Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
bibbedlizard skrev:Den är gul, ungefär som en ABS lampa, själv tycker jag det är väldigt irriterande, jag är ju mekaniker själv så det sticker väldigt mycket i ögonen när det är en ny bil :) hur menar du med att kvittera och att cleara? Det går bara att kalibrera givarna.
Jag menade med vänsterspaken, som man clearar meddelanden om "Inga bältat bak etc.". Näh, då verkar det som att man får leva med skiten. Vi borde lyfta frågan till produktionschefen i Torslanda?
av 5cylindrar
Man kan tycka att om man får en splirrans ny bil levererad, med vinterhjul eller inte, så skall inga varningslampor lysa. Det borde man ju kunna ha som krav vid leverans av nya bilen, eller hur? Ett alternativ är att Ni kontaktar ÅF och frågar hur man skall bli av med varningslampan. Det är ju ett fel som gör att den lyser!
Användarvisningsbild
av Robbi
5cylindrar skrev:Man kan tycka att om man får en splirrans ny bil levererad, med vinterhjul eller inte, så skall inga varningslampor lysa. Det borde man ju kunna ha som krav vid leverans av nya bilen, eller hur? Ett alternativ är att Ni kontaktar ÅF och frågar hur man skall bli av med varningslampan. Det är ju ett fel som gör att den lyser!
Jo, den levereras med däck och givare, problemet kommer om man slänger på gamla däck.
av Petke
Elmeholt skrev:Tydligen så ska ny ny ny-producerade (från v39 och frammåt) komma med givare i ABSen istället. Det är bara att hoppas att det blir såna då, för då behöver man inte montera in något i däcken om jag förstått det rätt.
Stämmer det verkligen? Min beställda bil byggdes i mitten av förra veckan (v41) och jag frågare säljaren idag och han sa att jag får givare i däcken!?
Jag får bilen nästa vecka så då får jag ju veta, men jag hoppas jag slipper däcksgivarna för det verkar mycket enklare med det andra systemet.
av Elmeholt
Petke skrev:
Elmeholt skrev:Tydligen så ska ny ny ny-producerade (från v39 och frammåt) komma med givare i ABSen istället. Det är bara att hoppas att det blir såna då, för då behöver man inte montera in något i däcken om jag förstått det rätt.
Stämmer det verkligen? Min beställda bil byggdes i mitten av förra veckan (v41) och jag frågare säljaren idag och han sa att jag får givare i däcken!?
Jag får bilen nästa vecka så då får jag ju veta, men jag hoppas jag slipper däcksgivarna för det verkar mycket enklare med det andra systemet.
Det var informationen jag fick från volvo och min åf. Återkom gärna när du fått bilen, spännande att höra vilket system du får :)
Användarvisningsbild
av Robbi
Tycker inte du ska vara ledsen om du får direkt TPMS (i ventilen). Det har sina fördelar:

Vad är indirekt TPMS?

Användning av de befintliga sensorerna hos ESP/ABS genom fastställning av däcktrycket via däckvarvtalet och sändning av datan till den centrala styrenheten (ECU = Electronic Control Unit)

Vid tryckförlust:

Systemet fastställer ökat varvtal hos däcket
Indikering i displayen som varning för föraren
Jämförelse med direkt TPMS:

Ojämnare (t.ex. ingen uppgift om den exakta tryckförlusten och temperaturmätning)

Mindre komfort (t.ex. ingen mätning av däcktrycket när fordonet står stilla)

Inget extra arbete vid däckbyte eftersom man inte behöver tänka på några sensorer i däcken.

Läs mer på: http://www.dackonline.se/TPMS-information.html#13228
Användarvisningsbild
av bibbedlizard
Min säljare sa idag att man inte ska behöva para givarna eller att det ska ske automatiskt efter viss antal mil och när jag åkte hem från jobbet idag så slutade lampan att varna och samtliga givare blev gröna. Får se imorrn om det fortfarande är så :)
Användarvisningsbild
av bibbedlizard
Hörde idag att däcktrycksövervakning är EU standard från och med vecka 47 eller något sådant där omkring, har väl med miljön att göra antar jag.
av Petke
Ok, nu har jag varit på bilias uppställningsplats och letat efter min bil... o jag hittade den (B)
Är iaf 99% säker, för jag har en ovanlig spec och det var den enda av hundratalet bilar som var som min.
Nu till saken. Ventilerna ser precis ut som de jag har på min gamla V70, svarta i gummi. Skall inte de med sensor var silvriga? I så fall har säljaren fel och bilen har levererats med det abs systemet istället :D

Ni som inte läst mitt tidigare inlägg, så tillverkades bilen v41.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 21

IMG_9189.JPG Fick detta på mailen idag. […]

Med golvet i det högre läget blir det v&[…]

Felkod B5

För mig låter det som att det är s[…]

Må så vara, men det är flera star[…]