NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jumu01
Tror nog att det spelar ingen roll vilket bilmärke du väljer så kommer du inte ner till den förbrukning som fabrikanten uppger, tyvärr så är den kassa verkligheten. :-/O/Om du inte vill bli besviken så avstå från bilköp och använd andra transportmedel.
av Andis
Spännade tråd.

Har inte direkt trot på dessa låga siffror som presenteras nu för tiden i reklambroshyrerna. Är väll mest ett säljargument.

Dock förvånad att min bensinare håller sig under vad som står i deklarationen trots medelfart på 36-50 kmh.

Tackar för alla nogranna test ni lagt ut.
Fortsätter följa tråden :-)

Med vänlig hälsning,
Andis
av Lövet
Det finns olika grader i helvetet. De små snåldieslarna är otroligt optimerade för låg förbrukning i cykeln och i verklig körning drar förbrukningen iväg mer än andra motorer. Själv ligger jag 2 cl från uppgiven EU-cykel blandad körning, inget att klaga på direkt.
andreas_lofgren skrev:Det finns olika grader i helvetet. De små snåldieslarna är otroligt optimerade för låg förbrukning i cykeln och i verklig körning drar förbrukningen iväg mer än andra motorer. Själv ligger jag 2 cl från uppgiven EU-cykel blandad körning, inget att klaga på direkt.
Menar du din BMW eller Volvon?
av Lövet
Med BMWn ligger jag 2cl från uppgiven blandad EU-spec.
Användarvisningsbild
av mobe
jumu01 skrev:Tror nog att det spelar ingen roll vilket bilmärke du väljer så kommer du inte ner till den förbrukning som fabrikanten uppger, tyvärr så är den kassa verkligheten. :-/O/Om du inte vill bli besviken så avstå från bilköp och använd andra transportmedel.
Har som sagt kört både kört min D2:a och BMW:n på eu cykelns värden skillnaden är dock att i Volvon var jag tvungen att ligga exakt 70 med allt avstängt och BMW:n bara köra som vanligt.
Användarvisningsbild
av Funk
Tja jag har en V50 D2 (med 17") som har gått ca 500 mil och nu börjar den krypa ned under 0,6 i körning, det innebär lite landsväg/motorväg och ganska mycket stadskörning i mitt fall. Senaste tankningarna sjönk förbrukningen ganska rejält och är nu nere på 0,57 mot de 6,2 den dragit innan.
Färdatorn är en helt annan historia, den har aldrig visat mer än 0,58 och visar idag 0,56....

/Thomas
Användarvisningsbild
av rylle
Vår 2012a V50 D2 (med 17") "Classic" ligger i snitt på 0,52 under de 250 mil vi rullat (På Continental Contact 2 med takbox och full semesterpackning). Nu bor vi i Norge så det är inte någon stadstrafik att tala om och inga farter över 90km/h men det är inte många "raka" vägar och det är inte platt här på västlandet.

Vad som oroar mig är snarare lite ovanligt högt "ventilslammer" ttycker jag det låter som... någon som vet något ellet sett en tråd i formumet om detta?
/robert
Användarvisningsbild
av Funk
Jag är själv en aning överraskad över hur känslig bilen är för just hastigheter, och okänslig den är för last. 15 mil i landsvägsfart (70-80) med gallerkärra halvfull med möbler och ett snitt på 0,55 , medan motorvägskörning genom Danmark (120-130 i 70 mil utan stopp ) gav nära 0,7 i snitt.

/Thomas
  • 1
  • 43
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 51

Tjena på er längesen sist. Jo jag m&ar[…]

Byta inre drivknut problem

Hur har det gått? Samtidigt nyfiken på[…]

Hej! Jag har en Volvo V70 2,4T, 2001, 365 000 km[…]