Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Förstår inte hur så många kan missupfatta lagen. Jag tycker den är rätt tydlig, precis som ThomasT skriver.
Det finns inte några godkända året runt däck i Sverige... Ändå finns det så många som tror det.

Ska man ha ett och samma däck året om måste man köpa ett dubbfritt vinterdäck. Då är det lagligt, dock rätt dumt ur säkerhetsaspekt då det däcket inte mår så bra i värme. I ett test gjort av Vi Bilägare konstaterade man en 40% längre bromssträcka på våt vägbana sommartid jämfört med sommmardäck.

PTV
Du gav ju själv den där länken till tirendo som längst ner på sidan skriver så här:

För att kunna köra dina däck under hela året i Sverige krävs det att däcken uppfyller kriterierna för vinterdäck och är märkta med M+S, M.S., M-S, MS eller Mud & snow. Däcket ska också vara med på STROs lista över godkända vinterdäck. Året runt-däck har överlag sämre vinterväglagsegenskaper än nordiska vinterdäck, men något bättre barmarksegenskaper.

Jag kollade också ett gäng av dom däcken och inget är med som vinterdäck, därmed får man inte köra med dom där vintertid om det är risk för halt väglag, eftersom vi har en lag på vinterdäck.
Tycker det är väldigt fult och snudd på marknadsföringsbrott att sälja dem som "Helårsdäck".
Användarvisningsbild
av joel80
Jag gick vidare med min lilla irritation över otydligheten på sidan och skickade ett mail.. fick lite av ett hejkomohjälpmig-svar först:

Joel
Mar 24, 00:04

Hejsan

Letade lite nya däck och hamnade på er sida och det ni kallar helårsdäck. Blev lite intresserad men efter att ha kollat lite ser jag att inget av de däcken är lagliga att använda vintertid i Sverige. Hur kan ni sätta ut dem som helårsdäck på sidan? Det kan säkert få många som inte kollar upp dem på listan (som ni skriver om längst ner men inte länkar till) att köpa dem i tron om att dom går att köra lagligt året om.

Mvh
Joel

25 mar 2015 kl. 08:07 skrev Support:

Hej Joel,

Tack för ert intresse i vårt företag.

Helårsdäck, året-runt-däck och friktionsdäck är vanliga namn på denna däcktyp som man kan köra med såväl sommar som vinter. Tillverkarna av denna däcktyp har använt en annan typ av gummiblandning och annorlund mönsterdjup för att kunna göra det möjligt att köra året runt. Helårsdäck måste ha M+S bemärkning och såväl en snöflingesymbol.

Också: Under perioden 1 december till och med 31 mars ställer vi i Sverige särskilda krav på vilken typ av däck en bil ska ha när det är vinterväglag. Kraven gäller såväl lätta och tunga fordon som svensk- och utlandsregistrerade fordon.

Vinterväglag anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Det är Polisen som avgör om det råder vinterväglag på platsen.

Vinterdäck ska vara särskilt framtagna för vinterkörning och vara märkta med M+S (M.S, M-S, M&S eller Mud and Snow). Vinterdäck kan vara dubbade eller dubbfria. Dubbdäck får användas från och med 1 oktober till och med 15 april.

Med vänliga hälsningar,
Kundtjänst

Joel Bergström
Mar 25, 12:11

Hej hej

Tack för snabbt svar… men vad ni egentligen då menar är att ni säljer dem som åter runt däck även fast det enligt lag är olagligt att använda dem när det är vinter och vinterväglag? Borde inte det framgå lite tydligare på sidan då? Är väl lite synd om någon får böter p.g.a felköp eller kör ihjäl sig p.g.a sämre däck för årstiden…?
För just sånna här däck räknas ju inte som "särskilt framtagna för vinterkörning”.

Mvh
Joel

Hej Joel,

Tack får E-mailet.

Helårsdäck (även allvädersdäck) är däck som fungerar som en kompromissdäck för att passa till förhållandena under både sommar och vinter.
Dessa anses dock inte vara däck som är speciellt framtagna för vinterkörning och får således inte användas när vinterväglag råder.
Vidare är det värt att nämna att dessa däck har en mjukare gummiblanding, vilket gör att dessa nöts lite fortare och drar lite mer bränsle än säsongsanpassade däck.

Med vänliga hälsningar,
Kundtjänst

Hm...
Man fick dra det ur dem...

Jaha den mindre än 11.x kWh? Det är m&ou[…]

Fått hem däcken idag, nu ska bara n&ari[…]

löphjul multirem

Tror att man kommer bättre åt brytrulla[…]

Tjena! Har ett återkommande problem med min […]