Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Lacki skrev: Va ju tydligen viktigt har jag hört vart man sätter in + polen också till laddaren så man inte gör det om det var före eller efter givaren som mäter spänningen.
Det är på minuskabeln som "battteriövervakningen" sitter.
av Lacki
SvenB skrev:
Lacki skrev: Va ju tydligen viktigt har jag hört vart man sätter in + polen också till laddaren så man inte gör det om det var före eller efter givaren som mäter spänningen.
Det är på minuskabeln som "battteriövervakningen" sitter.
Helt riktigt, va ut och kollade i bilen nu och såg att den satt på minuskabeln. Såg också att det verkar vara bc1205 som sitter i den. Kunde inte se nån etikett då den verkar sitta nedåt men såg exakt likadan ut som bc1205 ser ut. Kunde följa plus och minuskablarna från den, plus gick till plus pol på batteriet men minus kabeln stack iväg under plasten där torkarmotorn sitter. Vet ej om det sitter några jordplintar där eller om den är kopplad till nån annan minuskabel.
Ska bli intressant att veta vad det är som är fel iaf, skönt dock att bilen fungerar så länge man skippar att koppla in motorvärmar kabeln.
av Lacki
Kan uppdatera att det var gaspedalen det va fel på i min bil, va bara en slump att det blev fel då motorvärmarkabeln användes.
Måste dock säga att det va väldigt skumt att den kan va trasig efter bara 65km, måste ju varit trasig redan då den monterades i bilen antar jag.
Användarvisningsbild
av bem
För den som nöjer sig med en laddare som "toppar" upp batteriet och för underhållsladdning finns nu en ny lite enklare batteriladdare från Calix, BC60, som man monterar i serie på intagskabeln. Den laddar visserligen bara med 2 ampere men kan ju räcka ändå såvida man inte tömt batteriet ordentligt. T ex ladda i 10-12 timmar med en sådan BC60 inkopplad får du i ca 20 Ah kapacitet i startbatteriet (oftast sitter ett 70 Ah i våra Volvo så man får ju i nästan 30% laddning över natten).

http://www.calix.se/produkter/produktnyheter

/Bo
Användarvisningsbild
av Toson
Det där verkar ju vara en smarting? Om man får tag i och kopplar in en brytning till värmaren kan man ha sladden inkopplad hela tiden, även på sommaren. För att ladda "på riktigt" blir ju tiden lite för kort när det bara laddar den tid värmaren behövs.
//Toson
Användarvisningsbild
av Toson
Jo, den är alldeles utmärkt till det.
Bara att det då blir lite mycket kabeldragning (inkommande) för att koppla in den och finessen med laddaren är att den tar lite plats och bara är att seriekoppla med den inkommande kabeln före förgreningen.
Timerstyrningen kanske funkar?
//Toson

Hur känns den nu då en månad sena[…]

Tror det blir kanon, skönt när man har t[…]

Skulle säga att det är alla kortkör[…]

Tror inte gemene Svensson tänker speciellt p&[…]