- fre 16 jun 2006, 08:43
Min uppfattning är att det blivit allmänt vedertaget bland ALLA biltillverkare att årsmodellskifte oftast görs nångång mitt under kalenderåret. Titta bara tex på bytbil.com som är den största sidan på nätet för att söka efter begagnade bilar hos handlare. Det är sannerligen inte många handlare som skriver i annonsen tex uttagen 0410 utan det måste man ta reda på själv genom tex vv.se!
Steff 99 skrev:Jag för söker skriva att en bil med samma modellår...en -05 som exempel.Jag har under de senaste tre-fyra månaderna letat efter en bättre begagnad bil (typ nyare än 2003) och de märken jag har letat efter har varit Audi, BMW, VOLVO och i viss mån även Mercedes. Jag hävdar att du har fel när du skriver att det bara är VOLVO-handlare som sätter ut sina "sena -05:or" som -06:or, min uppfattning är att de märken jag räknar upp gör på EXAKT samma sätt, dvs anger BARA modellår och massvis med gånger har det tex varit -05:or uttagna under -04. Detta gäller stora som små handlare, märkesbundna som märkesobundna!
Där kan det skilja ett år från att den första tillverkades till att den sista tillverkas innan modellår 06 kom...OK! (det har självklart ingen betydelse när man i tid under året byter modellår.)
Vad jag också försöker säga är att det där kan skilja ett år ..alltså den först tillverkade och är levererad samma månad som den tillverkades jämfört med den som tillverkas som sista -05:a där skiljer det ett år.
Jag vill inte betala samma för den först tillverkade -05:an som den sist tillverkade-05:an.
Men den allmäna uppfattningen här är tydligen att man inte bryr sig om hur
gammal bilen är bara den har rätt modellår.
Ganska intressant att man har den uppfattningen.
Talade med en säljare på Volvo och han hade också den uppfattningen att flertalet av köparna inte tog någon hänsyn till tillverkningsdatum eller registeringsdatum bara de fick rätt modellår.
Han var av samma uppfattning att kunderna agerar lite konstigt eftersom man förlorar garantier m.m. om man väljer en bil tidig tillverkad bil ...men som sagt priset är det samma och flertalet är villiga att betala.
Sedan att som CarMan skriver att man inte kommer att hitta likvärdiga bilar med samma körsträcka o utrustning, tillverkade på olika tider under modellåret ...av 25.000 leverade V70/år i Sverige så är det är nog inget problem.
Om det är andra Tillverkare som byter modellår 1 jan .
Tittar man på tyska märken så har man två uppgifter på bilen.
Modellår och tillverkningsdatum.
Jag har inte sett att någon seriös handlare sälja en bil tillverkad under -05 som en 06:a...i bilens handlingar står det
"tillverkad 10/05 modellår-06."
detta kan ni se på Merceders, BMW, Porsche och Audi. Bl.a.
Handlar man en bil av dessa märken så står det oftast att detta är en -05:a
Detta är skillnaden mellan Volvo jämfört många andra märken.
Men det är köparen som bestämmer hur man vill ha det, så tycks det vara här i forumet , alla är nöjda över hur Volvo agerar, så är det frid o fröjd.
Min uppfattning är att det blivit allmänt vedertaget bland ALLA biltillverkare att årsmodellskifte oftast görs nångång mitt under kalenderåret. Titta bara tex på bytbil.com som är den största sidan på nätet för att söka efter begagnade bilar hos handlare. Det är sannerligen inte många handlare som skriver i annonsen tex uttagen 0410 utan det måste man ta reda på själv genom tex vv.se!