Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är som sagt inte vanligt på bensin, eller diesel heller nu efter alla kampanjer! Det var länge sedan jag såg ett haveri!

Jag har bara sett en bensinare på alla år, o den hade gått 6000mil.

Tror det är så att remmen hoppar en ribba åt sidan, sen skärs ett remspår av, dessa små remsor letar sig in vid vevaxeln.
SvenB skrev:Nu ingår ju mycket mer i premien för Trygghetspaketet än hyrbil. Ingen själrisk vid djurkollision och reducerad vid uppsåtlig skadegörelse till exempel.
OKQ8 har en bra tilläggsförsäkring, som jag tycker slår Volvias.

Sätter ner självrisken så länge vagnskadegarantin gäller till 3000 kr. De tar hela självrisken eller kostnaden upp till 6000 kr vid uppsåtelig skadegörelse etc.
Men den stora fördelen är att den står för självrisken upp till 1500 kr vid glasskada.Så med en Volviaförsäkring kostar det bara 100 kr att byta rutan.

Kostar 60 kr/mån och blir gratis efter att man tankat 1750 liter bränsle.

http://www.okq8.se/hem-forsakring/backu ... /vad-ingar
Nu är det äpplen och päron igen? Eller?

Det låter som du pratar om en försäkring som endast är till för att sänka/ersätta självrisken på en annan försäkring!

Nån sån försäkring har ju i te Volvos, vad jag vet. Så hur kan du säga att den är bättre?
Sen kräver den ju att man har en försäkring! Så det blir premien för den vanliga försäkringen + den här kostnaden.
miksil skrev:
Spoiler »
Ja den försäkringen finns liksom andra. Men den är nästan dubbelt så dyr mot Volvias trygghetspaket för mig. Dessutom täcker den enbart 45 dgr hyrbil mot Volvias 60 dgr. Sen förutsätter den väl att man är OK/Q8 kund. Som CarMan skriver, äpplen och päron.
Tycker nog inte jag jämför äpplen med päron.

Det är mkt riktigt en tilläggsförsäkring. Precis som Volvias trygghetspaket är en tilläggsförsäkring till ordinarie hel/halvförsäkring.
Du kan inte bara teckna Volvias trygghetspaket, utan den måste kombineras med en vanlig försäkring i botten. Samma sak med denna.

Sen skiljer sig de olika momenten åt i de olika tilläggsförsäkringarna. Jag tycker att OKQ8 är betydligt bättre än Volvias trygghetspaket, och det var det jag försökte framföra.
Jag riskerar sällan att behöva hyrbil mer än 45 dagar, och tycker då det är bättre att slippa självrisken om ngn repar bilen, eller om jag får stenskott, eller halvera min självrisk vid vagnskada, ersättning vid punktering, ersättning vid borttappad nyckel etc. Det är saker som jag tror risken är större att det drabbar mig mer än bilen blir stående i mer än 1.5 månad. Men det är ju en smaksak vad man anser vara viktigast.

Och ja den är ngt dyrare, men då man tankat 1750 liter per år så är den gratis resten av året. Så för mig är den inte dyrare än Volvias heller, men det är ju personligt.

Men som sagt, jag försöker inte tvinga på ngn en försäkring, bara påpeka att det finns fristående alternativ till Volvias trygghetspaket som kan vara bättre. :)
Visst finns det. Men vis av skadan vet jag att det är en fördel att ha allt i samma bolag.
Tillägsförsäkringen är väl ändå en piss i nilen kostandsmässigt, 47SEK/mån är ju en varmkorv med bröd och dricka. Då är man ju garderad 60 dagar och det kostar ju småsmulor att ha hyrbilen via försäkringen. Jag betalar nu 35SEK/dygn och 3,70SEK/mil för en V40 och det tycker jag är billigt.

Men det är klart, råkar man aldrig ut för något så......själv så har jag nog använt hyrbilsförsäkringen 5-6 gånger på 20år
Det bästa är ju att aldrig behöva utnyttja försäkringen, det gäller ju alla försäkringsformer.
SvenB skrev:Det bästa är ju att aldrig behöva utnyttja försäkringen, det gäller ju alla försäkringsformer.
hmm, själv hade jag hoppats att utnyttja pensionsförsäkringen men det kanske är en dålig ide :roll:
SvenB skrev:Det bästa är ju att aldrig behöva utnyttja försäkringen, det gäller ju alla försäkringsformer.

ähhh, ja så kan man ju ochså resonera, det är ju dok svårt att veta i förväg. Man har ju försäkring ifall att olyckan skulle vara framme, hemförsäkring, bilförsäkring, livförsäkring osv osv osv, och man betalar ju för dem så då kan man ju lika bra se till att de är så täckande som möjligt.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 10

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]

Det har läckt i nån vecka bara lite sm&[…]

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]