Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Då jag sen liten haft en fetish för att montera ett öppet sportluftfilter från pipercross på min 945 turbo undrar jag några saker.
Jag vet och är inte heller ute efter någon herrejösses effektökning utan mest ljudet.
DOCK....
En video på youtube visar på att även dyra sportluftfilter av bra kvalité sänker effekten med typ 1-5 hk. Och det vill jag absolut inte.

Är det sant?

Att ett inte avskärmat filter kan ge lägre effekt kan jag tänka mig (pga varmluft in) men skärmar man av å det ändå ska stjäla 5 hk så känns det inte ok.

Vad säger ni? :-O)
Användarvisningsbild
av White
Märkte en väldigt liten förändring till det bättre med mitt K&N filter i original luftburk. Att ett erkänt bra filter skulle sänka effekten
har jag mycket svårt att tro. Det som många gör fel är att dom köper för litet filter med mindre filterarea än original filtret. Ska du
köpa så köp så stort du får plats med inom rimliga gränser.
Nu så har jag bytt oljan i automaten:-)

Det blev ingen woweffekt men den växlar något mjukare på några växlar. Det gick åt ca 16-17 L olja.

Tyvärr fyllde jag på liite för mycket så nivån verkar vara ca 1 cm över max. Kan det vara skadligt för lådan?

Sen tog jag inte ner tråget för det satt ett fäste till avgassystemet ivägen. Tyvärr. Verkade som om man var tvungen att ta bort balken för att komma åt de två skruvarna. :-(
Jag ska kolla nivån och justera om det verkar vara för mycket. har kört ca 20 mil nu å den växlar fint.

Nya problem dock..... ?:-/

Lagren i rattstången är ju dåliga och det knakar en del men det har jag lärt mig att leva med, dock vill jag ju ha det bytt nån gång.

Men ratten vibrerar till vid små vänstersvängar och "fastnar" lite vid rattutslag på båda håll. Lite som om en magnet höll fast ratten i rakt läge.

Nivån på servo vätskan är bra men ganska söligt vid pumpen. :???:

Detta tyckte jag kom efter att jag efterspännt remmarna som jag bytt.
Ja där sa du nåt, ska kolla det, men finns det nån smörjnippel?

Har kollat över några slangar ikväll vid turbon o det var ganska kleggigt. Och en del olja i röret till intercoolern.

Turbon dock såg fin ut och var nästintill glappfri. radiellt var det lite men inte axiellt.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]