Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ericbreiter skrev:Några förbrukningsexempel från de 500 första milen med V60 T6 R-design med Polestar: 
- Stadskörning med tung fot och oftast sportläge: Cirka 1.38 liter/mil
- Motorvägskörning 140-150 km/h cirka 30 mil med bra pådrag efter köer: 1.03 l/mil
- Samma sträcka tillbaka cirka 120 km/h med mjuka accelerationer: 0.82 liter/mil

Givet bilens prestanda är jag helnöjd med förbrukningen på motorväg. I övrigt: Vilken bil! Körkänslan är bättre än någon annan Volvo jag har haft. Underbart drag i motorn och ljudet är rätt. Min sambo gillar också att bilen känns mycket lugnare och att motorn är mycket tystare och vibrerar mindre än D5:an vi hade förut. Kanon, Volvo!
Jag har sagt det förr, men det är volvos genom tidernas absolut mest underhållande bil, som dessutom inte drar värst mycket soppa om man ser till vad man får och jämför med bilar av liknande strolek och prestanda.

/Martin
Jag lyckades i alla fall komma upp i 17,7 på färddatorn på min T4 vid 30 mil snabb landsvägs- och motorvägskörning. Men inte särskilt svårt att köra den riktigt snålt heller. 5,5 på datorn är enkelt att komma ned i. /PH
Har kört lite i midsommar. Själv i bilen men fullt i bagaget.

Strax över 20 mil varav ca 10 motorväg, ca 8 mil kurvig underbar landsväg och ca 2 mil stadskörning. Rätt bra tempo, speciellt den kurviga landsvägen i Sportläge! :oops:

Slutade på 0,9l/mil (riktig). Inte pjåkig för 329hk/480Nm i hyffsat tung bil! :-)-)

Kollade nuvarande förbrukning några gånger och den låg på ca 0,7 på landsvägen i 80-90km/h när det var rak väg.

Kan tillägga att dom senaste tankarna på den körningen som jag gör mest, dvs minst 95% stadskörning med S-läget och tung fot har slutat på ca 1,3l/mil.
B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]

Köpråd XC60 T8 -18/19

Stämmer, xtra maskinskade försäkrin[…]

Trasig Renault Scenic

Han (barnbarn), sambon och katten kommer ner till […]