jite skrev:crumpets skrev:Polestar ger ju 480Nm på lådan utan något tätare serviceintervall. 600 låter dock helt bortom vad den är specad för.
Jag är ledsen men den logiken går inte ihop. Om 480nm utan tätare serviceintervall (eller ens spolning av lådan läggs till servicen) är helt okej inkl alla garantier så är det väl snarare orimligt om den skulle tåla mindre än 600nm.
Lådan är specad för 440-450nm med en viss grad av slitage på oljan. Tillåter man mindre slitage på oljan kan momentuttaget ökas, begränsar man moment på lägre växlar samt vid växlingar så går det att få 480nm hållbart då det "bara" är 30nm över spec. Spolning är nödvändig tidigare med högre uttag, men med lite ettor och nollor går det att fördröjas så det inte blir aktuellt för fort. Därmed inte sagt att spolning är överflödigt, ALLA skulle lägga ett par tusen på att spola sina lådor och förlänga deras livslängd oavsett om det ligger i serviceprogrammet eller ej.
Normalt behövs ingen spolning av denna låda och du vet inte vilken marginal som finns och hur mycket man tänjer på den genom att tillåta 480nm, klart är att marginalerna minskar precis som på motorer som "optimeras" från fabrik genom lägre vikt, vekare lager osv. för lägre vikt och lägre friktion och lägre förbrukning så trim som fungerar på en årsmodell av motorn inte fungerar på nästa då marginalerna man utnyttjar inte finns längre.
mattish skrev:
Om du nu bara ska racka ner på RiCA hela tiden så kan du väl starta en annan tråd!! Den här handlar om det stora trimsteget dom gör.
Det är väldigt många som är livrädda för allt som det inte står Volvo på..
De som väljer RICA tror jag är medvetna om risken som tas, men som tycker det är mer prisvärt än tex Polestar.
Har du gråtit klart nu?
Denna tråden fungerar utmärkt då det INTE är "racka ner", mera DU som INTE vill att nackdelar skall belysas då du bara vill att det positiva skall diskuteras liksom motorförstörelsen dom erbjuder i form av DFP delete.
Dom som väljer tex RICA gör det enbart pga pris/effekt (och fler än färre är INTE medvetna om riskerna), inte sunt förnuft eller med minsta tanke på långa loppet eller smidigheten samt lagligheten med det.
Skulle inte tveka på att peta ner 240hk steget i min OM jag visste att det höll utan spolning av lådan, att momentbegränsningar fanns på lägre växlar samt mellan växlar, det var utprovat av nån som vet motor och lådas begränsningar, inte behövde fula med det vid service och besiktning samt behöva dölja det för f-bolag då det inte är lagligt eller berättigad till ersättning när det havererar.
Till skillnad från andra vill jag att det håller även för nästa ägare av bilen, inte bara mig och sen slirar pga momentuttaget tidigare så spolning för flera tusen är nödvändigt för det skall hålla ett tag till.
Detsamma gäller BSR, Autotech mfl. fultrimmare du aldrig kan få lagliga hur du än gör så hur du får det till enbart RICA övergår normalt vetande.
Att man kan tycka det prisvärt att själv betala vid haveri övergår normalt förstånd för du kommer aldrig få ersättning om det havererar oavsett orsak för det räcker att fulkoden hittas så är det kört och det kommer bli ännu värre i framtiden.
Hur man kan tycka i stort sett samma pris fast minus försäkringsskyddet som nu senast vara prisvärt är rent skrattretande.
Finns ju anledning till moderata ökningar med tex polestar som är dom som har bäst kännedom om motor och låda.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..