Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pnjk
yuphin skrev:Behövde du använda något att slå ner krokarna med eller var det bara att klicka fast de? Jag har 3 krokar som inte går att få på plats med handkraft
Nej dem passa klockrent. Dom verkligen klicka fast och jag behövde inte ta i speciellt mycket.

Men dem sitter lite snett men jag gissar på att dem ska det ?
Dem är väl utformade så.
För alla krokar är vinklade bakåt, både höger och vänster sida.
av Elmeholt
Det enda som är synd med de här krokarna är att det inte går att använda med papperskassar. I första bästa kurva sprätter handtagen på påsen upp å den välter. Helt tragiskt feldesignade krokar, skulle haft en spärrfunktion.
Att använda den med plastpåsar känns onödigt, plastkassen står ju som en barbapa å tippat ju aldrig :p
Användarvisningsbild
av bem
yuphin skrev:Ställer man papperskasserna snätt lutande mot krokarna så fungerar det bra
Exakt, funkar prima så. Det gäller att få kassen att "hänga" i kroken.

/Bo
av Elmeholt
bem skrev:
yuphin skrev:Ställer man papperskasserna snätt lutande mot krokarna så fungerar det bra
Exakt, funkar prima så. Det gäller att få kassen att "hänga" i kroken.

/Bo
Ja, men då ska ju påsen i princip ligga ner mot kroken. Tycker fortfarande att det är kasst att betala nästan 600:- för något som i grunden är feldesignat. Fungerar säkert kanon tillsammans med deras lastnät och andra tillbehör, men vill man ha det enbart för att pappkassar inte ska tippa så fungerar det inte optimalt.

Ni får gärna dela med er av en bild när ni har en påse stående optimalt så får jag se om det är jag som gör fel när jag ställer in mina :P
av Rådlös
Grejen med just det här "kitet" till V70 är ju att det finns redan en plåtlist innanför plastpanelen där skruvarna fästs. T.o.m gängade hål. Totalt är plastskenan 62 cm lång. Det är plats för 4 krokar, men det levereras bara 3 per skena! Det borde alltså vara 2 krokar till i en sats. I skenan är det också "fäste" för t.ex ett surrningsband eller en "bläckfiskstropp".

Får du plats med skenan, 62 cm på en "platt raksträcka" och vet vad som finns innanför plastpanelen så kan du ju forska vidare om det går att sätta dit en i alla fall. Det finns nitpressmuttrar som fungerar ungefär som en popnit, men det är invändiga gängor i stället. Så om du har någon stabil plåt på insidan kan du fundera lite mer på detta.

Här är ett bildexempel på nitmuttrarna: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000016802/
OBS! Detta är Biltemas variant, men det är inte så lyckad för nitmuttrarna är av aluminium och därmed tämligen mjuka i godset. Nitmuttrar finns annars i en stor mängd utföranden, gängtyper och material. Så vill man göra en riktig installation så finns möjligheten.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Elmeholt skrev:Det enda som är synd med de här krokarna är att det inte går att använda med papperskassar. I första bästa kurva sprätter handtagen på påsen upp å den välter. Helt tragiskt feldesignade krokar, skulle haft en spärrfunktion.
Att använda den med plastpåsar känns onödigt, plastkassen står ju som en barbapa å tippat ju aldrig :p
Ett par laststroppar men plastkrokar för 20 kr från rusta gör jobbet 100 ggr bättre har jag märkt. Ställer bara kassarna på rad, plast eller papper och så stroppen genom handtagen och mellan de två originalögglorna, välter aldrig oavsett broms eller kurvtagning.
av yuphin
Vilka laststroppar från Rusta tänkte du på? har du en länk till artikeln? Ska åka köpa direkt ifall de passar till min V60!

VolvoB20 skrev:
Elmeholt skrev:Det enda som är synd med de här krokarna är att det inte går att använda med papperskassar. I första bästa kurva sprätter handtagen på påsen upp å den välter. Helt tragiskt feldesignade krokar, skulle haft en spärrfunktion.
Ett par laststroppar men plastkrokar för 20 kr från rusta gör jobbet 100 ggr bättre har jag märkt. Ställer bara kassarna på rad, plast eller papper och så stroppen genom handtagen och mellan de två originalögglorna, välter aldrig oavsett broms eller kurvtagning.

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&au[…]