Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo244gle
Äldre LH-sprut verkar inte köra pumparna när tändningen slås på. De nyare (-92 och framåt?) samt Regina-sprutet skall dock starta pumparna/pumpen någon sekund vid tändning på.

Om pumparna startar när du byglar i reläsockeln, och det flödar soppa i returledningen från motorn så är bränslebiten ok! :)

Har du provat med en annan bränslebox?
Transistorn inuti denna som ser till att jorda reläspolen för bränslet kan ha brunnit. Om inte annat så nu under felsökningen ifall du råkat bygla fel stift i det vita reläets anslutning.

Öppna reläet och håll in kontakten (med fingrarna eller en liten mejsel) till pumparna så att de går hela tiden. Går motorn att starta då så är en ny soppabox (med hel drivtrissa till reläspolen) lösningen känns det som.
av Rådlös
Här ser du hur remmen och hjulen skall stå i förhållande till varandra. http://faq.thasaint.com/kamremsbyte/
Det framgår inte så tydligt men från centrum på vevaxeln (den längst ner) och upp genom kamaxelhjulet skall det vara en tänkt rak linje. (Märkt CS och CA på bilden) Den linjen skall också gå genom kilspåret i vevaxelhjulet och kilspåret i kamaxelhjulet. Linjen blir samtidigt som en tänkt centrumlinje för motorn.
Bilden visar en motor i en Volvo 240. Du har en 740. I en 240 är det viktigt att mellanaxelhjulet också ligger rätt mot remmen. Det styr tändfördelarens läge. I en 740 är det betydelselöst då tändfördelaren sitter på kamaxeln. Där kan mellanaxelhjulet sitta hur som helst, men kamaxelhjulet måste ju stämma.
av BenneBanan
Rådlös skrev:Här ser du hur remmen och hjulen skall stå i förhållande till varandra. http://faq.thasaint.com/kamremsbyte/
Det framgår inte så tydligt men från centrum på vevaxeln (den längst ner) och upp genom kamaxelhjulet skall det vara en tänkt rak linje. (Märkt CS och CA på bilden) Den linjen skall också gå genom kilspåret i vevaxelhjulet och kilspåret i kamaxelhjulet. Linjen blir samtidigt som en tänkt centrumlinje för motorn.
Bilden visar en motor i en Volvo 240. Du har en 740. I en 240 är det viktigt att mellanaxelhjulet också ligger rätt mot remmen. Det styr tändfördelarens läge. I en 740 är det betydelselöst då tändfördelaren sitter på kamaxeln. Där kan mellanaxelhjulet sitta hur som helst, men kamaxelhjulet måste ju stämma.

Den går på startgas
har redan bytt kamrem men tack för infon kan va bra i framtiden
av BenneBanan
volvo244gle skrev:Äldre LH-sprut verkar inte köra pumparna när tändningen slås på. De nyare (-92 och framåt?) samt Regina-sprutet skall dock starta pumparna/pumpen någon sekund vid tändning på.

Om pumparna startar när du byglar i reläsockeln, och det flödar soppa i returledningen från motorn så är bränslebiten ok! :)

Har du provat med en annan bränslebox?
Transistorn inuti denna som ser till att jorda reläspolen för bränslet kan ha brunnit. Om inte annat så nu under felsökningen ifall du råkat bygla fel stift i det vita reläets anslutning.

Öppna reläet och håll in kontakten (med fingrarna eller en liten mejsel) till pumparna så att de går hela tiden. Går motorn att starta då så är en ny soppabox (med hel drivtrissa till reläspolen) lösningen känns det som.
hej du
min Andra 740 -90 där går iaf pumparna på tändning

Hur menar du med byglar? när jag sätter en sladd från vänster nere där reläet ska i och sätter sen i kabeln i den högra i mitten då går pumparna och bränsle flödar
vad/ var e bränsleboxen??
vad e en transistor?
den kontakten på baksidan av reläet?
ska pumparna gå om man håller in knappen?
Mvh Benne
av volvo244gle
Jag är inte bombsäker på det där med att äldre boxar inte kör pumparna, men ingen av de 240/740 som passerat revy hos mig har gjort det.
Kanske har någon bytt till en nyare box från en 940 i 740 -90:an?

Menade just koppla en sladd mellan (=bygla, brygga över) anslutning 30 och 87/2 på reläet enligt elschemat som lennarte postade på sidan två i tråden, alltså precis det du testat med resultatet att pumparna går. :)
Nästa steg då blir att ta reda på varför de inte går när du försöker starta bilen?
Som sagt så kan utgången på bränsleboxen, som jordar reläet via anslutning 86/2, vara bränd.

Boxen i fråga sitter på passagerarsidan, bakom plasten på A-stolpen. Plåtlåda med en troligtvis rosa (LH 2.4) eller gul (LH 2.2) etikett och texten JETRONIC mitt på boxen.

Boxen i fråga gör samma jobb som en förgasare kan man säga, fast med lite mer finess.
Den styr spridarna, som skickar in soppa i insuget. Mängden som skall skickas på bestäms av luftflödet genom mängdmätaren (LMM) som sitter på insugsslangen direkt efter luftfiltret.
Boxen tar även in mätvärden från motortempgivaren för att kunna "choka" då motorn är kall, och den använder även en lambda-sond för att fintrimma bränsleblandningen.
Boxen sköter även del annat som tomgångsreglering och just se till så att bränslepumparna bara körs när motorn är igång eller då den försöker starta.

En transistor är en elektronisk komponent som fungerar som en förstärkare.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Transistor
En väldigt liten ström in i transistorn kan alltså styra ut en mycket större ström. Jämför om du vill med servostyrningen; med bara ett pekfinger så kan du vrida på framhjulen. ;)
Med flera transistorer i serie (och lite andra prylar) så kan t.ex. svaga radiovågor som fångats upp av en antenn, förstärkas såpass att de till slut kan driva en högtalare.

I soppaboxen så används dock transistorer för att omvandla de svaga impulserna från microprocessorn (hjärnan i boxen) till starkare signaler som kan pulsa spridarna, köra tomgångsmotorn eller dra reläspolen till bränslepumparna.
Dessa transistorer klarar bara en viss ström och går sönder (öppnar, eller går i kortslutning) om man t.ex. missar förkopplingsmotstånden vid en turbokonvertering eller råkar bygla fel stift i det vita reläets sockel - vilket kanske har hänt under felsökningen.

Var inne på det tidigare, men om du försiktigt petar bort det vita plasthöljet på reläet så hittar du två reläspolar inuti.
När du vrider på tändningen så kommer du se att den ena av dessa "drar", d.v.s. slår till och skapar kontakt.
Den andra spolen styr pumparna. Tryck in dess kontakt manuellt så startat pumparna. Kan du samtidigt samtidigt starta motorn och den är igång tills du släpper reläet så byt ut bränsleboxen.
(transistorn inuti går förvisso att ersätta, men krävs lödning och är rätt pilligt)
av BenneBanan
vilken lång text haha tack så mycket bra förklarat
den 90:an har min gamle morbror haft hela livet sen ny så det tror jag inte men det e möjligt för han köpte den 91 då hade den gått typ 100 mil eller någe så gott som ny men det har inte gjrots i hans ägo iaf

bilen startar inte när man trycker på relääet där du menar alltså pumparna går men den startar inte
Jag är säker på att där är bensin men ska hälla på mer när jag har varit i stan och pröva igen
men som det ser ut nu så startar den inte när man trycker på relääet
liksom den startar på startgas eller ja tänder till iaf lite svårt att spruta startgas samtidigt som man vrider om nyckeln men ska ha en polare som kommer över som ska hjälpa till med 2 mansjobb så

vet liksom inte längre nu för har liksom gjort vad jag kan så det måste ju gå på något sätt haha kan vanlig mekanik men när det kommer till elen så e det liksom helt väck för mig
så tacksam för hjälpen
kan man se på något sätt på själva boxen om den e kass?
och om nu boxen är slut kan man pröva med den från 90:ian?
mvh benne
av BenneBanan
och en sak till som e llustig är att efter jag bytte den ene soppa pumpen och bränsleslangen och kamremen startade bilen och gick hur fint som helst men sen märkte jag att det kom jävligt mycket bensin under bilen då märkte jag att den andre bränsleslangen/röret va mitt av på flera ställen så bytta jag bara de men sen så ville den inte haha
av sicnarf
Konstigt att den inte går igång om du bara bytt det andra röret. Har du tillräckligt med bensin i tanken? Stackars dig! Jag har inga fler tips men tycker synd om dig som kämpar så hårt trots alla motgångar. Hoppas du får hjälp snart av nån här så du får igång den och kan ha lite skoj med den resten av sommaren. Var bor du? Kanske nån här som bor nära dig som kan hjälpa dig?
Användarvisningsbild
av lennarte
volvo244gle skrev: Jag är inte bombsäker på det där med att äldre boxar inte kör pumparna, men ingen av de 240/740 som passerat revy hos mig har gjort det.
Detta har varit uppe tidigare, det kom inte fram något bättre svar den gången heller. Inte mer än att på "nyare" 740 ska dom gå någon sek. när tändningen slås på.

Mvh
Lennart
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Volvo car UX

Ähh jag körde på. Tog 45 minuter.

Bra jobbat. :-) Hur fik du ut gängdelen ? --[…]

Bilen offline