Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
apersson850 skrev:Jag har sett en uppgift på att funktionen för fattigmansdiffbromsen numera skulle vara adaptiv. När man kör rakt fram och det inte verkar slira lär sig bilen om ett hjul snurrar lite fortare än de andra, och applicerar då diffbromning via ABS-systemet i relation till detta, inte i relation till att hjulen skulle gå med samma hastighet från början. Om det är sant vet jag inte, men fullt tekniskt möjligt är det i alla fall.
Ja, det låter rimligt att man skulle ha en sådan funktion. En annan möjlighet är att antislirfunktionen helt enkelt inte träder in förrän det ena framhjulet snurrar avsevärt fortare än det andra. Skillnaden i rullomkrets mellan nödhjul (125/80 R17) och reguljärt hjul (säg 225/50 R17) är rätt liten (det reguljäras rullomkrets är ca 4 procent större) så särskilt mycket fortare snurrar inte nödhjulet.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jämför nödhjulet mot 255/45-20 så skiljer det lite mer..
av andersuw
MartinS skrev:Jämför nödhjulet mot 255/45-20 så skiljer det lite mer..
Absolut! Ett gott skäl till att inte köra en [äkta] XC ... :wink:
Användarvisningsbild
av ER
apersson850 skrev:Det skiljer inte jättemycket i diameter, men rätt mycket i bredd.
125/80-17 om minnet stämmer mot 235/55-17 är ju trotts allt dryga 60mm i diameter bättre anpassat för V70/V60 vilket blir dryga 9% skillnad på en XC70 och på rullgrus blir resan minst sagt intressant när bilen jobbar mot sig själv genom att först skapa en sladd pga att den bromsar det mindre hjulet och sen försöker höva den genom antisladdsystemet och om alla däck var lika små så är det ingen fara men det finns anledning jag har mina 235/55-17 kvar som reservhjul då det inte var roligt att åka på det mindre hjulet bak mer än enstaka mil på nysladdad och hal grusväg. Att ha ett däck så pass mycket mindre gör ju mera skada än nytta när det ser platt ut trotts pumpat till strax över vad som rekommenderas vilket är bra mycket högre än vanliga 2.X bar. Funkar ju klart bättre på simpel V70 med mindre hjul och betydligt sämre på XC60 med större hjul än XC70.
SvenB skrev:
ER skrev:Nä, att åka på detta fjanthjul är inte roligt när det rycker och sliter på som MartinS säger skillnaden som misstolkas som slirande och jag har testat pga punka bak.
Enda fördelen jag ser är att jag inte behöver hjälp om däcket är helt punkterat så det inte går att med pump och lagningssats kan fixas på plats, men även en enkel punktering kan leda till större hål än lagningen kan hantera och kladdet det orsakar när vätskan/skummet hittar nytt hem.
Det lär ju finnas däckverkstäder som vägrar laga däck som lagats med lagningsvätska. De byter till nytt däck och tar betalt för rengöring av fälgen. ??:-/
Som tur är så får man ju punka lättare när det är läge att fundera på byte, att en punka underlättar det beslutet ser jag som positivt att det finns dom som inte lagar däck som ändå skall bytas inom 1-2 år eller om skadan är större än att det faktiskt är säkert att laga säkert då det finns gränser för hur stora hål man kan laga med plugg.
Användarvisningsbild
av apersson850
På den här bilden ligger de två hjulen kant i kant vid den ena sidan (utanför bilden). Skillnaden i diameter syns då på andra sidan, och det är alltså det som syns i bilden.

Bild

Det som ligger undertill är alltså ett av mina vinterdäck, i formatet 215/65 16". På sommaren kör jag med 235/55 17". Har inte kollat om det är någon väsentlig skillnad i omkrets på vinter- och sommardäcken.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]