Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mwi skrev:Kan någon förklara problemet, för jag förstår inte tänket. När jag köper något så bygger mitt beslut på vad kostar det jag vill köpa vid köptillfället, inte vad det kostade igår, inte vad det kostar imorgon. Eller blir det en bättre affär om jag köper något idag och den blir dyrare imorgon, har jag tjänat pengar då, eller blir det istället en dålig affär om priset sjunker?
Själv bryr jag mig inte vad andra betalar, jag betalar vad jag tycker det är värt.
Du har så rätt "Mwi", förstår inte heller klagomålen, detsamma gäller allt vad du köper i form av kapitalvaror, inte minst hemelektronik. Är inte helt ovanligt på bostadsmarknaden heller, nyproduktion som blir svårsåld med rabatter på hus eller tomter när hälften av köparna redan betalat fullpris.
Då snackar vi rejäla pengar!
Kontentan av det hela är att inte köpa bilar överhuvudtaget, eller hålla sig till begagnat i prisklassen 2- 10 Kkr, där är värdet någorlunda beständigt så länge grejorna funkar...
Själv är jag oerhört bilintresserad och har varit sedan sandlådeåldern, för mig är det ok att värdeminskningen per månad mångdubbelt överstiger driften, vilket när jag tänker efter är vansinne!! :shock:
Sens moral: tänk inte logiskt vid ett bilköp, kör med hjärtat och lämna hjärnan hemma!! :D
Tycker det är kortsiktig och korkad kundvård att hålla på som en basar med priser och erbjudande hit och dit,, beställde tillslut en xc70 my16 men det var extremt nära att jag struntade i det och tittade vidare på a6allroad passat osv. Är inte bilintresserad men tycker det är kul med ny bil osv. Pröjsar med egna pengar och lägger man upp 400tkr är det trist att känna sig delaktig i ett spektakel vilket jag upplevde att det var att köpa en volvo. Känner många som skulle kunna köpa en bil men struntar i det. Eftersom det var 7år sedan jag köpte bil sist blev jag häpen över den värdelösa kundvården. hela varumärket solkas ju ner fullständigt av den farsartade köpprocessen. Erbjudanden hit och dit, och det ända som känns säkert är att man blir blåst...
Enda trösten är att den byggs i Torslanda:) och dom som bygger den är inte förtjänta av tramset i försäljningsledet. Jag är helt övertygad om att Volvo borde kunna tänka nytt och lära av apple och tesla mfl. Sorry för gnället men det känns som man kan kräva mer.... Dessutom varför köpa d5 när polestar kommer till våren för d4an? sjuukt rörigt, tar många timmar att sätta sig in i vad man skall beställa vilket borde dras av inköpspriset. Volvo måste kunna sälja bilar till ickeintresserade utan att de skall behöva känna sig annat än supernöjda!
VolvoB20 skrev:Nya V60 ska slåss med A4 och BMW 3-serie och kommer knappast att bli större än dagens V70/XC70
V90 blir 15cm längre med dom uppgifter som nu kommit ut.
Det är klart större.

Volymbilen blir framöver S/V60, storleksmässigt och även prismässigt.
Bra utrustade bilar prissatta för tjänstebilsmarknaden.

V90 kommer knappast att hamna under 7.5pbb förutom i momentum utan tillval med minsta motorn.

Jag känner till måtten på nästa V60..., aningen mindre yttermått än dagens V70.
Sådär lagom oprecist då jag inte förväntas känna till detta.
Daniel73 skrev:
VolvoB20 skrev:Nya V60 ska slåss med A4 och BMW 3-serie och kommer knappast att bli större än dagens V70/XC70
Det är klart större.

V90 kommer knappast att hamna under 7.5pbb förutom i momentum utan tillval med minsta motorn.

Tror ni inte det räcker för dom allra flesta!
Tänker på minsta motorn och momentum.
Enduroåkaren skrev:Tror ni inte det räcker för dom allra flesta!
Absolut. Särskilt som minsta motorn numera är lika stor som den största. ;-)
Enduroåkaren skrev:
Daniel73 skrev:
Det är klart större.

Tror ni inte det räcker för dom allra flesta!
V90 D4 blir minsta motorn vid lansering, svagare följer senare. D3 med och utan hybrid.
Väldigt många vill nog ha mer, men visst finns det en hel del v70 D2 som rullar som tjänstebilar.
Frågan är om dom är valda för att man vill ha just en sådan eller för att förmånsvärdet är tilltalande?

Frågan är också om man är beredd att betala högt förmånsvärde för en naken volvo när man får fullutrustad Skoda med mer muskler för samma pengar?

Jag tror vi kommer att få se relativt få v90 på svenska vägar men betydligt fler V60 av nästa generation istället.
Daniel73 skrev: Frågan är också om man är beredd att betala högt förmånsvärde för en naken volvo när man får fullutrustad Skoda med mer muskler för samma pengar?
Skoda superb och Volvo V90 spelar inte ens i samma liga gällande komfort, känsla och drivlina m.m. och detta gäller till och med om man jämför med en gammal V70 från 2009 som jag har. Har en kompis som precis köpt nya skodan och efter en provkörning så går den bort.
jpennerb skrev:
Daniel73 skrev: Frågan är också om man är beredd att betala högt förmånsvärde för en naken volvo när man får fullutrustad Skoda med mer muskler för samma pengar?
Skoda superb och Volvo V90 spelar inte ens i samma liga gällande komfort, känsla och drivlina m.m. och detta gäller till och med om man jämför med en gammal V70 från 2009 som jag har. Har en kompis som precis köpt nya skodan och efter en provkörning så går den bort.
Nej, men för tjänstebilsköparen är dom likväl intressanta.

Privatköparen går mer på känslor.

Jag tror ändå att S/V90 kommer att vara ovanliga som tjänstebil och att 60 serien kommer att ta dom marknadsandelar som 70 har idag.
Daniel73 skrev:Jag tror ändå att S/V90 kommer att vara ovanliga som tjänstebil och att 60 serien kommer att ta dom marknadsandelar som 70 har idag.
Skall Volvo V60 ersätta dagens V70 fast V60 blir mindre?!!?
Sharkbait skrev:
Daniel73 skrev:Jag tror ändå att S/V90 kommer att vara ovanliga som tjänstebil och att 60 serien kommer att ta dom marknadsandelar som 70 har idag.
Skall Volvo V60 ersätta dagens V70 fast V60 blir mindre?!!?
Marginellt mindre än V70... Fram till b-stolpen blir måtten mycket snarlika V90. Sedan återstår att se hur det fördelar sig mellan baksäte och bagage.

V90 får nog samma problem som nyaste Saab 9-5, folk köpte och insåg att den inte fick plats i garaget ..

Det stuvas om rejält nland modellerna.
70 försvinner och ersätts av större 90 och mindre 60
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11

.. det finns en svart grej, typ som en dörr[…]

Du tolkar skrivningen på fel sätt. Gara[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in med […]