Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

poseidon skrev:
joel80 skrev:Jag lyckades sänka förbrukningen hemma med ca 75% under de dyra dagtidtimmarna senaste dygnen när det varit som dyrast.
Eldat i kaminen istället för att ha elvärme och stängde också av varmvattenberedaren under dagen när det var som dyrast. Så länge inte alla i familjen duschar så håller den tempen bra rätt länge.

Väntade också med att starta tvätt och diskmaskin till på kvällen och sänkte golvvärmen i badrummen.

Sen har jag lite hjälp av automatiska styrningen av värmepumpen som ändå drar ner lite dagtid under dyraste timmarna.

Lite för att se vad man kan göra själv och vad det får för påverkan. :)
Att det också sparade ett par hundringar är en bonus.
Hur påverkar din avstängda varmvattenberedare som ändå håller temperaturen din elförbrukning? Hade den varit på hade du ju ändå inte behövt värma för den höll ju temperaturen bra länge.

Allt detta hade du inte behövt lägga energi på om det vore så att vår regering skötte sitt jobb istället.
Det förstår du väl? Då går den inte på de dyra timmarna. Det var 4-8x så högt pris under eftermiddagen som det sen blev på kvällen/natten. Även om det säkert gick nästan lika många kwh så blev det säkert 4-5ggr billigare.

Hade jag valt fast pris hade jag inte behövt lägga ner nått på det. Men nu väljer jag rörligt för att jag inte ser några problem i att styra min förbrukning lite. Intressant också att se och bli medveten om vad saker drar och kostar.
EPSON skrev:Förslag med varmvattenberedare, kaminer mm gagnar ju knappast några hyresgäster.
Lägenhetsinnehavare gör sällan av med 2500-3000kWh på en månad heller. Det blir inte så lönsamt att hålla på att spara om man redan har rätt låg förbrukning.

MickeM skrev:Hur eldar ni i era kaminer när ni är på jobbet?
Är jag/vi iväg på jobb gör det inget om det blir ett par grader kallare hemma. När jag jobbar hemifrån kan jag elda när det är lite extra kallt. Det är rätt mysigt också.
joel80 skrev: ons 08 dec 2021, 20:19
Är jag/vi iväg på jobb gör det inget om det blir ett par grader kallare hemma. När jag jobbar hemifrån kan jag elda när det är lite extra kallt. Det är rätt mysigt också.
Hur bidrar din eldning till en bättre miljö?
Men så går det ju åt mer el under dygnet än att hålla en stabil temperatur.
Låt gå för att du har en kamin, men ska det betyda nått för elnätet måste ju merparten göra så. Det funkar inte.

Jovisst är vedeldning mysigt.
Jag eldar min vedpanna med ved från egen skog, och njuter av det på fler plan än dom ekonomiska.
Miljövänligt är det också.
Kanske 20liter diesel till traktorn och 10iter bensin till motorsågen för värme och varmvatten ett helt år. Och fysisk träning!

Men jag fattar att det vore ohållbart om alla skulle göra så. Är till och med lite rädd att vedeldning också kommer i förbjudarfocus.
poseidon skrev: ons 08 dec 2021, 20:53 Hur bidrar din eldning till en bättre miljö?
Veden släpper inte ut mer koldioxid är det fångat upp under sin livstid = nollsummespel.

Men för mycket vedeldande på liten yta ger andra problem än koldioxiden.
Sotpartiklat i luften, tex.

Vedeldning är för glesbyggden där det är glesare mellan skorstenarna.
En kamin som min med förbränningskammare har lite mindre utsläpp. Det är inte som en öppen spis.
Sen bor jag som sägs ovan inte i stan, det är glest mellan husen.

Men anledningen till att jag eldar nu är för att spara en slant på elen. Det blir en rejäl faktura i december ändå och även om både maj, juni och juli knappt blev ett par hundringar så vill man ju försöka hålla ner det lite nu.

MickeM skrev:
Men så går det ju åt mer el under dygnet än att hålla en stabil temperatur.
gå för att du har en kamin, men ska det betyda nått för elnätet måste ju merparten göra så. Det funkar inte.
Nej, eftersom jag har lägre temp ett antal timmar under dagen så går det åt totalt mindre el (samt att där jag väl har ordentligt varmt är det p.g.a eldning). Uppvärmningen av de rum som inte kaminen når drar inte uppvärmingen mer än vad jag sparat på att ha det avstängt. Sen så är de kWh som dras för uppvärmningen då jag satt igång värmen igen med ett kWh-pris som är kring 1/3 - 1/4 lägre än snittpriset under dagen. Så varje kWh då för uppvärmning hade kostat 3-4ggr mer under dagen.

För mig är eldningen och nerdragningen av värmen mer för att spara lite pengar (plus att se hur stor skillnad det blir om jag kör lite kamin istället när det varit så här kallt.) än som nått slags försök att spara el åt elbolag och nätleverantör.
Jag eldar också i kamin. Men det är en "rejäl pjäs" byggd som en kakelugn (Kedddy Ultrafire) som håller värmen länge. Bor i ett villaområde med grannar så vi kan inte elda i alla väder och vindar. Eldar vi från typ 17:00 till 23:00 så värmer den till 07:00. Eldar bara med väl torkad björk (finns regler för detta) och det funkar bra. Dock eldar vi inte vid SO-vind (grannar) och det är ofta det hållet det blåser när det är kallt... :-(
  • 1
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 70

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]