- tor 29 mar 2012, 12:14
#632538
Nej, det är fel uppfattat. Samtliga sex växlar går genom den hydrauliska momentomvandlaren, om växellådan så vill. Däremot kan den med extra kopplingar, som manövreras genom att man drar till bromsband runt rullar (dessa band dras med hydraulik), koppla förbi momentomvandlare. Det är det som på "svenska" kallas lockup (Mercedes säger Wandlerüberbrückung). Denna lockup finns bara tillgänglig på växlarna 2-6 i dagens sexstegade AW-låda (har glömt vad den heter - nåt med 80 i). Något annat behövs inte heller, eftersom man inte kan ha momentomvandlaren förbikopplad när man står still och ska dra igång. Sen växlar lådan strax till tvåan, och då kan man låsa, om man vill.
Sen är bromsarna i den här lådan konstruerade så de ska tåla en viss slirning utan att brinna upp. Därför går det att dra lockupen lite halvhårt, och då får man mellantinget "slipping lockup".
När lockupen är släppt får man en ökad bränsleförbrukning, eftersom motorn måste snurra fler varv per körd kilometer för att kompensera för den hydrauliska slirningen. Å andra sidan innebär det att motorn kan utveckla högre effekt vid samma hastighet på bilen (på samma växel), något som momentomvandlaren "växlar in" till ett högre vridande moment på utgående axel. Så en del av det bränslet gör att du får ut högre moment på drivhjulen, medan en del går som värmeförluster på grund av att slirningen värmer oljan.
Den effekten utnyttjar automatlådan på vintern, då den inte kör med lockup alls efter en kallstart. På så sätt värms lådan fortare upp till arbetstemperatur. Det tar några kilometer innan lådan börja låsa växlarna när det är -20°C ute.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.