- ons 03 apr 2019, 23:17
#1309154
EbbevonVolvo skrev: ↑ons 03 apr 2019, 14:26
Hur ofta man behöver snabbladda hänger helt och hållet på hur man använder sin bil. Det går i alla fall mycket fortare för mig att svänga in på macken och tanka än vad det gör för elbilsägaren att snabbladda.
Du har alldeles rätt i att hänger på hur ofta man behöver snabbladda.
Om man som i mitt fall till över 90% åker mellan hem och arbete behöver man inte snabbladda. Laddar bilen på arbetet (till ett schablonbelopp) och det räcker både hem och tillbaka, på helgerna kan jag behöva stödladda hemma under natten när man ändå sover. Brukar faktiskt le lite grann när jag passerar macken och ser att det kostar över 15:-/litern och tänker på att det ungefär kostar ca 2,50 kr/milen för mig nu
Till sommaren kommer jag troligen att behöva använda en snabbladdare under semestern några gånger, men då får man väl planera så att man laddar bilen medan vi äter eller rastar jycken. Sen får vi väl boka övernattning där det finns möjlighet att ladda bilen under natten.
Jag ser faktiskt inga problem med att det kan ta lite längre stopp för laddning bara man har det i planeringen. Brukar också säga att vill man åka elbil kan man göra det.
Men, jag är också medveten om att det inte fungerar för alla. Har man möjlighet att kunna ladda en bil hemma är det väldigt enkelt att åka elbil. Man åker alltid hemifrån med "full tank" och den bil jag har idag kommer jag drygt 25 mil och det kör jag normalt inte på en dag. Skulle man ha ett 60+ kWh batteri är man uppe på 35-40 mil och då skulle en annan troligen inte ens behöva snabbladdare heller.
På uppfarten: EX30 SR Plus -24 och EC40 Twin Plus -25
Senast sålda Volvo-bilar... XC60 D4 AWD -16 , V70 D4 Classic Sport -16 Polestar , 780 -87 , S60 2,4 -08 , XC70 D5 -07 , V50 T5 -05 , S60 T5 -01 V70 -04 , S70 -99 , S70 GLT -98 , V70 GLT-98 , 850 GLT -83 , 745 16V -90 , 244 GLT -88B