Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

EbbevonVolvo skrev: ons 03 apr 2019, 14:26 Hur ofta man behöver snabbladda hänger helt och hållet på hur man använder sin bil. Det går i alla fall mycket fortare för mig att svänga in på macken och tanka än vad det gör för elbilsägaren att snabbladda.
Du har alldeles rätt i att hänger på hur ofta man behöver snabbladda.
Om man som i mitt fall till över 90% åker mellan hem och arbete behöver man inte snabbladda. Laddar bilen på arbetet (till ett schablonbelopp) och det räcker både hem och tillbaka, på helgerna kan jag behöva stödladda hemma under natten när man ändå sover. Brukar faktiskt le lite grann när jag passerar macken och ser att det kostar över 15:-/litern och tänker på att det ungefär kostar ca 2,50 kr/milen för mig nu

Till sommaren kommer jag troligen att behöva använda en snabbladdare under semestern några gånger, men då får man väl planera så att man laddar bilen medan vi äter eller rastar jycken. Sen får vi väl boka övernattning där det finns möjlighet att ladda bilen under natten.

Jag ser faktiskt inga problem med att det kan ta lite längre stopp för laddning bara man har det i planeringen. Brukar också säga att vill man åka elbil kan man göra det.

Men, jag är också medveten om att det inte fungerar för alla. Har man möjlighet att kunna ladda en bil hemma är det väldigt enkelt att åka elbil. Man åker alltid hemifrån med "full tank" och den bil jag har idag kommer jag drygt 25 mil och det kör jag normalt inte på en dag. Skulle man ha ett 60+ kWh batteri är man uppe på 35-40 mil och då skulle en annan troligen inte ens behöva snabbladdare heller.
JEriksson skrev:
EbbevonVolvo skrev: ons 03 apr 2019, 14:26 Hur ofta man behöver snabbladda hänger helt och hållet på hur man använder sin bil. Det går i alla fall mycket fortare för mig att svänga in på macken och tanka än vad det gör för elbilsägaren att snabbladda.
Brukar också säga att vill man åka elbil kan man göra det.
Jag brukar säga att om man kan åka elbil så kan det vara ett alternativ ibland. Men det beror på.

Är det litet längre sträckor det handlar om så kan det bli litet väl långa stopp som sinkar för mycket för att det ska vara praktiskt, dessutom kan det vara osäkert med laddningsmöjligheter på destinationsorten.

Men visst det kan funka fint för vissa användningsmönster typiskt kortpendling.

En grej vi har sett man måste ha koll på är milkostnad allt inkluderat och där brister det riktigt ordentligt för min del. Ca 25 kr/mil allt inkluderat (bränsle, skatt, försäkringar, service) är svårslaget och det är jag själv som betalar hela kalaset. Detta med straffbeskattad gammal Volvo S80N -07, 2.5t, den når inte upp till angivna förbrukningssiffror enligt NEDC.
Camel skrev:Problemet är inte om någon missuppfattar en glimt i ögat på ett forum
Problemet är att du blir otrevlig och inte kan bemöta det jag skriver på ett civiliserat sätt.
EbbevonVolvo skrev:
Lövet skrev:@EbbevonVolvo, Snabbladdning är helt klart dyrt men den stora skillnaden är att det endast används undantagsvis. Tyvärr är det ju sällan man har en dieselpump hemma ;-)
Nu var det inte dig jag diskuterade priset för att snabbladda. Joel har tidigare protesterat mot att jag skrev att det KAN kosta ända upp till fyra, fem kronor. Då tycker i alla fall jag att det är något han ska svara på. Inte du!
Hur ofta man behöver snabbladda hänger helt och hållet på hur man använder sin bil. Det går i alla fall mycket fortare för mig att svänga in på macken och tanka än vad det gör för elbilsägaren att snabbladda.
Du har skrivit det som att det är nått slagt normalpris. För de som snabbladdar väldigt sällan och inte vill ha nått abonnemang eller liknande kostar det mellan 3-5kr/kwh att ladda. Men de som laddar på det viset laddar oftamer än 95% hemma så milkostnaden blir ändå långt under diesel/bensinkostnaderna.

Jag tror jag snabbladdar ca 15% av min laddning. (Har inte exakta siffrorna på kWh i bilappens statistik utan bara antalet laddtillfällen med snabbladdning.)
Jag betalar då normalt 2,50kr/kWh. Nån enstaka gång har jag laddat på en laddare jag inte haft kort på och det har då kostat upp till 5kr. (2,40kr/minuten på vissa.. med ca 45kW effekt.)
KrakelSpektakel skrev:Jag läste senast igår att Svenska Energi kommer höja kostnaden med det dubbla eller mer fram till 2027.. Hej vad billigt det kommer bli att ladda eller använda något med el då.
Var läste du det? Är det elpriset som ska höjas? Energiskatten? Nätavgiften?

Det enda jag hittar är kring nät och effektavgifterna. De flesta med elbil har inte behövt ökat sin huvudsäkring.
https://www.fplus.se/prisexplosion-dubb ... t/a/XgM3Vg

Eller var det något annat du menade?
joel80 skrev:
Camel skrev:Problemet är inte om någon missuppfattar en glimt i ögat på ett forum
Problemet är att du blir otrevlig och inte kan bemöta det jag skriver på ett civiliserat sätt.
Fakta kan vara otrevligt ibland, det är sant. Mycket beroende på vilken verklighetsuppfattning man själv har. Men fakta förblir ofta fakta oberoende av vad man tycker själv. För en sund samhällsutveckling är det är viktigt att förstå faktiska förhållanden och inte vara selektiv på ett ensidigt sätt. Endast då kan förändring ske i en gynnsam riktning som helhet med avsett resultat. Givetvis med utrymme för olika åsikter och ideologi.

Hur man uppfattas av andra, är upp till just upp till andra att bedöma. Det gäller dig, såväl som mig, och alla andra. Personligen gör jag en annan bedömning av att vara otrevlig, och att inte vara civiliserad, än vad du gör. Det är upp till var och en att ta till sig fakta och information. En förutsättning är att man försöker läsa vad som skrivs, och inte bara hur det skrivs. Personligen värderar jag fakta mycket högt och diskussion utifrån fakta. Därför skulle jag önska att de högst relevanta invändningar från flera skribenter här på forumet mot t.ex. batteribilar bemöttes på ett seriöst sätt baserat på fakta, i diskussionen här på forumet. Men tyvärr fungerar det inte så, vare sig här eller i andra sammanhang. Jag har inget större hopp att det ska bli bättre. Det tenderar generellt snarare att bli sämre och sämre. Med mer polarisering och ignorerande av fakta, och därmed en sämre debatt.
joel80 skrev:
KrakelSpektakel skrev:Jag läste senast igår att Svenska Energi kommer höja kostnaden med det dubbla eller mer fram till 2027.. Hej vad billigt det kommer bli att ladda eller använda något med el då.

Det enda jag hittar är kring nät och effektavgifterna. De flesta med elbil har inte behövt ökat sin huvudsäkring.

Det var svenska kraftnät jag tänkte på.
https://www.montelnews.com/se/story/svk ... ota/990425
https://www.svk.se/om-oss/press/Stamnat ... --3243406/
Camel
Det handlar inte om vad du presenterar som din fakta eller dina argument, du formulerar dig numera ofta väldigt otrevligt. Läser man igenom det du skrivit som svar till mig senaste gångerna är det tydligt.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
KrakelSpektakel skrev:
joel80 skrev:

Det var svenska kraftnät jag tänkte på.
https://www.montelnews.com/se/story/svk ... ota/990425
https://www.svk.se/om-oss/press/Stamnat ... --3243406/
Tack.

Jag då är det inte elkostnaden i allafall. Så att köra elbil blir inte dyrare.. men ha hus blir dyrare. Tycker elnätskostnaden gått upp skapligt mycket senaste årtiondet redan. Där el-leverantörerna hela tiden sagt att det är för att dom ska hålla nätet i gott skick. Nu har dom pengarna tydligen inte använts till det utan nätet har blivit sämre?
Snart kanske det börjar löna sig att skaffa ett hemmabatteri så att man kan sänka huvudsäkringen. Hm..
  • 1
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 445
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]