Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Ibland förenklar de, ibland inte...
Användarvisningsbild
av Variosboy
Angående sandlådorna:

När en annan var liten (för 30 år sen typ) var det aldrig tal om att saker inte skulle skötas och tas om hand om, till skillnad från idag, där det enda som är viktigt är att saker är så billigt som möjligt. Detta har medfört att man blivit tvungen att införa diverse kontroller av saker och ting för att de inte ska bli för dåliga. Det sunda förnuftet har besegrats av girighetens jakt på kronor.
av *pettson*
Nae.... snarare har det sunda förnuftet ersatts med statistik. Statistik gäller. Att dom anställda har kontroll på det som finns och får rapporter från brukare om där skulle finnas något problem. Det duger inte. Nej nej..

För när en sandlåda är besiktigad 5ggr och åtgärdad med dom småsaker som kan tänkas vara ett problem.
Ja då hade pengarna räckt till 5 nya.
Men eftersom inte det fanns med i frågeställningen så blev inte det ett svar i utfallet heller.
För konstigt nog verkar det som om vi tror vi sparar pengar när vi får anställa en extra för att kontrollera och åtgärda det som i alla år bytts ut.

Det är likadant på en större industri. I sant miljötänk så gör man en certifiering av säkerhet och miljö. En anställd ska varje vecka ta två timmar och gå igenom alla lysrör i fabriken.
Han ska inte bara se om dom lyser utan hur väl dom tänds och kontrollera ev varmgång genom att använda en mätlaser för ett par tusenlappar.
Varje armatur kostar fabriken drygt 200spänn endast då dom har rejäla rabatter, och slår vi ut det på låt säga 50 kalenderveckor så har vi en anställd som går 100 timmar och glor på lysrör. Eftersom den anställde INTE går på sin fritid så kostar även han pengar. Hur många lysrörsarmaturer kunde man köpt nya för dessa pengar och skrotat dom andra i tid? Hur många säkerhetständare kunde fabriken köpt som gör att lysröret slocknar i god tid så ingen varmgång kan ske?

Jag är inte för att skrota ned saker i förtid, jag älskar att renovera, men jag är inte för att slösa pengar på egentligen ingenting.

Gissa vilken metod SJ använder vid planeringen? Statistiken säger att vi har lite snö och inga svåra fall. Vi säljer plogarna.
Motala kommun gjorde samma sak. Man sålde nya vagnar och övrigt material för att statistiken sa att dom används för få timmar.
Det var inga problem.. Några firmor runt köpte utrustningen och hyr nu ut den för trippla pengen vid behov. Naturligtvis är behovet konstant så kommunen blöder pengar och måste spara på utgifterna. Det hade inte varit så illa att ägt sina vagnar. Men den frågan ställdes inte så, tja då blev ju inte svaret så.
av Kirsi
:evil: Det är inte helt sant att besiktningen av dragkrok avskaffas. Denna "lättnad" gäller bara för nyare bilar. Och vanligen enbart för fabriksmonterade dragkrokar av godkänd typ på typgodkända bilar (enligt Transportstyrelsen).
För en äldre bil, t. ex. årsmodell -89, gäller detta inte. Fick en 2:a på besiktningen på kroken - om jag monterar bort den så måste jag reg. besiktiga bilen. Samma sak gäller om jag följer rådet av besiktningsmannen och "svetsar en mutter på kulan så att den inte går att använda till att koppla på en släpvagn".
Jag har tagit kontakt med Transportstyrelsen och olika besiktningsföretag samt några biljournalister, som alla tycker att det är ju helt OK att det krävs en reg. besiktning om man tar bort kroken eller svetsar en mutter på den. Bilen kan ju bli farlig genom dessa åtgärder!
Ursäkta mig - hur dum får man vara? Varför bocka och buga inför myndigheterna och självmant förklara idiotierna vara något annat än just idiotier?
Denna attityd är ju rena rama Sovjet-förhållning!
Syftet med denna regel är ju att skyffla in pengar på fickorna av de numera privata besiktningsbolag. Det är lätt att påpeka att en gammal dragkrok är rostig - och det blir mycket pengar som man tjänar på detta. Reg. besiktning, efterkontroll mm.
Mest retar jag mig på folk som inte vågar, inte ens lite stillsamt, kritisera myndigheterna...
Jag förmodar att man inte får montera en krok själv - och var hittar jag en ny exakt likadan krok, så att den kan monteras på samma sätt och samma plats som den gamla?
Användarvisningsbild
av Vojje
jag förstår inte. Klart att man får montera draget själv på garageuppfarten.
Lika klart att man får byta drag efter behag utan reg.besiktning.
Ska du svetsa ska det vara enligt anvisningc från tillverkaren.
Hej.

Kan nu någon förklara och berätta vad som verkligen gäller med regeln om avskaffandet av reg. besiktning av dragkrok? Vem gäller det för?

Jag har en krok på min 945:a från 97, för 2 år sedan fick jag en "bra att veta" hos SBP där det stod.
Draganordning, rostskadad. Alltså ingen "komma tillbaka" det året.
Fixade till kroken innan vintern kom för att vägsaltet inte skulle få alltför mycket att äta på.
Nu har jag kollat till det igen inför kommande besiktning i December. Ser ok ut, men det känns nog ändå bäst att att byta ut det. Mest för att vara på den säkra sidan, då tjejen min ligger och drar vår hästtransport med två hästar rätt ofta. Rätt stora påfrestningar alltså.

Så vad gäller nu? Kan jag köpa mig ett godkänt drag, montera det enligt konstens alla regler, aningen själv eller på verkstad. Sen fortsätta att tuta och köra utan reg. besiktning? Eller ligger det till så som någon skrev här, att denna "fria montering" av dragkrok bara gäller bilar från 11, 12, 13?

Kort och gott. Om jag byter ut mitt rostskadade drag till ett nytt. Vad gäller? Gäller reg. besiktning på det nya eller slipper jag det?

Mvh // Peter

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&o[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]