Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MartinGunnang
Då kan jag försöka förklara hur man tänker om man är en sån som grubblar över val och andrahandsvärde.

Det är så att man inte är superintresserad av bilar, egentligen inte så intresserad alls kanske, men man vill ha en modern, säker och problemfri bil.
När man då primärt ser bil som en kostnad så vill man minimera den kostnaden, inte bara den investering man ska göra utan också den totala kostnaden under tiden man har bilen. Då blir det helt plötsligt intressant både med bränsleförbrukning, skatt och försäkringskostnad likväl som med andrahandsvärde. Då kan det till och med vara betydligt mer intressant än om det är bensin eller diesel.
av perhall
chaffis75 skrev:Intressant historia perhall, tyder på att man ska välja de man trivs med, sedan kanske diesel är lönsamt om man kör väldigt mycket.

Fredrik

Skickat från min D6603 via Tapatalk
Man kan ju också säga att ju mer man kör, desto mer glädje har man av den motor man gillar. Om brytpunkten går vid 2400 mil/år och man kör 3000 mil/år kan det inte skilja några stora pengar i slutänden...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
När jag skulle köpa andrabilen var jag helt inne på V40 R-design D4 automat. Den skulle kosta ca 435 med vinterhjul. Jag var helt inne på diesel eftersom jag kör väldigt långt. Men istället fick jag syn på en V40 T5 Carbon Edition som precis hade kommit in till återförsäljaren. Likvärdig utrustning (fast snyggare) och 42000kr billigare. Inte svårt val! :wink:

Jag reflekterade inte så mycket över förbrukningen utan var helt såld på T5 P* automat istället för D4 P* automat. Silkeslen gång och går som f*n när man trampar på. Men det visade sig även att den är snål! Jag kör mest motorväg och kör oftast i ECO+ när jag kör det. Att se 0,5X i medelförbrukning på en bensinare med 253hk/400Nm och automat är för mig helt sjukt! :-O)
Användarvisningsbild
av drawman
Spoiler »
Wow! Fina siffror XC90_Executive! Själv har jag svårt att komma ner till 0,5L/mil i medelförbrukning på min V40 CC D3 -16 med manuell låda!... :roll: Hade jag köpt bilen idag och det hade funnits en V40 T5 P* hos handlaren så hade jag tagit den alla dagar i veckan, även om jag är extremt nöjd med bilen idag. Alltid skoj med 104hk extra :D :wink:
av valln
Jag är mr bensinturbo, men bensinturbo motorerna som var före vea och byggda med ford T5 är katastrofala, det finns flera forumiter som har haft haveri på dessa.
av Lövet
valln skrev:Jag är mr bensinturbo, men bensinturbo motorerna som var före vea och byggda med ford T5 är katastrofala, det finns flera forumiter som har haft haveri på dessa.
Jaså? Kan inte minnas några trådar.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Olika för olika bilmodeller, och dessutom olika beroende på marknad. Men allt är irrelevant i den här tråden.
av valln
Om man beaktar trådrubriken och postningarna i tråden kan det knappast vara irrelevant att väva in historiken kring volvomotorerna i resonemanget.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 12
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra kr&a[…]

Det ser ut som hastighetskontrollern för kupe[…]

Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]