Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lennart lundberg
Hej Alexas!

Ett råd till.
Se till att felen är fixade innan du gör affär.
När bilen är betad så svalnar i regel bilhandlares intresse och för kostnader på en redan såld bil.
Glöm inte att kolla felkoderna innan köpet.

Lennart
av Alexas
lennart lundberg skrev:Hej Alexas!

Ett råd till.
Se till att felen är fixade innan du gör affär.
När bilen är betad så svalnar i regel bilhandlares intresse och för kostnader på en redan såld bil.
Glöm inte att kolla felkoderna innan köpet.

Lennart
Tack!

Jag kommer provköra bilen på torsdag (innan köpekontraktet skrivs på).

Bilen är just nu inne på verkstad för byte av kamrem+vattenpump, kontroll av vibrationer samt oljudet som jag märkte från bakvagnen.

Jag ringde säljaren då jag ville kolla hur det gick. Han menade på att han trodde att det va framvagnens krägningshämmarstag vars oljud fortplantade sig bak. Låter vääääldigt märkligt då bilen är tyst när jag kör över gupp med framvagnen men när bakvagnen kommer efter så klinkar det till. Hörs nästan som att något krossas.
av Alexas
volvofantast skrev:Kan vara övre stötdämparfästet bak det sitter en bustning där och är den dålig då låter det rejält om kör i hålor
Har jag förstått rätt om det är fjäderbenslagringen du pratar om?
av volvofantast
Alexas skrev:
volvofantast skrev:Kan vara övre stötdämparfästet bak det sitter en bustning där och är den dålig då låter det rejält om kör i hålor
Har jag förstått rätt om det är fjäderbenslagringen du pratar om?
Ver inte om den heter så men det är bustning så att stötdämparen inte ska slå i karossen,är den dålig så kan den slå i karrosen när man kör i hållor och dylikt
av Alexas
Hur är det med svajigheten i V70n, jag upplevde bilen som en ål. Men jag har känt det innan så det verkar inte vara något unikt. Finns det hårdare bussningar att finna?
av Alexas
Jäverhammar skrev:Det beror väl på slitna bussningar etc i bak? Ska inte vara hal som en ål. Men allt beror väl på vad man jämför med Bild
Hehe. Jag jämför med min XC70 MY14 som jag tyckte va stabilare vid undanmanöver än V70. Å andra sidan är V70 jag provkörde 7 år äldre så gummit är nog något mer slitet :D. Jag har tänkt byta alla slitagedelar som bussningar och sånt. Det är orimligt att kräva att gummibussningar som utsätts för allt möjligt skit ska vara i nyskick efter 9 år och 14000 mil.

Kommer inte byta det direkt men kanske när sommaren börjat ta fart i maj någon gång :)
Användarvisningsbild
av milktrucker
Alexas skrev:Hur är det med svajigheten i V70n, jag upplevde bilen som en ål. Men jag har känt det innan så det verkar inte vara något unikt. Finns det hårdare bussningar att finna?
Ordet du söker: Krängningshämmare
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 12

Min gissning är att din dragkrok inte blir go[…]

Alternativet till att nyckeln finns i bilen ä[…]

XC60 MY27

Det beror på att jag / vi inte tror på[…]