Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FSandstrom
PowerBlue51 skrev:Hej Hybridåkare!
Jag har kört en V60 D6 Laddhybrid sedan juni 2013, nu ca 4 000 mil totalt. Hemma går bilen så gott som ALLTID på el, men jag använder alltid SAVE-funktionen vid längre Motorvägskörningar och sparar elen till målet om det är tätort.
Dieselförbrukningen ligger totalt på 5,46 L/100 km.
Nyligen körde jag ett "elbilsrally" i Danmark och tog mig 8,6 mil på 17 kWh (varav 6 kWh var egengenererade) och 2 L diesel.
Min erfarenhet är att man bör använda Förkonditioneringen för att bilen ska fungera optimalt.
Har nu också installerat Poolstar-optimering vilket gör bilen ännu roligare att köra, för nu har man 300 hk.
PROBLEM?
Navigatorn, men det har ju inte med V60 att göra. Det är ett Volvo-problem!
Problem med bromsarna där bromsfunktionen har fallit bort vid två tillfällen på grund av fel på givarna. Man får då ett "roligt" meddelande: "Din bromspedal har fått en ny funktion! Kontakta omedelbart verkstad!"
Just nu står bilen på verkstad då det läcker kylvätska från kylsystemet.
Jag är lite nyfiken på polestar, tycker du att det blev någon skillnad? Du skriver "roligare", men märker man verkligen skillnaden? :D
av Primus
Sitter och laddar upp, ska hämta min D6 i eftermiddag.. :lol:
Användarvisningsbild
av joel80
Primus skrev:Sitter och laddar upp, ska hämta min D6 i eftermiddag.. :lol:

Ååååh.. lite avis.. Och sen när du laddat upp dig själv och hämtat den får du ladda upp bilen. ;)
av Primus
Första provturen avklarad med nya D6:an. Hem från handlaren, 25 km. Då detta var rakt igenom Stockholms rusningstrafik så var det mesta start och stopp. Men när jag startade från handlaren stod det 35 km kvar på batteriet och efter 25 km körning stod det 10 km kvar, so far so god.. :lol: Kan inte säga så mycket då det var en speciell trafiksituation. Men visst är det tyst. Men det finns ett vinande från elmotorn som verkligen höjer känslan. Lite Star trek över det hela. Det var inga problem att hänga med i trafiken på batteriet. Körde i Hybridläget och motorn gick in en enda gång då jag gasade på för att en idiot höll på att svänga ut i min fil. Bilen känns efter denna lilla färd något "styvare" än min gamla V60 utan att bli stötig.

Kommer återkomma inom några dagar med lite fler intryck.
av Primus
Efter 250 km så är det bara att konstatera att det är en kanonbil. Om den är prisvärd hoppar jag över... Men som bil betraktat är den strålande. Otroligt läckert att pysa fram på el. Att inte provat att pressa den ännu. Så det har mest blivit snålkörning. Men allt håller ihop.

Motorer och växellåda fungerar som en dröm. Går att accelerera mer med el än vad jag trodde. Man hänger lätt med i vanlig stadstrafik. Trodde dieselmotorn skulle gå in tidigare vid gaspådrag. Men när den gör det så är det blixtsnabbt.

Den adaptiva farthållaren är ju helt magisk. Var lite tveksam till alla positiva ord som skrivs om den. Men jag lägger mig platt. Så otroligt bra. VOC med app är ju galet bra. Skulle iväg på fm och bilen stod ute. Sätter igång värmaren innan jag börjar ta på mig ytterkläderna. Går till bilen och frosten har redan börjat lämna vindrutan. Sitter i bilen en minut, sedan går det att köra utan att skrapa rutorna. Det enda negativa(utöver bagageutrymmet, men kunde skjutsa hustru och som till flyget. Två stor väskor + en liten i bagaget och en stor inne i bilen. Hade nog blivit samma på vanliga V60 men utan att behöva ta ut "gardinkasseten") är den klart osköna motorgången på D5 vid tomgång. Låter och vibrerar som på en gammal lastbil. Mycket tråkigt. Vet inte om det är bättre om motorn får upp arbetstemperatur. Skulle ha tagit backkamera inser jag, den saknas då rutorna är så tonade att det är svårt att se bakåt.

En mindre bra sak var att på det köpcentra vi brukar handla finns det elstolpar. Men till de fungerar inte laddkabeln som följer med. Det krävs en annan kontakt. Det var tråkigt. Särskilt som jag hade skrutit vitt och brett för familjen om de perfekta P-platserna, när ingången. Där stod de och tittade på när jag lite förvirrat försökte lista ut hur elstolpen fungerade.. 8) .
Användarvisningsbild
av Camel
Liten reflektion...
PowerBlue51 skrev:Dieselförbrukningen ligger totalt på 5,46 L/100 km.
Diesel 5,46 L/100 km ger 157 g CO2 / km
PowerBlue51 skrev:Nyligen körde jag ett "elbilsrally" i Danmark och tog mig 8,6 mil på 17 kWh (varav 6 kWh var egengenererade) och 2 L diesel.
El 17-6 kWh = 11 kWh ger 5250 gram CO2
Diesel 2 liter ger 5780 gram CO2
Totalt 11030 gram CO2 på 86 km ger 128 g CO2 / km.

Hur gick elbilsrallyt? Var det lägst CO2 som vann? Eller vad gick det ut på?

Källor:
Diesel med 10,7 % biodiesel* 2,89 [kg CO2 ekv/liter]
http://www.miljofordon.se/fordon/miljop ... jopaverkan
CO2 Emissions per kWh Electricity Sold kWh 478 Gram/kWh
http://www.ens.dk/en/info/facts-figures ... ey-figures
Användarvisningsbild
av joel80
Camel.. Han kanske hade laddat i Sverige.. Då får du räkna om siffrorna.. Danskarna har förvånadsvärt höga siffror co2 per kwh. Har inte det ändrat sig sen 2010 i och med att dom utökat både vind och el rätt saftigt? Fram till 2014 hade dom rejäla rabatter på solel och alla som installerade med koppling till nätet får kvitta oanvänd el mot el dom senare behöver.. Vinket alltså fått rätt många att installera solanläggningar på sina hus. :)
Användarvisningsbild
av crumpets
Joel om de så byggt ut vind och el dag och natt sen 2010 lär det ju ändå inte bli mer än nån procent av förbrukningen... skitenergi.
Användarvisningsbild
av joel80
Märkligt att vi hittar så olika siffror Camel.. Jag hittade inget från 2013.. Men andra siffror ån du hade från 2010.

"Sverige och Norge ligger i täten i världen med en elproduktion med väldigt låga CO2 utsläpp (ca 10-20 g CO2 per kWh). Detta på grund av att elmixen innehåller mycket vattenkraft som i Sveriges fall kompletteras med kärnkraft. Enligt livscykelanalyser är dessa två elproduktionssätt bäst ur CO2 synpunkt (9 resp. 5 g CO2 per kWh vilket är lägre än t.ex. vindkraft enl sida 16 här). Finland (230 g per kWh) och Danmark (360 g per kWh) orsakar betydligt högre CO2 utsläpp per kWh och ännu högre ligger Tyskland (460 g per kWh)"
Sida 113:
http://www.iea.org/co2highlights/co2highlights.pdf

På andra sidor som verkar ha senare data har det stått 300g Co2 per kwh.. Men där har jag inte hittat nån källa än.
Räknar du på säg 330g per kwh blir siffrorna i allafall bra mkt bättre.

Edit:
Och var det en väldigt blåsig dag i Danmark kanske det vars å lågt som 181g/kwh! ;)
http://www.agreenerlifeagreenerworld.ne ... r.html?m=1
Den sista länken tyder ju också på att den utbyggnad av vindkraft i Danmark är saftig och har betydligt större inverkan på elproduktionens ursprung än nån enstaka futtig procent.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Camel.. Han kanske hade laddat i Sverige.. Då får du räkna om siffrorna..
Jag antar att man laddar en laddhybrid/elbil i det land den körs. Ganska naturligt antagande enligt min åsikt. Men ditt antagande kan ju förstås också vara sant. :wink:
Och för de oinvigda kan sägas att i Sverige (samt Norge, Schweiz, Island, Frankrike) är det ok med elbilar ur CO2-synpunkt. Utsläppen av CO2 blir inte noll. Men de blir lägre än jämförbar fossildriven bil. Men i övriga Europa och framförallt i den absoluta övervägande delen av världen är elbilar ingen lösning om man vill ha lägre CO2-utsläpp.
joel80 skrev:Danskarna har förvånadsvärt höga siffror co2 per kwh.
De är inte förvånande tyvärr. Och de är ändå ganska låga i ett globalt perspektiv.
joel80 skrev:Har inte det ändrat sig sen 2010 i och med att dom utökat både vind och el rätt saftigt?
Jodå, den allmänna trenden är nedåtgående. Så hopp finns om lägre siffror. Och extrapolera trenden låter sig inte göras så enkelt eftersom Danmarks siffror är mycket beroende på (vinter)vädret. Det är faktiskt svårt att hitta färska siffror från trovärdiga källor eftersom det är mer än ett års fördröjning, ibland två år, innan de presenteras, Troligen beror detta på att beräkningrana är komplexa. Men det finns en färskare uppgift från IEA för Danmark för 2011 på 315 g CO2/kWh. Då skulle det bli 107 g/km i exemplet ovan. Fortfarande högt i jämförelse med rena fossilbilar. Och det finns parametrar som inte räknats in, tex. miljö/klimatkonsekvenserna av batteriframställningen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 59

Med så mycket körning skulle jag lä[…]

Byta front, huv o skärmar

Hej! Håller på o renoverar en Amazon -[…]

Nu bränslepriserna har sjunkit så har m[…]

Är det någon som vet vilken BT version […]