Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
Murdoc12 skrev:EDIT: Är det så att för att starta värmaren, så går inte kommandot direkt till bilen, utan går via någon volvo-backend-server som sköter det vidare till bilen.
Precis så funkar det.
Murdoc12 skrev:Ja då kostar det nog en del o underhålla och då undrar jag hur fasiken de har tänkt.
Vad är det närmare bestämt du undrar över?
av Murdoc12
En avsevärt enklare aproach hade varit betydligt mer effektivt när det gäller VOC basala funktioner som egentligen inte kräver en mellanhand. Alltså kommunikation mellan appen och bilen.
Som i sin tur kan skapa fler buggar och kräver påläggning emellanåt. Det finns egentligen ingen undran till varför Volvo vill tjäna pengar.
Användarvisningsbild
av apersson850
Även om kommunikationen går direkt mellan din telefon och bilen så passerar den ju ett telefonnät. Eftersom även bilen måste vara uppkopplad på det nätet finns det en kostnad där också, inte bara i din "telefonände".

Att jag tjatar beror bara på att det är självklart att inget är gratis. Om det till synes är gratis är det antingen så att man betalar i någon annan ände, eller någon annan betalar. I så fall föredrar jag att de som har VOC (som jag själv) betalar för den tjänsten, men inte de andra. Jag föredrar också att betala för tjänsten efterhand, inte att den ska ingå i all evighet när jag köper bilen. Då får jag ju betala för näste ägares utnyttjande också.

För övrigt är det så att även en basal funktion som att programmera värmaren kräver ett serversystem för att hantera den. När bilen stått några dagar minskar den på kommunicerandet, för att spara på battteriet. När den tidpunkten passerats kommer en begäran att sätta en timer för värmaren att lagras i servern. Först när bilen gör en av sina periodiska "inloggningar" kommer bilen att bli upplyst om att det finns en begäran om att sätta en timer för värmaren. Detta innebär också att en begäran om direktstart kan försenas upp till en timme när bilen stått parkerad några dagar.

Det finns alltså en infrastruktur bakom även för sånt som inte kräver kontakt med en telefonist.
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Murdoc12 skrev:En avsevärt enklare aproach hade varit betydligt mer effektivt när det gäller VOC basala funktioner som egentligen inte kräver en mellanhand. Alltså kommunikation mellan appen och bilen. Som i sin tur kan skapa fler buggar och kräver påläggning emellanåt. Det finns egentligen ingen undran till varför Volvo vill tjäna pengar.
VoCs allra mest basala funktioner (de som inte kräver något abonnemang) gäller säkerheten. Och i det fallet räcker det definitivt inte med (direkt) kommunikation mellan appen och bilen (däremot med direkt kommunikation mellan bilen och VoC-centralen). Notera att detta med värmarstart är en sidofunktion som tillkommit i ett ganska sent skede (de senaste fem åren) tillsammans med ett antal andra servicetjänster tillgängliga via appen eller Min Volvo. Det är enklare (och i den meningen effektivare) och i vissa fall kanske också bättre (med tanke på säkerheten) att utforma alla dessa tjänster så att de i princip följer samma funktionssätt som tidigare: Du kommunicerar med VoC-centralen och VoC-centralen kommunicerar med bilen.

Om det enbart är fjärrstart av värmaren du är ute efter behöver man varken tidigare eller nu gå via VoC överhuvudtaget. Det finns fjärrstart med kort räckvidd (via den vanliga fjärren), fjärrstart med längre räckvidd (via särskild fjärr) och fjärrstart med obegränsad räckvidd (GSM-baserad fjärrstart med hjälp av tredjepartsprodukter). Jag har själv fjärrstart av värmaren (GSM-baserad) på min V70 T5 -02 och om du vill ha fjärrstart i en nyare bil är det ju bara att klämma dit en istället för att betala först för VoC-utrustningen i bilen och så småningom för VoC-abonnemanget.

Om du egentligen inte undrar utan istället ifrågasätter: Vad är det då det närmare bestämt handlar om? Att en biltillverkare vill tjäna pengar tycker jag knappast man kan ifrågasätta. Det tycks mig rätt legitimt i en marknadsekonomi. Så var är det skon klämmer?
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
av andersuw
Murdoc12 skrev:Var skon klämmer kan jag fråga dig. jakla tjat om varför jag tycker något.
Att jag frågar dig om varför du tycker något beror på att jag tycker det är helt befogat att göra så i en offentlig diskussion som denna. Din ovilja att svara är i det här fallet besked nog.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av Murdoc12
AndreasThn skrev:
Murdoc12 skrev:Var skon klämmer kan jag fråga dig. jakla tjat om varför jag tycker något.
Du tycker något men kan inte motivera varför?
Läs igen. Du får gärna skicka ett PM om du vill fortsätta. Detta har gått lite långt kan jag konstatera och dina frågor bidrar inte längre till tråden anser jag.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
Murdoc12 skrev:
AndreasThn skrev:
Du tycker något men kan inte motivera varför?
Läs igen. Du får gärna skicka ett PM om du vill fortsätta. Detta har gått lite långt kan jag konstatera och dina frågor bidrar inte längre till tråden anser jag.
Mina frågor? Nu blandar du ihop mig med andersuw väll? Har bara gjort ett inlägg i den här tråden.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]

Nu är jag inne på min andra lån[…]

Läste på Facebook att erbjudandet skul[…]