Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

OK uppdatering: har nu, efter FEM timmar fått ur gasspjällhuset ur bilen! Har ca 332 nya skrapsår på armarna/händerna men är rätt lycklig ändå! Nu ska jag ta isär och inspektera. Sen ta bort siliconet inuti och sen börja bytet av sensor. Ni som sa "det är enkelt" att ta ut sladden till spjällhuset hade FEL!! :) (kan vara att jag har gigantiska händer som är felet med.. kanske)

Dave
dave skrev:OK uppdatering: har nu, efter FEM timmar fått ur gasspjällhuset ur bilen! Har ca 332 nya skrapsår på armarna/händerna men är rätt lycklig ändå! Nu ska jag ta isär och inspektera. Sen ta bort siliconet inuti och sen börja bytet av sensor. Ni som sa "det är enkelt" att ta ut sladden till spjällhuset hade FEL!! :) (kan vara att jag har gigantiska händer som är felet med.. kanske)

Dave
Hmm det tog ungefär den tiden att fixa det på en turbo (då snackar vi så trångt att du får faxa in fingrarna) men som ett tipps dra för fan inte kabeln under generatorfästet när du återmonterar, om du gör det så kommer du att ha så små nätta händer så de kommer att göra din fru grön av avund dvs 333000 avskavningar :D
He he, Nej så skoj ska vi inte ha! Har återmonterat fästet redan så jag drar om kablen medelst zipties eller något sen. Tur man har dremel-tool då siliconet som ska bort är mycket till mängden och riktigt jobbigt!

Dave
Jag vill nog sticka ut hakan och säga att jag demonterar ett spjäll på en turbo utan stress på en kvart. Vad var det som tog sådan tid? Jag har i och för sig inte tittat så noga på en icke-turbo men visst borde det väl vara enklare på dom?

Mvh
Martin
MartinS skrev:Jag vill nog sticka ut hakan och säga att jag demonterar ett spjäll på en turbo utan stress på en kvart. Vad var det som tog sådan tid? Jag har i och för sig inte tittat så noga på en icke-turbo men visst borde det väl vara enklare på dom?

Mvh
Martin
Kanske för att du har händer som en tio-årig pojke? ;)

Jag är lite "storväxt". Får köpa skor på ebay då det är svårt att få tag i storlek 49 i sverige :)
Sedan är det nog också så att andra gången och följande gånger man gör ett jobb så går det avsevärt fortare för man vet hur man skall göra.

I min ungdoms dagar åkte jag trimmad VW 1200 och efter ett tag kunde jag tex köra in bilen i garaget, plocka ur motorn, byta topplock, stoppa i motorn i bilen igen och köra ur garaget och motorn var då fortfarande varm.
Det hade garanterat inte gått första gången jag bytte topplocken.

Per L
Per L skrev:Sedan är det nog också så att andra gången och följande gånger man gör ett jobb så går det avsevärt fortare för man vet hur man skall göra.

I min ungdoms dagar åkte jag trimmad VW 1200 och efter ett tag kunde jag tex köra in bilen i garaget, plocka ur motorn, byta topplock, stoppa i motorn i bilen igen och köra ur garaget och motorn var då fortfarande varm.
Det hade garanterat inte gått första gången jag bytte topplocken.

Per L
Så sant så! har lärt mig en hel del under mina fem timmar hängandes över bilen igår. Dock hoppas jag att jag slipper göra det igen!

Dave
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]

Elpriset

783 kWh för januari, 2683 kr zon 3.. ouch :-[…]