Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev: Jag tar hellre borttagning av ett jobbskatteavdrag än skatt på el/elbilar om man måste återställa lite av skattelättnaderna.
joel80 skrev:Med tanke på allt slut o släng kanske det vore klokt att skatteväxling över lite från arbete till varor. Så att det blir mer lönsamt samt att laga vissa saker istället för att slängs.. Men nu hamnade vi rätt mkt off topic. :)

Nu får du väl ta och bestämma dig. Du kan tänka dig höjd skatt för alla som arbetar för att du skall få åka billigt i en elbil, men även en skatteväxling mellan arbete och varor så nu hänger jag inte med ??:-/
Det rimliga är väl att ha en lågskatt på arbetetsinkomster så man kan leva på sin lön, sedan väljer jag själv hur och på vad jag vill spendera mina pengar vill jag köpa en cykel eller en elbil skall inte subventioner och bidrag styra mitt val. Och om nu elbilen är så fantastisk och billig i drift så behövs ju inga bidrag för att folk skall köpa den. Tyvärr har bidrag oftast bidragit till felaktig teknikutveckling, låt marknaden (som är vi) själva välja så gynnas utvecklingen. För ingen tror väl att en bil som väger alldeles för mycket till vad den kan uträtta och som drivs av energi som till stor del kommer från kol och kärnkraft är ett bra miljöval man flyttar bara utsläppskällan. En lättare bil som uträttar samma sak och har en förbrännings motor som drivs med förnyelsebar energi är ett betydligt bättre miljöval.
av rid54
Mwi skrev:
joel80 skrev: Jag tar hellre borttagning av ett jobbskatteavdrag än skatt på el/elbilar om man måste återställa lite av skattelättnaderna.
joel80 skrev:Med tanke på allt slut o släng kanske det vore klokt att skatteväxling över lite från arbete till varor. Så att det blir mer lönsamt samt att laga vissa saker istället för att slängs.. Men nu hamnade vi rätt mkt off topic. :)

Nu får du väl ta och bestämma dig. Du kan tänka dig höjd skatt för alla som arbetar för att du skall få åka billigt i en elbil, men även en skatteväxling mellan arbete och varor så nu hänger jag inte med ??:-/
Det rimliga är väl att ha en lågskatt på arbetetsinkomster så man kan leva på sin lön, sedan väljer jag själv hur och på vad jag vill spendera mina pengar vill jag köpa en cykel eller en elbil skall inte subventioner och bidrag styra mitt val. Och om nu elbilen är så fantastisk och billig i drift så behövs ju inga bidrag för att folk skall köpa den. Tyvärr har bidrag oftast bidragit till felaktig teknikutveckling, låt marknaden (som är vi) själva välja så gynnas utvecklingen. För ingen tror väl att en bil som väger alldeles för mycket till vad den kan uträtta och som drivs av energi som till stor del kommer från kol och kärnkraft är ett bra miljöval man flyttar bara utsläppskällan. En lättare bil som uträttar samma sak och har en förbrännings motor som drivs med förnyelsebar energi är ett betydligt bättre miljöval.
Grejen är väl delvis att det finns så många motstridiga politiska och ekonomiska viljor. Personligen skulle jag föredra hög skatt på konsumtion och låg skatt på lön, samt att vi avskaffar skatt på fasta förhållanden, dvs fordonsbunden bilskatt och fastighetsskatt (som väl i princip inte finns). Man beskattar alltså det som "förbrukas", men inte det som "finns". Det skulle gynna lite sparsamhet med resurser, och var och en kan anpassa sin konsumtion efter möjlighet och eget tycke. Sen är det precis så som sägs ovan, att bilen som nyttoprodukt har gått lite vilse och är i sin nuvarande skepnad oftast helt överkvalificerad för det tänkta ändamålet (enkel transport). Förnybara bränslen skulle vara en rätt väl anpassad väg att gå medan man väntar på att elbilstekniken kuggar in i sin "nisch", dvs prisvärd och funktionell apparat för personförflyttning. Tesla i all ära, men konceptet "elbil" är nog svårt att göra attraktivt i de grupper som letar billiga bilar. Att hosta upp 300+ kSEK uppemot 1 MSEK för en bil är inte var mans möjlighet, precis, många behöver tänka bort minst en nolla där för att överhuvudtaget börja tänka på köp. Och att vänta ut en generationsväxling på bilar i Sverige tar sin tid... vi har väl fortfarande en av de äldsta fordonsparkerna i Europa. Under tiden exporteras svensk etanol som kunde hamnat i bränsletankarna här hemma. Många bilar kan anpassas till mindre fossilbränsle och många klarar E85 rakt av, men var är stimulansen att tanka "grönare"?
Mwi skrev:

Jag tyckte att VolvoB20 hade en intressant poäng gällande hur t.ex utbildning beskattas.. Man kan väl få fundera i olika banor beroende på input från andra här? Eller går jag ifrån diskussionsforumsstandarden för mycket då att bara benhårt slåss för min ståndpunkt oavsett vad som sägs?

Jag tycker vi har för låg skatt nu, och tycker att samhällsfunktioner påverkas negativt av det, men vad som ska beskattas behöver man ju inte skriva i sten. Eftersom vi troligen måste ställa om en del vad gäller konsumtion om vi ska klara diverse klimatmål är det lite intressant med det som VolvoB20 var inne på.

Jag är inte med på att kraftigt sänka inkomstskatter, tror det behövs en stark bas där som dessutom utjämnar löneklyftor, men... det kanske kan justeras och att man kan få en bra effekt av att lägga viss del av skatten på andra ställen.
rid54 skrev:Att hosta upp 300+ kSEK uppemot 1 MSEK för en bil är inte var mans möjlighet, precis, många behöver tänka bort minst en nolla där för att överhuvudtaget börja tänka på köp. Och att vänta ut en generationsväxling på bilar i Sverige tar sin tid... vi har väl fortfarande en av de äldsta fordonsparkerna i Europa. Under tiden exporteras svensk etanol som kunde hamnat i bränsletankarna här hemma. Många bilar kan anpassas till mindre fossilbränsle och många klarar E85 rakt av, men var är stimulansen att tanka "grönare"?
Håller med dig.. Man skulle kunna verka för massiv ombyggnad av äldre bilar... T.ex skulle man med en "skatteväxling" rakt av från bensin/diesel till etanolen kunna få en kraftig fördel av att just göra den justeringen. Med tanke på att det säljs så mkt mer bensin och diesel än etanol kanske det skulle räcka med 25öres höjning på diesel/etanol för att kunna sänka etanolen 1-1,50kr?

Att byta ut fordonsparken med t.ex elbilar kommer ta tid, även om vi skulle ha 50% nybilsföräljning av elbilar redan 2025 tar det många år innan det finns tillräckligt på beg-marknaden.
Okej.. Vi har kommit fram till att TS ska köpa en bensinare och bygga om till etanoldrift. :D
joel80 skrev: Man kan väl få fundera i olika banor beroende på input från andra här? Eller går jag ifrån diskussionsforumsstandarden för mycket då att bara benhårt slåss för min ståndpunkt oavsett vad som sägs
Nej inte alls, det är väl därför man har diskussionsforum för att övertyga andra och möjligheten att ta till sig idéer från andra, själv hoppas jag kunna övertyga dig om nackdelarna med elbil om du inte har upptäckt mitt kämpande, samt att få dig att inse att vi redan lever i ett högskattesamhälle.
joel80 skrev:Okej.. Vi har kommit fram till att TS ska köpa en bensinare och bygga om till etanoldrift. :D
:-O) Jag trodde du skulle rekommendera TS att ställa i några stora batterier i bilen och åka runt på startmotorn :D
När det gäller elbilars förträfflighet är jag redan så pass övertygad att en fossilkramare som dig inte gör nån större skillnad... Det ska nog till nått lite mer konkret och bättre än dina försök för att jag ska ändra mig där. ;) Och skattemässigt har jag väl också en skapligt rotad åsikt, men exakt hur exakt skattepolitik ska utformas tycker jag är intressant.

Och för att anknyta till tråden.. Kanske inte är helt fel att kolla på en T4F också. Det är fina motorer och skulle det komma restriktioner i stadskärnor(vilket inte är så troligt närmsta 3 åren.. men men...) kan det ju vara fint.

Sen ligger dom rätt lågt på begmarknaden också. Trots att man kan köra dom som en helt vanlig bensinare om man vill. Enda nackdelen jag kan komma på är om man kör väldigt mycket. Serviceintervallen på en etanol är ju oftast kortare än på en diesel/bensinare.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10
VIDA Mjukvara

Hej vänner! Kan man - utan legitim kopia av V[…]

Imma i strålkastarna

Xc60 2022 med imma på insidan av strål[…]

Styrleder till V70 T5 år 2000.