Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Hittat två videos som jag tycker illustrerar skillnaden i hur växlingarna sker. Men det kanske inte går så enkelt att se om man inte stör sig på samma sak som jag.

Användarvisningsbild
av MartinS
Det är ganska stor skillnad mellan dom videorna ja, volvon verkar ju nästan dö vid växlingarna i jämförelse. Jag skall kolla lite extra noga när jag kör hem idag hur min XC beter sig, men jag känner inte riktigt igen det som på filmen. I S-läge är det absolut inte så, men då är det lite ryckigare också.

/Martin
Användarvisningsbild
av StringerBell
andreas_lofgren skrev:På ZF lådorna sker växlingen direkt, varvtalet hoppar exakt till det varvtal som gäller för växlingarna utan något onödigt slir.
Den låser väl växlarna direkt också? Dvs. accelerationen på den nyss inlagda växeln sker på låst växel? (i alla fall på hastigheter över 40-50km/h)
av Lövet
Jupp. Det är bara 1-2 där det slirar efter växling.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag blev så nyfiken så jag var tvungen att smita ut och ta en repa utanför jobbet nu. Det var lite svårt här ute på 50-vägen, det blir sådana sjuka hastigheter om man vill ha med några växlingar. I D läge var det snarlikt det du länkade till tyckte jag om än inte riktigt lika illa. I S-läge tycker jag inte det var så långt från BMW'n. Håller ni med eller vill jag att min bil skall vara bättre än den är?

Det verkar som tuben fortfarande bearbetar D-videon men den är väl okej snart misstänker jag.

I D-läge: http://youtu.be/ULg7vsGkS6w

I S-läge: http://youtu.be/09OXoTLaTc8

/Martin
av Lövet
Din låda beter sig på det sätt jag upplever i läge D. Jag kan inte annat tycka att det är lite konstigt att man programmerar lådan på det sättet för jag upplever växlingarna som enbart långsammare och ryckigare än de mer direkta växlingarna i läge S (och i ZF lådan). Läge S är ju en förbättring men det innebär ju ibland att man åker runt på högre varvtal än man egentligen vill.

Det hela har väl viss ton av navelskådning, för lådan är väl inte dålig egentligen bara för att det finns alternativ som är bättre. Gillar man växlingarna är ju allt frid och fröjd (förutom förbrukningsökningen som inte är helt modern) men den här tråden handlar ju trots allt enbart om automatlådan så då får man väl vara lite kritisk.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är ju sällan jag gasar så att min D5 växlar vid högre varvtal än 2500 r/min. Ofta växlar den vid 2000 r/min. Kanske därför jag tycker de smidigt glidande växlingarna i läge D känns bekväma?
av HiTek
apersson850 skrev:Det är ju sällan jag gasar så att min D5 växlar vid högre varvtal än 2500 r/min. Ofta växlar den vid 2000 r/min. Kanske därför jag tycker de smidigt glidande växlingarna i läge D känns bekväma?
Eftersom lådan är adaptiv så kan växlingarna i D vara lika sköna vid högre varvtal också om du skulle ändra körsättet.
Användarvisningsbild
av MartinS
andreas_lofgren skrev:Din låda beter sig på det sätt jag upplever i läge D. Jag kan inte annat tycka att det är lite konstigt att man programmerar lådan på det sättet för jag upplever växlingarna som enbart långsammare och ryckigare än de mer direkta växlingarna i läge S (och i ZF lådan). Läge S är ju en förbättring men det innebär ju ibland att man åker runt på högre varvtal än man egentligen vill.

Det hela har väl viss ton av navelskådning, för lådan är väl inte dålig egentligen bara för att det finns alternativ som är bättre. Gillar man växlingarna är ju allt frid och fröjd (förutom förbrukningsökningen som inte är helt modern) men den här tråden handlar ju trots allt enbart om automatlådan så då får man väl vara lite kritisk.
Jag har ganska lite automaterfarenheter under 2000-talet och föredrar manuella lådor alla dagar i veckan men för mig så gör nog geartronic vad jag förväntar mig, mjuka fina växlingar i D och direkta växlingar som låser direkt i S. Men jag hade antaligen tyckt geartronic var rätt kass om jag kanske vant mig med en ny modern bmw låda.

Det är synd inte T6 awd finns med manuell, den hade varit grym!

/Martin
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Intressant, funkar dessa lampor på a[…]

VOC strul

Här med

Oppdatering - problemet løste seg når[…]