Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Allinn
Jeg ser at det diskuteres fordeler og ulemper med sportchassi. Noen som vet hvordan DRIVe chassiet på V70 er i forhold? Dette er vel senket 15mm fram og 20mm bak. Er dette like "stivt" som sport eller er det en mellomting mellom sport og standard?
av perhall
Det är samma som sportchassit - men normalt har du "snällare" däck. Men stötigare är det så att det märks!
PH
av Gourmand
Sportchassi och dessutom med de närmast obligatoriska lågprofildäcken är en farsot. Jag kan inte begripa att detta elände spritt sig. Spårkänslighet, buller, högre förbrukning, dyra däckbyten, låg markfrigång, stötig gång etc. Lik förbannat fortsätter biltillverkarna att envisas med att marknadsföra eländet. Vart vänder vi oss som efterfrågar komfort, mjuk gång, tystnad och avspändhet. Till och med ett klassiskt komfortmärke som Citroen har börjat sälja versioner i "sportversion. Nä, jag betackar mig.
av perhall
Gourmand, jag håller helt med dig. Ändå kör jag allt annat än lugnt.
Hade en 528i-97 med std-chassi och 15". Hur stabil som helst, givetvis sämre än med sp-chassi och 18" men mycket, mycket bättre komfort!

Gällande DRIVe så brukar den ha Energy-däck som är klart mindre komfortabla än vanliga premiumdäck så komforten blir rätt dålig ändå.

PH
av Gourmand
Till en modell som Drive, som är ngt standardsänkt vad jag förstår (likadant på V50), så kan man kanske kompensera med ett dokumenterat tyst däck och kanske välja vanliga 16"-däck med normal profil. Det har jag gjort på min V50 D2. 17"-däcken som satt standardmonterade. Jag krävde byte till 16"-däck redan när jag köpte bilen. Bilen är utifrån sina förutsättningar tyst och behaglig att använda. Vid provkörningen med 17"-däcken, så upplevde jag bilen som klart bullrigare och att det fanns en ständigt närvarande stötighet. Synd att dom börjat fåna sig med V70 på samma sätt.
av perhall
Jag tror DRIVe har det kompletta sportchassit, det känns så när man åker DRIVe-taxi med energy 16" (vanlig bil i Göteborg och åker den ofta när jag är där!) - känner igen det malande ljudet från energy-däcken och stötighet över skarvar.

Nokian Hakka Z sägs vara ett grymt komfortabelt däck, och bra i övrigt - får testa det nästa gång...

På V70II gör 16 o 17 inte så stor skillnad om man kör med rätt däckmärke/-typ, men visst är 16 lite bättre. På V50 gör nog 16 o 17 större skillnad (men kanske 15 o 16 mindre...)/PH
av matsén
Stort grattis till nya bilen! Blir lite avis ;-)

Kommer nog själv att prova 225/45! x18" nästa gång. Det känns lite billigare än ett bilbyte. Troligtvis blir det Nokian Z G2 eller Pirelli Cinturato P7 nästa gång. Har kört en däckwizard på någon online däckshop och fick då fram att 225/45 var min rek på 8" breda fälgar.
Tror faktiskt däcken, modell + bredden gör en hel del när det gäller o-komforten, särskilt ihop med R-chassit.

Mor min har en drivE med standard 205/60x16" sommar som vinter, som enligt rykte har samma sänkta chassi som R-Designen och den upplever jag som mycket mindre stötig sommartid jämfört med mina 18". Vintertid kör vi båda runt med 205/60x16" och då upplever jag bilarna som snarlika.

//PM
av Allinn
perhall skrev:Jag tror DRIVe har det kompletta sportchassit, det känns så när man åker DRIVe-taxi med energy 16" (vanlig bil i Göteborg och åker den ofta när jag är där!) - känner igen det malande ljudet från energy-däcken och stötighet över skarvar.
Jeg sendte en forespørsel til Volvo Norge ang forskjell på R-design og DRIVe chassi.

Takk for din henvendelse.
DRIVe (eller D2 som den heter fra 2013-modell) er bare senket med 20mm foran og 15 mm bak men fortsatt med comfortchassis.
R-design er senket med stivere stabilisatorstag og foringer, stivere dempere og en mer direkte styring

Med vennlig hilsen

Anne berit Austheim

kundesupport

Volvo Car Corporation
av perhall
matsén skrev:Stort grattis till nya bilen! Blir lite avis ;-)

Kommer nog själv att prova 225/45! x18" nästa gång. Det känns lite billigare än ett bilbyte. Troligtvis blir det Nokian Z G2 eller Pirelli Cinturato P7 nästa gång. Har kört en däckwizard på någon online däckshop och fick då fram att 225/45 var min rek på 8" breda fälgar.
Tror faktiskt däcken, modell + bredden gör en hel del när det gäller o-komforten, särskilt ihop med R-chassit.

Mor min har en drivE med standard 205/60x16" sommar som vinter, som enligt rykte har samma sänkta chassi som R-Designen och den upplever jag som mycket mindre stötig sommartid jämfört med mina 18". Vintertid kör vi båda runt med 205/60x16" och då upplever jag bilarna som snarlika.

//PM
Testa Nokian Hakka V - de ska vara tysta, komfortabla och lättrullande (gjorde succé i tyska ams)/PH
av perhall
Allinn skrev:
perhall skrev:Jag tror DRIVe har det kompletta sportchassit, det känns så när man åker DRIVe-taxi med energy 16" (vanlig bil i Göteborg och åker den ofta när jag är där!) - känner igen det malande ljudet från energy-däcken och stötighet över skarvar.
Jeg sendte en forespørsel til Volvo Norge ang forskjell på R-design og DRIVe chassi.

Takk for din henvendelse.
DRIVe (eller D2 som den heter fra 2013-modell) er bare senket med 20mm foran og 15 mm bak men fortsatt med comfortchassis.
R-design er senket med stivere stabilisatorstag og foringer, stivere dempere og en mer direkte styring

Med vennlig hilsen

Anne berit Austheim

kundesupport

Volvo Car Corporation
OK, tack, det visste jag inte! Men stötigare är den helt klart!
PH
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]