Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Jo, det finns ett beslut kring detta men jag tror inte det implementerats än. Sen vet vi ju inte hur hårt den lagen kommer efterlevas...
av *pettson*
Visst är det naivt att tro att alla åker dit för att det är billigare bara. Det var inte min ide, min ide är att bra karosseriverkstäder finns. Jag vet inte nåt alls om bilen ifråga så jag vet inte varifrån den kommer eller vart den är lagad.
Det finns bra karosseriverkstäder och det finns sådana som skulle göra annat än att röra plåt. Vi har hela Sverige fullt med dom också.

Det är egentligen lika naivt att tro att vi i vårt avlånga land är dom enda som kan rätta till saker med rätt metoder och rätt delar. Vi är lite likadana med allt. Vi kan allt om service men usa kan inget. Vi kan allt om chassien, usa och resten av europa kan inget. osv.
Det ratas tusentals bilar varje dag av ekonomiska skäl, inte strukturella. Litauen har tillgång till allt vi har här i vårt avlånga land. Även kunskaperna.
Polackerna skrattade vi åt för ett antal år sedan och tyckte att dom kunde ingenting förutom att fuska. Idag är det full trafik mellan Polen och Sverige med lastbilar som är fullastade med bilar som ska lackas om. För dom gör ett lika bra jobb, men till halva priset inkl transport. Det enda resultatet hittills är att svenska lackverkstäder höjt sina priser eftersom dom inte går ihop sej annars.

Har haft gott om kurser åt märkesverkstäder när det gäller nyare svetsar och svetsmetoder bland annat miglödning.
Svetskunskapen visade sej vara så låg att tre bilmärken i vårt land var tvungna att utöka kurserna. Drar vi lite statistik så visste inte 9 av 10 vilket svetsmärke dom använde, 9 av 10 visste inte vad alla kontrollerna användes till och ytterligare 9 av 10 hade inte ens en aning om vilken tjocklek på svetstråd man använde. 80% visste inte vilket datum tråden packades upp. Trots att samtliga märken har villkor om alla dessa saker för att få bedriva märkesverkstad. Det är villkorat vilken gas, vilken tråd, vilken tjocklek, hur gammal tråden får bli, osv. ALLT ska loggas. 100% visste inte vilken svetsgas man använde..
Sådär kan vi fortsätta. Det känns inte så tryggt.. Nu gällde det ioförsej bara 450 personer i mina omgångar. Men det visar väl vägen...

Man kan väl säga att den dagen jag i alla fall behöver få plåt fixad av allvarligare grad, så kommer bilen att säljas direkt när den kommer tillbaka. Om den nu inte fixas någonstans där jag har full kontroll på vem som utför arbetet.
Det jag saknar nämligen, polen, litauen, eller i vårt avlånga land. Det är full dokumentation om skadan och hur den åtgärdats. Det har inte ens volvo på sina bilar när dom är klara. Visst det finns att den skadats och några bilder, det finns när den är klar och bilder. Det finns ingen dokumentation av den som åtgärdar skadan om det fanns strukturella problem, vad som behövde riktas i övrigt osv. Nej det är inget man tillför eftersom det är gjort på en märkesverkstad är det RÄTT utfört enligt gällande metoder,, punkt.
GM, med samtliga märken därunder och alla andra jag kan komma på gör likadant. Det finns alltså INGET att ta till en dag om där finns övriga problem med bilen. Går bilen snett när jobbet är utfört så finns inga övriga noteringar om att bilen behövt riktas si eller så. Går den snett är det inget som har med olyckan att göra eftersom den passerat en märkesverkstad.
Problemet är då ditt.

När vi utbildat bilplåtslagare utbildade vi dom att föra en enkel journal över bilen. När bilarna sen säljs så lagras journalen hos skolan och så får bilägaren en kopia som ska följa bilen.
Där är det kö på att få köpa en reparerad bil. Så det vi är rädda för är ju inte reparationen, det vi är rädda för är avsaknad av dokumentationen. Där kan bilägaren läsa om sin reparation, hur den utförts, vilka material som använts och så är det bilder på processen. Det tar tidsmässigt ca 4timmar av en reparation (total renovering).
Men det ger 100% färre klagomål.
av llesrof
Polackerna skrattade vi åt för ett antal år sedan och tyckte att dom kunde ingenting förutom att fuska. Idag är det full trafik mellan Polen och Sverige med lastbilar som är fullastade med bilar som ska lackas om. För dom gör ett lika bra jobb, men till halva priset inkl transport. Det enda resultatet hittills är att svenska lackverkstäder höjt sina priser eftersom dom inte går ihop sej annars.
*pettson*... du brukar ju raljera en del om skillnaden mellan teori och verklighet. Om man nu har en lång tradition av att leverera ren skit så är det svårt att nå ut med det som faktiskt är bra, eller hur? Nu syftar jag inte på polacker utan mer allmänt. Det har ju till exempel tagit många år för japanerna om att övertyga oss i västvärlden att man efter en förfärlig massa år med ren skit så gör man nu riktigt bra saker. Är det märkligt att gemene man är skeptisk mot skrotbilar som rätats ut i exempelvis Litauen? Vilka genuina kvalitetsprodukter från dessa länder känner gemene man egentligen till utom möjligen att polsk hästuppfödning är bland den förnämsta i världen?
Användarvisningsbild
av Killer
Nu är den ute igen. Men nu har Rimas snurrat till det ordentligt.
Nu står det d4 163hk och miljöbränsle?
De sitter ju en 3.2a i den. Ivf prissänkt 10000:-
av berrabus
Killer skrev:Nu är den ute igen. Men nu har Rimas snurrat till det ordentligt.
Nu står det d4 163hk och miljöbränsle?
De sitter ju en 3.2a i den. Ivf prissänkt 10000:-
Utifall att annonsen tas bort...
Bilagor
XC90.JPG
XC90.JPG (82.36 KiB) Visad 1488 gånger
av Lövet
Den täcker bara "plötsligt uppkomna fel" och är orsaken till felet tidigare slarvigt lagad krockskada så lär svaret bli nej.
av mattiasv60
Miljöbränsle ?
Vad är det för miljöbränsle han syftar på i rubriken ???? Blyfri bensin.. :roll: . Eller miljövänlig diesel eftersom den verkar ha blivit snabbkonverterad till diesel... ??:-/
Dessutom fullservad "På Självaste Volvo"... :lol: :lol: . Inte illa..
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Kablar till tändspol

Jag köpte nya kontakter på Amazon, de h[…]

Mmm, börjar bli dags att beställa nya. F[…]

Byta drivrem V90 D4 AWD 2017

Tack för svar! Något special verktyg? N[…]

Kupefläkt vandrar V70 2013