Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av phantomblot
Er det noen som har kommet på en objektiv målemetode (mätmetod?) for å gi problemet en diskuterbar størrelse?

Jeg har prøvde å bruke app'er som måler vibrasjoner vha de innebygde akselerometeret, men det er ingen av de som har gitt meg det jeg ønsker. Det jeg ønsker er en måling av vibrasjonsfrekvenser i alle tre aksene, samt summen, målt over tid, f.eks hver 10 sek, 1 minutt, 10 minutter etc. Gjerne koblet mot ODBII så jeg kan se hastighet, rpm, gasspådrag etc.

Det beste målet hittil har vært en 0.33 flaske med Loka-vann i koppholderen som viser ganske høye, stående bølger(vågor?) ved hastigheter > 110 km/t.

(Men jeg kjenner vibrasjonene godt i buksebeinet i laver hastigheter også).
av Malmstroem
Robbi -- du får gärna tro vad du vill. Jag kan som tidigare sagts inte se att du har fakta som underbygger den ståndpunkten att 10% har fel på sina bilar.

Jag tvivlar på att det finns 300 deltagare i denna tråden. De flesta inläggen kommer från ett fåtal personer som har (eller uppfattar sig ha) alvarliga problem med sina bilar. En del problem har lett till återköp. Andra har som jag förstått det konstaterats vara "produktegenskaper".

Volvo vet vilka kvalitetsbrister de har, men de lär knappast tala om det. Om du tittar på andra källor så har JD Powers klassat Volvo som ca 30% sämre än medelbilen i USA. Men betyget för Powertrain är medelgott. http://www.jdpower.com/cars/Volvo/XC90/2017. Vad som också kan nämnas är att initiala kvalitet är bättre nu än på länge.

Beklagar dina problem. Framtiden får utvisa om det är ett stort allmänt problem -- eller om ni med problem haft otur.
av phantomblot
Det er vel et problem at det er mange typer vibrasjoner som kan oppstå. Noen har sikkert problem med hjulene, andre kan ha problemer med vibrasjoner fra motor osv.

Men jeg mistenker at disse mikrovibrasjonene skyldes egensvigninger i understell/hjuloppheng. Så kommer det litt an på hvordan systemets krefter gjør at egensvingningene kan opptre. En kald foring vil dempe annerledes enn en litt varmere foring. Om man kjører i oppoverbakke er det andre krefter på understellet enn i nedoverbakke osv.. Et bittelite kast i bremseskive eller hjul kan bidra til å opprettholde egensvingningene.

Jeg vet at min vibrerer mest i sving i oppoverbakke i > 120 km/t. Jeg vet at vibrasjonene er der om jeg kjører på el eller om jeg setter bilen i N.

Om jeg hadde fått tilgang på et vibrometer, kunne jeg bevist hypotesen om at svingningene holder seg på et fast sett med frekvenser som ikke er direkte relatert til RPM på hjul eller motor.
Användarvisningsbild
av Robbi
Malmstroem skrev:Robbi -- du får gärna tro vad du vill. Jag kan som tidigare sagts inte se att du har fakta som underbygger den ståndpunkten att 10% har fel på sina bilar.

Jag tvivlar på att det finns 300 deltagare i denna tråden. De flesta inläggen kommer från ett fåtal personer som har (eller uppfattar sig ha) alvarliga problem med sina bilar. En del problem har lett till återköp. Andra har som jag förstått det konstaterats vara "produktegenskaper".

Volvo vet vilka kvalitetsbrister de har, men de lär knappast tala om det. Om du tittar på andra källor så har JD Powers klassat Volvo som ca 30% sämre än medelbilen i USA. Men betyget för Powertrain är medelgott. http://www.jdpower.com/cars/Volvo/XC90/2017. Vad som också kan nämnas är att initiala kvalitet är bättre nu än på länge.

Beklagar dina problem. Framtiden får utvisa om det är ett stort allmänt problem -- eller om ni med problem haft otur.
Nu är det inte endast jag utan ÅF som har erkänt att det är ett stort problem. Att de erkänner detta efter att jag avslöjar att jag vet en del om det, visar på att de dels inte vill basunera ut det, dels att det är ett stort problem. Visst hade man velat att Volvo skulle ”go clean” och informera om omfattning etc. men det tror ju ingen att de skulle göra. Jag driver ingen konspiration då jag har fått tillräckligt fakta. Sedan tog jag ett exempel att det kunde vara 10% av alla bilar, om man ska försöka dra någon slutsats av de fakta jag har fått av ÅF. Om vi ska prata om vad jag tror så är siffran nog mycket högre då de flesta kanske inte ens märker felet och tycker det är ok. Jag tycker inte det, en bil för en halv mille och i premiumsegmentet ska inte vibrera mer än andra bilar, snarare mindre.
av Cokeisit
Turbodanne skrev:
ansjo skrev:Ni som fått erkänt i har fel på era bilar, hur har det visat sig mer exakt?

Min kändes mest i stolarna , men ratten var inte helt skonad , redan i 40-50 km/h började det skaka i sätet , mer som ovala däck än obalans , i 110-120 km/h så såg man ryggstödet på passagerarstolen skaka ordentligt.
Precis så är det med min bil.

Jag testade idag att lägga handen på baksidan av passagerarsätets nackskydd. Det vibrerar rejält.

Jag känner även vibrationer i dörren och på golvet men det är överlägset värst i stolen. Det känns mer när man har låter låren vila mot sätet. Det känns inte lika mycket när man har fötterna i golvet och låter låren vara ovanför sätet och bara skinkorna vilar på sätet.

Lösningen blir att skriva in i manualen att man ska se till att ha benen fria från sätet :)
av DonutTony
Nya tekniska journaler släppta idag angående vibrationer på SPA plattformen.
En nyhet är att tydligen kan fel åtdragningsmoment i kombination med låsbara hjulbultar orsaka vibrationer i hastigheter över 75 km/h:
”Brake vibrations due to lockable wheel screws”
https://www.volvotechinfo.com/index.cfm ... -12-04.pdf

Sen är ytterligare två journaler uppdaterade med dagens datum, vet inte om det är stor skillnad på dom mot tidigare men den ena av dom hänvisar till specifik felsökning av SPA plattformen i hastigheter som är likvärdiga med de rapporterade av trådskrivarna här:

Hoppas verkligen det löser sig för er, tror det börjar bli uppmärksammat också. I Automotorsports begagnatjämförelse mellan XC70 och V90CC (nr 24/2017) så rekommenderar dom att man testar så att V90 CC går vibrationsfritt i 110-120km/h.
Användarvisningsbild
av Robbi
DonutTony skrev:Nya tekniska journaler släppta idag angående vibrationer på SPA plattformen.
En nyhet är att tydligen kan fel åtdragningsmoment i kombination med låsbara hjulbultar orsaka vibrationer i hastigheter över 75 km/h:
”Brake vibrations due to lockable wheel screws”

Sen är ytterligare två journaler uppdaterade med dagens datum, vet inte om det är stor skillnad på dom mot tidigare men den ena av dom hänvisar till specifik felsökning av SPA plattformen i hastigheter som är likvärdiga med de rapporterade av trådskrivarna här:

Hoppas verkligen det löser sig för er, tror det börjar bli uppmärksammat också. I Automotorsports begagnatjämförelse mellan XC70 och V90CC (nr 24/2017) så rekommenderar dom att man testar så att V90 CC går vibrationsfritt i 110-120km/h.
Låter lovande. Vill ju helst behålla min bil. Kan se på VOC att de har provkört bilen i massa mil idag. Vet inte om jag ska bli mer nervös eller ana hopp?
Användarvisningsbild
av Robbi
Idag ringde ÅF och sa att min bil var klar. De har bytt drivaxel, både fram och bak och kunde konstatera glapp. Han kunde känna glapp när han vickade på den. De berättade att vibbarna är borta vilket naturligtvis fick mig att tänka, tycker de ja.

Efter att ha provkört kan jag konstatera att vibbarna är borta! Har inte kört jättelångt men det verkar lovande.

Nu berättade en på ÅF om allt, det liksom rann ur honom. De har haft flera bilar inne samtidigt med vibbar. De har haft Volvo springandes och checkat och det har varit mycket med vibbande bilar. Vissa har vibbar i stadstrafik och andra på motorväg. Det lät som två olika problem och lösningar.

Högoddset på skäl till problem är drivaxlar, det verkar ha diffat med kvalitet på dessa.

Så ni som har problem, tipsa om att de kollar detta med hänvisning om att bilar har blivit bra efter byte med dessa. Jag är inte säker på om det är lösningen till alla bilar men det lät lite som att detta hade löst många fall. Volvo borde ha journaler om detta?
  • 1
  • 48
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 114

Det visade sig att denna enhet och många and[…]

Samma på min XC60 2016, kom i år. Sk&a[…]

Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]