Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Började och skulle ge mig på stödlagret idag och när jag skruvat loss kardan från växellådan så upptäckte jag att det redan var bytt :shock: Så när en del redan var loss från lådan var det bara att fortsätta :lol:

Lyckades få upp nya lådan i tvättkaret så den blev hyfsat renskrubbad med diesel och diskborste innan montering. Slavcylindern på sprängkåpan hade ärgat fast så kåpan fick jag byta därför gjorde jag inte rent den
Bild
Packningen mellan sprängkåpan och växellådan gick ju såklart sönder så en ny tillverkades av en mjölkkartong :lol:

En gammal pensionsfärdig växellåda tittar fram
Bild

inte undra på att den glappade lite, hälften av dreven satt ju här :roll:
Bild
den jag satte i fanns det knappt något spån alls på bottenpluggen :-)-)

tomt
Bild

Bild

En "ny" på väg upp med ny olja samt rak växellådsbalk. Satt en ny kudde på den krokiga balken så den fick följa med :P
Bild

Och allting klart, eller riktigt så smidigt gick det inte...
Bild

Medbringaren på överväxeln var lite mindre än på gamla lådan så jag fick byta. Muttern var 30mm och hylsan jag hade var 32 så det blev en specialare nu igen :lol:
Bild
1mm plåt är bra till mycket :lol:

Den blev faktiskt som en ny bil att köra nu jämfört mot innan. Det går lätt att växla, spaken glappar inte lika mycket som friläget på alla växlar, nästan alla vibrationer försvann, den skorrar inte när jag lägger i backen, överväxeln går inte i med våld och den gungar inte i hundratals meter efter växling som den gjorde förut :lol:

Kan tillägga att allt det här har jag gjort helt utan hjälp, själv är bäste dräng :wink: Bara bakaxeln som viner och ventillyftarna som knackar kvar i oljudsväg samt lite klonkande i framvagnen men det står med i attgöra listan :lol:
Måste ju ha bilen rullande ifall om jag lär iväg och jobba i morgon :) Rätt verktyg har man väl aldrig

Märks iallafall att lådan kommer från en lugnt körd bil utan dragkrok även fast den gått 26000 mil. Har aldrig kört en 240/740 med en bättre växellåda och sen att jag fettade in alla leder och saker gjorde väl inte saken sämre :P
Bakaxeln som ska på kommer ju från samma bil och den är lika frisk den med hoppas jag.

Måste justera in backspärren och sätta tillbaka all plast runt spaken i morgon sen är bytet färdigt :)
  • 1
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 75
Dragvikt 850 vs. 940?

Förstärkningssats fanns till 850. Med de[…]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

ha inte handbromsen åtdragen, och peta loss […]

Vi har 100 mil enkel väg till vår somm[…]