Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas L
Barkbiten skrev:Har nu sammanställt ett diagram över bränsleförbrukningen från hösten 2007 till och med januari 2009 gällande Volvo V70N AWD D5 Automat. Bifogar diagrammet nedan. Detta är alltså verklig förbrukning mätt antal liter vid full tank delat med antalet mil som bilen kört. Lägsta uppmätta är 0,726 (långkörning, vintertid, dubbdäck, ingen takbox, lugn hastighet) och högsta ligger på cirka 1,5 liter/mil (vinterkörning, slitna däck, felaktig hjulinställning, dieselvärmare och ganska aggressiv körning under svåra väderleksförhållanden). Kom gärna med kommentarer på detta. Ska försöka leta fram specifikationerna också för denna modell. Alltså vad den ska dra enligt Vägverkets listor.
En första reaktion är att du måste köra som en dåre för att få en V70N D5 AWD att ta så mycket. Med normal körning så ska du kunna komma ned under 0,5 l/mil, det har jag läst på detta forum... :| (not: ironi)
Användarvisningsbild
av Barkbiten
halmstaden skrev:Drar dieselvärmaren så mycket? (1dl/mil)
Jag har hört något om en dl per timme eller runt där, men det kan ju vara fel.

Varför flyttar vi inte denna tråd till allmän bildiskussion, när folk skriver om andra modeller än det kategorin säger?
Tror inte man kan säga generellt hur mycket den drar....min känsla är att olika bilar har olika kraftfulla dieselvärmare. Tex tar det ju evigheter för Volvo V50 1.6d att bli varm. Medan XC70 D5 blir varm direkt (årsmodell 2009).

När jag sökt på nätet har jag kommit fram till att de största värmarna drar runt 0,5 dl/timme. Och när man startar på tajmern så går den sällan 1 timme. Utan kanske snarare 45 minuter. Man kan ju även göra som vissa ovan påpekat, och starta tajmern lite senare genom att sätta en senare "färdigtid". 15-30 minuter borde räcka för att starta bilen skonsamt.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
andreas_lofgren skrev:Vad blir snittet? Skulle vara intressant att veta.

Måste också säga att detta ger en mycket mer balanserad bild än folk som säger att de drar 2-tonssläp på 0,8 lit/mil med sina D5or bara för att man lyckades se färddatorn visa detta under någon kilometer.

Snittet borde bli ca 0,99 liter/mil, om jag räknar rätt?

Antalet tanktillfällen = 78 st
Summan av förbrukningen vid de 78 tillfällena = 77,31 liter
Medelvärde = 77,31 / 78 = 0,99
Användarvisningsbild
av halmstaden
Nu hänger jag inte med. Vad spelar antalet tanktillfällen för roll? Det intressanta är väl hur många liter du tankat totalt delat på totalt antal mil. Vad är 77,31 liter för något? Är inte tanken på 70l, eller 72,5? Eller är den 80? Hur många mil har du kört då?

@dieselvärmaren: ja, drar den 0,5l/h är det ju någon enstaka centiliter vi snackar per mil..
av dali
Barkbiten skrev:Snittet borde bli ca 0,99 liter/mil, om jag räknar rätt?

Antalet tanktillfällen = 78 st
Summan av förbrukningen vid de 78 tillfällena = 77,31 liter
Medelvärde = 77,31 / 78 = 0,99
Nej, du räknar inte rätt. Du måste dela totala antalet liter du tankat under perioden med totala antalet mil du kört under perioden. Du kanske skrivit fel men tänkt rätt? 0,99 liter/mil ser inte ut att vara så långt ifrån sanningen, om vi antar att Y-axeln (vertikal) är liter/mil uträknat vid varje tankning och X-axeln är tanktillfällena.

Exempel:

Du har tankat totalt 5304 liter och kört 5460 mil under perioden. Det ger ett snitt på (5304 liter delat med 5460 mil) 0,97 liter/mil, eller i "moderna" termer, 9,7 liter/100 km.

En dieselvärmare ska dra runt 0,5-0,6 liter/timme enligt andra trådar i ämnet. Kör man 100 km/h med värmaren igång hela tiden så blir det alltså 5 dl extra på 100 km eller ca 5% av förbrukningen om bilen snittar 9,7 liter/100 km. Det räknas aldrig in i färddatorns siffror. Dieselvärmaren går dock sällan så länge i 100 km/h, om utetemperaturen inte är extremt låg.
Användarvisningsbild
av len
gooose skrev:
len skrev:Kanske nämnts tidigare: Med diesel så startar bränslevärmaren automatiskt. Den kan göra 1 dl/mil och kan gå hela tiden om det är riktigt kallt. Den lurar en på många liter under vinterhalvåret. Denna förbrrukning kommer inte in på färddatorn.
Körde 17000 mil med xc90. På den sjönk förbrukningen ca 10 % efter 1000 mil. På nya xc70, 3500 mil, drar lika som ny och nästan som den gamla xc90:an!! Lite törstig faktiskt. Har man någon trimbox, så lurar den insprutarna. Färddatorn säger att förbrukningen gått ner ca 20 %, medans verkligheten vid pumpen kanske säger 0-5 %

Du som har och haft både xc90 o xc70II Kolla vikten på båda dessa vagnar ingen större skillnad XC70 II väger nästan lika mycket som XC90an och då inte så konstigt att dom nästan drar lika

//Goose
Tjvikt xc 70 =1800
Tjvikt xc 90= 2065

Samt att xc70 har lite mindre luftmotstånd så borde den kanske 15-20 % mindre??
med det gör den inte. Sedan är den verkliga vikten större, men båda är/var fullmatade så skillnaden är nog samma.

Dieselvärmare 3-5 kW. Tillverkaren uppger <0,5 l/timme. Kör du 5 mil så är det en dl/mil. En henerator på 2 kW drar 1 liter/timme, så man räknar inte med att den går hela tiden. Men när man kör och typ - 20 grader, då går den ta mig tusan hela tiden. Kolla snittförbrukning vid tankning sommar som vinter. Däcken är i stort sett samma, och du kör lugnare(?) på vintern, men dieselförbrukningen för mig är ca 10 % högre! :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Barkbiten
halmstaden skrev:Nu hänger jag inte med. Vad spelar antalet tanktillfällen för roll? Det intressanta är väl hur många liter du tankat totalt delat på totalt antal mil. Vad är 77,31 liter för något? Är inte tanken på 70l, eller 72,5? Eller är den 80? Hur många mil har du kört då?

@dieselvärmaren: ja, drar den 0,5l/h är det ju någon enstaka centiliter vi snackar per mil..

Ok, då gör vi om det.

Antal mil = 4890
Antal liter = 4705

4 705 / 4 890 = 0,96 liter/mil

(77,31 är det totala värdet av förbrukningen per tanktillfälle, så 0,99 blir väl medelvärdet av förbrukningen per tanktillfälle? Räknar man totala mil och totala liter så blir det nästan samma siffra - borde väl blivit exakt lika egentligen? Eller tänker kanske fel...? Kan tyvärr inte stoltsera med att vara något matematiskt geni)
av Lövet
Om räknar på det sättet så får du ju bara reda på hur många liter du tankat i genomsnitt vid varje tillfälle. Om du kört 10 mil eller 40 innan varje tankning kommer ju inte med.

Riktigt medel får du av antal liter / antal mil
Användarvisningsbild
av halmstaden
Vadå "värdet av förbrukningen"?
Antalet tankningar är ju fortfarande 100% ointressant, säger vi att du hade tankat 10 fler gånger, dvs 88, så hade ju förbrukningen med ditt sätt att räkna blivit högre, trots att du egentligen bara tankar oftare. (om vi inte räknar med omvägen att köra förbi macken förstås)
förbrukning: antal liter/antal mil
av Amli
len skrev:
Tjvikt xc 70 =1800
Tjvikt xc 90= 2065
Med andra ord lika stor skillnad som XC70 och V50 T5 AWD...
  • 1
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 56
Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]

Är det inte enklare att byta bil eller skaffa[…]