...

Moderator: Moderatorer

NilsO skrev:Jodå, trafikförordningen 7 kap 1 §: "Gående som använder vägrenen eller körbanan skall om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen."
"Snälla gå till vänster, men du måste inte" typ då.
Men fair enough, då finns det en formulerad avsikt om det även om få verkar bry sig :)

Själv är jag nog inte så noga på villagator och liknande där det är 30 och få bilar. Det är ju normalt mer av karaktären gångfartsområde ändå (eller borde vara). På större vägar är det ju självbevarelsedrift..
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag skulle inte våga att gå med ryggen mot bilarna på höger sida. Feg? Ja kanske. :)
av Mwi
joel80 skrev:Men visst är det så att det inte finns någon straffpåföljd för att bryta mot den förordningen?
Nja att gå på felsida av vägen och utan reflex kan resultera i dödsstraff, av självbevarelsedrift så går man på rätt sida av vägen och använder reflex när det är mörkt.
Tydligen gillade folk min nya bakdel. :wink: På väg hem ikväll kommer en Golf bakom på en påfart och lägger sig så nära att jag inte ens ser hans motorhuv :roll: Jag håller 74km/h på farthållaren och det är 70km/h där. Efter ca 50 meter anser jag att det räcker och tänder bromsljuset, detta biter ej så bromsar försiktigt ner till ca 65km/h, det biter ej heller. Väl på motortrafikleden kör han försiktigt om och blänger på mig, borde vara jag som blänger på honom men vissa hajar inte en eller två vinkar helt enkelt. :wink:

Längre fram kommer ett trafikljus där han stannar för rött framför mig och sedan accelererar segare än en "kärring" så jag kör om, sedan ligger han en bit bakom och så även där det blir 40km/h i city. Sen från ingenstans klistrar han sig fast igen. :roll: Ok, börjar om igen, vissa har ju svårt att lära sig :wink: tänder bromsljuset, det biter ej, bromsar försiktigt ner till 25km/h, det biter ej. Istället har han nu hittat "ljustutan" men då får han smaka på mina blixtljus som lyser j-a starkt, det uppskattades inte alls. :wink: Tycker i vilket fall att det är bättre att ha "puckot" framför så kör åt sidan i det högra körfältet intill ett övergångställe så att han enklare kan passera, dock missar han så klart gångtrafikanten. Var rätt nära att ringa in en misstänkt rattfylla eller vårdslöshet i trafik men ville ha så lite som möjligt med denna filur nu kände jag.

Får nog ta och skaffa en daschcam bakåt med :wink:
joel80 skrev:
Lövet skrev:Att åka ut ur rondellen i vänster fil och sedan svänga höger efter ett par hundra meter gör jag nog flera gånger i veckan. Men då ser jag till att gasa så mkt att jag inte nästan kör in i motorhuven på bilen i högerfilen...
Alternativt kan man sakta in och smyga in bakom.. fast det är ju kanske inte lika kul. :lol: :lol: :lol:
Beror på hur seg bilen i höger fil är...
av NilsO
joel80 skrev:Men visst är det så att det inte finns någon straffpåföljd för att bryta mot den förordningen?
Nej, inga böter för att gå på fel sida. Däremot kan man tydligen få böter om man inte använder vägrenen (men borde gjort det), vad jag begriper.

Sen finns ju också lägen när det kan vara bättre att gå på höger sida än vänster, typ om vägen svänger vänster, sikten är skymd och vägrenen smal.
Du menar som gående alltså? Om man går på vägen men kunde gått på vägrenen? Visste inte att man kunde få böter för det.. men det är väl kanske rätt dumt att gå i vägen om det finns plats på sidan!
Användarvisningsbild
av SvenB
Det rubriceras väl som att man onödigtvis hindrar trafiken. Det borde införas för cyklister som cyklar på vägen trots att det finns cykelbana också.
SvenB skrev:Det rubriceras väl som att man onödigtvis hindrar trafiken. Det borde införas för cyklister som cyklar på vägen trots att det finns cykelbana också.
Där går utvecklingen tack och lov åt motsatt håll. Dvs den som cyklar i 30-40 ska slippa tvingas in bland barnvagnar och hundar där det är omotiverat.

Det är konstigt att vi i Sverige har en sån stark idé om att bara bilar får vara på vägen som inte finns i resten av Europa.

Sen finns det så klart puckon i alla grupper trafikanter son gör saker bara för att de ska hävda sin rätt. Det är aldrig bra.
Användarvisningsbild
av SvenB
Men vad bra. Då tycker jag att vi inte behöver bygga ut nätet av cykelbanor då, om de ändå inte skall användas. Vad är då vitsen att de byggs :?: Jag trodde dom var till för att skydda cyklisterna, liksom gångbanor är till för att skydda gångtrafikanterna.
  • 1
  • 406
  • 407
  • 408
  • 409
  • 410
  • 552
S40 1.8f ac problem

Fick hem en kondensor av märket nrf, när[…]

Den har jag aldrig sett förut. Kikade lite p&[…]

Som rubriken lyder.. Startmotorn fastnar i ytterl&[…]

V70 2012 Baklucka varnar öppen konstant