NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hanss
whoppi skrev:
hanss skrev:Volvo hade min bil i 2 veckor.. De kollade allt men hittade inget som var fel... Nått byte av spridare blev det inte då de hade kollat med hjälp av någon dator att de sprutade in rätt mängd diesel... De gjorde en "genomblåsning" av partikelfiltret.. Alltså de påtvingade bilen att köra en regenerering.. Än så länge verkar den dra mindre.. Men får se efter någon tank.. Tror personligen att den kommer gå upp snart igen..
Lycka till, återkom gärna med resultatet efter nån tanks körning.
Har kört 80mil. 0,48 l/mil. Bästa tanken på riktigt länge. Dock upplever jag att bilen börjat gå sämre igen.. Verkar som att bilen går bättre direkt efter de påtvingat en rening av partikelfiltret. Den går bra i ca 60-70mil innan jag upplevde den som segare och törstigare igen.
av hanss
Omek skrev:
hanss skrev:Det vet du inte.. Och de har hållit på och patchat min bil i 1 år snart.. och det hjälper då inte.. Bara tillfälligt
Svårt att laga det som funkar.
Förstår inte hur du kan säga att den fungerar.. Jag tycker inte att dieselförbrukning upp emot 0,7l/milen vid endast landsvägskörning är normalt. Inte ens mina tidigare bensinbilar har dragit så mycket eller min gamla Golf GTD från 92.

Sedan kan jag säkert tro att det är svårt för dem att hitta vad som är fel, eftersom de bara tror på sina diagnosverktyg idag.

Du får också gärna förklara varför förbrukningen varierar så kraftigt från det att de updaterat mjukvaran och ca 100mil för att sedan stiga igen. Lika när de påtvingat regenerering är förbrukningen låg för att sedan stiga.
@omek är inget o ödsla energi på, hon loggar in med jämna mellanrum o skriver mest otrevliga kommentarer.

Har följt tråden en del. Om nu förbrukningen skulle börja gå upp igen efter ett tag, som vanligt, har du i det läget nån gång testat o nollställa adaptionen? Om det är lämpligt eller hur du gör på din motor kan säkert andra svara på.

Att bilen enligt dig oftast går bra efter den varit inne, för att sedan gå sämre igen måste ju vara antingen mjukvaru eller hårdvarubaserat tycker jag. Om en nollställning av adaptionen inte skulle ge någon förändring så känns det ju som att det måste vara det fysiska dom gör, rensa partikelfiltret t.ex.
Dom verkar testa flera saker varje gång? Lite märkligt, är ju bättre att göra en åtgärd och se om den påverkar.

Har du hört med konsumentrådgivare? Beroende på din körsträcka så förlorar du ju en del pengar på detta. Det är ju uppenbarligen fel på bilen, annars hade väl knappast förbrukningen påverkats de gånger du lämnat in den.
av whoppi
hanss skrev:
whoppi skrev:
hanss skrev:Volvo hade min bil i 2 veckor.. De kollade allt men hittade inget som var fel... Nått byte av spridare blev det inte då de hade kollat med hjälp av någon dator att de sprutade in rätt mängd diesel... De gjorde en "genomblåsning" av partikelfiltret.. Alltså de påtvingade bilen att köra en regenerering.. Än så länge verkar den dra mindre.. Men får se efter någon tank.. Tror personligen att den kommer gå upp snart igen..
Lycka till, återkom gärna med resultatet efter nån tanks körning.
Har kört 80mil. 0,48 l/mil. Bästa tanken på riktigt länge. Dock upplever jag att bilen börjat gå sämre igen.. Verkar som att bilen går bättre direkt efter de påtvingat en rening av partikelfiltret. Den går bra i ca 60-70mil innan jag upplevde den som segare och törstigare igen.
Nu verkar ju förbrukningen ligga bra... Frågan är bara om den nu drar iväg igen och förbrukar en massa soppa.
Kanske är som nån sa att partikelfiltret spökar och kräver ständig regenerering.
Kanske är på plats med ett byte till ett nytt partikelfilter alt de sensorer som känner av mängden sot.
av hanss
Mycket möjligt.. Har ju haft felkoder på tryckgivaren till partikelfiltret.. Dock inget som verkstaden ansåg vara onormalt.. :S
av Omek
hanss skrev:
Omek skrev:
hanss skrev:Det vet du inte.. Och de har hållit på och patchat min bil i 1 år snart.. och det hjälper då inte.. Bara tillfälligt
Svårt att laga det som funkar.
Förstår inte hur du kan säga att den fungerar.. Jag tycker inte att dieselförbrukning upp emot 0,7l/milen vid endast landsvägskörning är normalt. Inte ens mina tidigare bensinbilar har dragit så mycket eller min gamla Golf GTD från 92.

Sedan kan jag säkert tro att det är svårt för dem att hitta vad som är fel, eftersom de bara tror på sina diagnosverktyg idag.

Du får också gärna förklara varför förbrukningen varierar så kraftigt från det att de updaterat mjukvaran och ca 100mil för att sedan stiga igen. Lika när de påtvingat regenerering är förbrukningen låg för att sedan stiga.
Varför det?

Återkom gärna när dom har åtgärdat "felet".
av Omek
hanss skrev:Mycket möjligt.. Har ju haft felkoder på tryckgivaren till partikelfiltret.. Dock inget som verkstaden ansåg vara onormalt.. :S
?

Ok

Den är inte bytt mao?

S*tan...

Vissa felkoder är normala.. Men dessa felkoder när du har problem med förbrukningen..

Inte, ok.
av hanss
Nej den är inte bytt.. Hade bara uppkommit 4-5 gånger på 20 körcykler eller vad han prata om...
av whoppi
hanss skrev:Nej den är inte bytt.. Hade bara uppkommit 4-5 gånger på 20 körcykler eller vad han prata om...
Öhh har dom hittat ett fel på en givare men inte bytt ut felaktiga delen?
  • 1
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 51

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]

Jag har en Volvo S60 från 2003, som i dagsl&[…]