Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad kostar balansaxellagerreperationen? Kanske inte mer än en normal större service? Den totala riskexponeringen är intressant. Om det händer på en av 10 S80 V8 är det ju inte så farligt. Finns ju värre problem som tidiga e60 BMW 530d eller VAG med DSG-lådor som rasar stup i kvarten.../PH
eccy243 skrev:Kan bekräfta att problemen med havererade balansaxellager på V8an gäller bara XC90 -05or. Efter ett visst motornummer
Någon som vet från vilket chassienummer det åtgärdades?

/Martin
Istället för att titta på chassinummer så kanske det är bättre att titta på motornummer. Jag antar att V8 motorer blev installerade i både XC90 och S80 i Sverige....
Hittade följande citat på Swedespeed.com forum om detta mycket kända fel i USA (då det sålts många V8 motorer här).
Detta är ett email som ger ett svar angående motornummer....

"Thank you for your email.
Beginning with engine #6671, the problem you mentioned was corrected in production at the factory. Your vehicle engine is #6756. The correction was already made to your particular car.
Despite what you have been told, the production correction did resolve the issue.
You also asked about precautions. We recommend not washing the engine.

Sincerely,
Bart
VCNA (Volvo Car Corporation North America)"

Hoppas detta är till hjälp.
freezingalaskan
freezingalaskan skrev:IsWe recommend not washing the engine.
Ouch. Gäller alltså att hitta en bil som aldrig varit på recond, I princip alla tjänstebilar recondas ju årligen enligt avtal.
Det gäller som jag förstår enbart de som inte har det uppdaterade lagret. Det sista är nog ett "hängslen och livrem" svar.
freezingalaskan skrev:Istället för att titta på chassinummer så kanske det är bättre att titta på motornummer. Jag antar att V8 motorer blev installerade i både XC90 och S80 i Sverige....
Hittade följande citat på Swedespeed.com forum om detta mycket kända fel i USA (då det sålts många V8 motorer här).
Detta är ett email som ger ett svar angående motornummer....

"Thank you for your email.
Beginning with engine #6671, the problem you mentioned was corrected in production at the factory. Your vehicle engine is #6756. The correction was already made to your particular car.
Despite what you have been told, the production correction did resolve the issue.
You also asked about precautions. We recommend not washing the engine.

Sincerely,
Bart
VCNA (Volvo Car Corporation North America)"

Hoppas detta är till hjälp.
freezingalaskan

Men detta gällde väl bara motorer tillverkade t o m v 16 2005? Så då lär väl detta problem inte funnits i några S80 bilar?
Senast redigerad av 1 Krollspell, redigerad totalt 0 gånger.
Nej problemen med balansaxellager berör BARA XC90 av årsmodell 2005. Inga andra. Under modellåret 2005 så började dom med modifieringen. Så INGA S80 är drabbade. Rent undantagsfall om nån S80 skulle råka ut för detta.
Modifieringen som görs är att man borrar en dräneringskanal från lagret, så att vattnet kan rinna undan. Utan denna kanal så fylls utrymmet bredvid lagret med vatten. Detta vatten tränger då snart in i lagret och får detta att rosta invändigt och till slut haverera.
Precis som lövet säger så är det inget problem att motortvätta nån gång ibland. Men man behöver ju kanske inte spola motorn ren i timmtal.

Bra att veta om balansaxellagren när de havererar, så går det oftast att få på maskinskadeförsäkringen, om bilen har en sån.
eccy243 skrev:Bra att veta om balansaxellagren när de havererar, så går det oftast att få på maskinskadeförsäkringen, om bilen har en sån.
Tycker det är få S80 V8 i vettig prisklass som gått under 10k mil tyvärr. Salus Ansvar med sina 16k maskinskada är alldeles för dyr. Ligger ofta runt 100% över mina billigaste alternativ.
Folksams volvoförsäkring har 15k på maskindelen men den kostar 150% MER än min befintliga försäkring hos T-H. Jag lär sitta kvar hos T-H när min XC så småningom rullar över 10k.

/Martin
Problem baklucka

Det är troligtvis fukt i dämparna som or[…]

Är det onormalt att generatorn laddar 14,9-15[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Tja har samma problem på min d5(d5244t4) H[…]

Har en 2022a, verkar inte ha några problem m[…]