Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
En del bilar övergår till att visa liter/timme när man står still, men Volvo gör inte så.

Det är också väldigt olika hur olika bilar hanterar att man släpper gasen helt. En del bilar jag kört släpar efter ganska länge. Förbrukningen sjunker sakta ner mot noll, men kommer inte ända dit förrän man rullat med avstängd insprutning en bra bit. Andra byter tvärt till att visa noll l/100 km, ungefär som om programmerarna lagt in helt släppt gaspedal som ett specialfall, så inte kunderna ska klaga på att bilen tar lång tid på sig för att stänga av insprutningen.
Finns kanske något liknande specialfall i Polestarversionen av programvaran?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
apersson850 skrev:En del bilar övergår till att visa liter/timme när man står still, men Volvo gör inte så.

En MY14< gör det
Användarvisningsbild
av apersson850
Jaså, har den poletten trillat ner hos Volvo också nu. Det tog en jädra tid!
Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:Jaså, har den poletten trillat ner hos Volvo också nu. Det tog en jädra tid!
hehe, det visade min Kadett GSi från 80-talet också... Det tar sig på Hisingen:)
Användarvisningsbild
av SvenB
XC90_Executive skrev:
apersson850 skrev:En del bilar övergår till att visa liter/timme när man står still, men Volvo gör inte så.
En MY14< gör det
Då får man ställa sig frågan: Vad har man för nytta av att få reda på det :?:
Användarvisningsbild
av apersson850
Man får reda på varför man skulle haft en bil med automatisk start/stopp.
Användarvisningsbild
av SvenB
Är det inte lite sent att få reda på det när man redan köpt en utan start/stopp :?: Förbrukningen vid stillastående kan du ju inte påverka. :???:
av jpennerb
Kollade idag och vid start av bilen så visar datorn --- och när jag kör iväg så blir det 99,9 men efter ca 20-30m så börjar den mindre.
Användarvisningsbild
av apersson850
SvenB skrev:Är det inte lite sent att få reda på det när man redan köpt en utan start/stopp :?: Förbrukningen vid stillastående kan du ju inte påverka. :???:
Tja, du kan ju alltid försöka minnas det när det är dags nästa gång.

Nä, inte vet jag, men vad ska man svara om man inte har något förnuftigare att komma med? Man kan ju stänga av motorn själv, om man ska stå länge.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11

Hejsan volvovänner! Är det någon s[…]