- fre 21 nov 2014, 21:29
Mabuse skrev:Att mäta är att veta, som någon sa. Texten du skrev om ättiksyra och galvaniska strömmar som fräter är ju inte otänkbart, men eftersom vi har ganska lite empiriska data om just hur allvarligt det är så måste man ju gardera sig med ord som "kan", "möjligen", "inte osannolikt" och så vidare.Jag håller med. Jag är positivt inställd till etanol. Jag har dessutom två etanolbilar. Etanolen kan i vissa lägen vara något aggressiv. Och det är egentligen additiven i motoroljan som far illa av etanol och i viss mån ättiksyran. Det är inte primärt utspädningseffekten som är problemet. Men olika biltillverkare tar olika hårt på detta. Ford och Volvo har tätare serviceintervall på etanol. Det konstiga är att Volvo har något längre intervall än Ford även om motorerna är samma som i vissa modeller. Och Volvo hade förut krav på extra kontroll/justering av ventilerna på 2,5FT. Detta är nu borttaget retroaktivt. Jag tror att risken för att etanol skulle orsaka problem med frätning är mycket små. I alla fall om man kör regelbundet med bilen. Etanolens positiva effekter på motorn tror jag överväger som helhet. Men oljan byter jag ofta, det skadar aldrig.
Om nu Peugeot har dragit slutsatsen att det inte spelar någon större roll, så har vi ju nu biltillverkare som ställer på varsin sida av "bu eller bä"...
Det är därför jag ser fram emot en rejäl analys av hur mycket oljan skadas av etanolen.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
- By Badgerone