Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Försökte få en hantverkarlåda att slå på lyset härom kvällen då den var helt mörklagd bak pg av drl men han reagerade inte, fick då en rolig komentar från min son som var med:

Han kör nog svart antagligen :D
Användarvisningsbild
av grillchips
SvenB: Var det inte så att V50/S40N/C30 med DRL från fabrik hade en ofantlig styrka på sina lampor? Jag vill minnas att jag läst en tråd här på forumet där någon varit inne för mjukvaruändring där styrkan ställdes ner en aning.
Jag vet att jag själv reagerade när jag såg dessa i början, nu lyser förvisso ex nya Mercors DRL minst lika starkt men det var bara en tanke. :)
Användarvisningsbild
av joel80
Det är märkligt det här med DRL och hur starkt vissa lyser trots att halvljusen är igång. Jag trodde det var krav på att dom ska tonas ner och inte lysa så starkt när halvljuset är på.
av llesrof
Lösningen är att bötfälla folk tills dom fattar att det är dyrt att åka omkring med släckta bakljus när det är mörkt eller dålig sikt ute. Snabbutbilda 100.000 asylsökande till att bli trafikpoliser och ta hit 10.000 nordkoreanska poliser för att göra praktik. De kan med fördel övervaka även andra trafikbeteenden, till exempel slarv med blinkers och mobilpillande. Efter att dessa poliser kvitterat ut en anständig lön från böterna de delar ut så kan överskottet gå till andra trafikfrämjande saker. Det är ju bara att hänga på första västa nyare Audi, BMW eller VW Passat så har man fått ihop en veckas lön på mkndre än en timma.

Jag hjälper också gärna till med detta arbete.
Användarvisningsbild
av joel80
Haha.. Jag kan erbjuda mängder med bild/filmbevis! Vi kan börja skriva massor med böter redan imorgon!!
av llesrof
Jag är inte helt främmande för ett system med statligt anställda angivare, inte helt olikt det som fanns i Östtyskland, för denna typen av brott :mrgreen:
Användarvisningsbild
av joel80
I Australien funkar dashcam-video som bevis för trafikbrott.. Så man kan skicka in videomaterial till polisen och få folk bötfällda.. Jag är lite delad till sånt..
När det gäller grova företeelser där någon t.ex orsakat eller varit nära att orsaka en olycka rycker jag det ska funka så.. Men för mindre idioti och "fulspel" kanske vi inte ska bli varandras poliser.. Jag vet inte.. Klart lockande ibland såklart.. Men men.. Svårt.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Bosa skrev: Dock så tänds halvljus och belysning i bak automatiskt när det mörknar på.
Det där tror jag inte en sekund på, eftersom jag har sett bilar med släckta bakljus när det är mörkt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Mabuse skrev:
Bosa skrev: Dock så tänds halvljus och belysning i bak automatiskt när det mörknar på.
Det där tror jag inte en sekund på, eftersom jag har sett bilar med släckta bakljus när det är mörkt.
Jo visst är det så, om du inte aktivt väljer bort automatiken. Det var möjligt att göra innan DRL introducerades också. Sedan att det fortfarande inte krävs automatik, vare sig nu eller förut under halvljuslagen, är en anna sak.
Användarvisningsbild
av SvenB
grillchips skrev:SvenB: Var det inte så att V50/S40N/C30 med DRL från fabrik hade en ofantlig styrka på sina lampor? Jag vill minnas att jag läst en tråd här på forumet där någon varit inne för mjukvaruändring där styrkan ställdes ner en aning.
Det går väl att sätta i svagare LED, men frågan är om det är tillåtet.
  • 1
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 57
XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&ar[…]