DaddyTapir skrev:Och det blev en...**trumvirvel**.... 2007:ans XC70 D5, i princip noll utrustning och kanske den i mitt tycke minst bekväma kombon, manuell och diesel.
Men; jag var tvungen att lämna ifrån mig min lånebil nu denna vecka så situationen blev lite akut. Att diesel/manuell är jobbigt att leva med kompenserar av lägre skatt/förbrukning. Jag har bara kört den en mil än så länge, men är helnöjd:)
Snipp snapp snut, så var sagan slut, Volvon är såld!
Jag körde rätt så mycket i en period så miltalet klättrade upp mot 30.000 i samband med försäljningen, men det var inte därför jag sålde, mina behov ändrades helt enkelt och den höga skatten gjorde det alldeles för dyrt att ha den ståendes som reservbil vilket var ett alternativ då jag helt enkelt var lite motvillig till att sälja den. Dock bör en diesel gå att räkna hem hyfsat fort trots den höga skatten, jag kör förvisso försiktigt men den drog bara strax över 0.6, lite lägre enligt färddatorn som därmed alltså var lite väl optimistisk.
Nåväl, tidigare har jag haft en några större "suv:ar" eller terrängbilar beroende på hur man ser det, Land Cruiser och Pajero, samt olika lite mer påkostade personbilar såsom Mercedes S-klass, Jaguar XJ och Lexus LS. Tar man dessa bilar och lägger i en mixer blir slutresultatet en XC70. Bor man på landet, har sommarstuga och jagar har den en underbar framkomlighet och även om den kanske inte kan köra i lika tuff terräng som en Land Cruiser så spelar det inte så stor roll, en XC70 klarar allt en normalbilist kan tänkas stöta på, och mer därtill. Dessutom är XC70 mycket mer lättkörd när det är halt än en fullstor 4x4.
Komforten var också sänd från gudarna,sätter man farthållaren på 190km/h är det såklart lite tystare och mer stabilt i en Mercedes S-klass men så fort får man ju ändå aldrig köra så det spelar ingen roll, och Volvons stolar är i absolut världsklass.
Inredningen är dessutom riktigt trivsam, jag upplever inte att den är hopplöst föråldrad ens på de sista årsmodellerna, trots att modellen då hade några år på nacken.
Sammanfattningsvis är det en underbar bil, den är väldigt bekväm och väldigt praktisk, jag gillar ju bilar och sätter gärna lite "ära" i att våga vägra vara en tråkig svenne som rullar runt i en gammal Volvo samtidigt som jag också tycker att det är lite kul att svenska Volvo tillverkat en riktigt bra produkt, så här kommer det; XC70 är världens bästa bil.
Visst, en nyare XC70 är förstås ännu bättre och jag var inne på att köpa en sådan, men den erbjuder i mitt tycke inget enormt mervärde även om den har sina fördelar, men är man intresserad av komfort, säkerhet och ekonomi duger äldre XC70 bra, riktigt bra.