Malmstroem skrev:Så acceleration på en bil ges av effekten.
Nä, den enkla formeln är a=F/m. Alltså är accelerationen kraften genom massan, så det är kraften som ger accelerationen.
Vridmoment är samma sak som kraft, fast roterande. Det är i sammanhanget en smaksak om man vill räkna med vridmomentet som snurrar runt hjulen, eller räkna om det till en kraft (multiplicera med radien på hjulet). Men det är vridmomentet/kraften som ger accelerationen, inget annat. Att man sen inte kan applicera en kraft på något som rör sig utan att det utvecklas en effekt är som sagt sekundärt. Tertiärt är att man inte heller kan utveckla en effekt över tid utan att det går åt energi.
Men linjär acceleration skapas av en kraft, roterande av ett vridmoment.
Det är för övrigt inte korrekt att räkna på bilens rörelseenergi som gjordes ovan. Den tar ju bara hänsyn till vad man måste sätta fart på för att få bilen att röra sig om den kan sväva över vägen utan att motorn är igång. I verkligheten är det en hel del saker som ska bringas att rotera också, något som ökar rörelseenergin för hela systemet. Sådana rörelser tillför ofta mer än vad man kan tro.
Som kuriosa kan jag nämna att i en av de maskiner jag jobbar med har vi en motor som flyttar en del av maskinen. Sträckan är 15 mm, lasten väger 220 kg och rörelsen går på ungefär 120 ms. Man kan ju tro att det går åt en rejäl motor för att få upp farten på 220 kg på sex hundradels sekunder, och sen stoppa rörelsen på lika lång tid. Men i själva verket går det allra mesta av motorns vridmoment åt till att få upp farten på två i mekanismen ingående kugghjul till 2400 r/min, och sen få stopp på dem igen. Då är kugghjulen ändå inte större än precis vad som behövs för att växla ut rörelsen till en axel som kan passera vid sidan om motorn.
Den som vill tänka lite till inser lätt att all acceleration, roterande såväl som linjär, vore omöjlig om det var effekten som utför den. I det singulära ögonblicket när vi ska påbörja accelerationen finns ju ingen rörelse, och då per definition finns ingen effekt heller. Det hade alltså inte varit möjligt att ta sig ur ett stillastående tillstånd om det vore effekten som skapade accelerationen.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.