Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag förvisso inte varit ute och kört med någon BMW eller Mercedes av allra senaste modell, utan bara av lite äldre datum. Årsmodell -10 är nog den nyaste.

Jag vet inte riktigt vad det är jag ska trakta efter, men jag reflekterade över de här diskussionerna om automatlådans egenskaper när jag körde hem från campandet i Brösarp igår. I min XC70 kan jag höra på dieseln och se på varvräknaren när lådan växlar, men det är också allt. Detta då vid normal körning, eller vad man nu ska kalla det. Har jag pelle i botten känns det förstås mer när den byter växel, men det är inte ett ryck från själva växlingen, utan ett resultat av att motorns dragförmåga varierar med varvtalet, och när man tar ut allt som finns känns det skillnad när det blir en annan växel.

Går det att beskriva hur mycket annorlunda och då bättre det hade varit med en BMW?
NiKeMaN skrev:
Steff 99 skrev:Det tråkiga är att man inte kan acceptera att flertalet av alla märken har sin för och nackdelar.
vissa märken passa en del bättre, detta innebär inte att man måste svartmåla ett annat märke bara för att få fram att man själv valt rätt.
Tyvärr blir denna Volvo vs BMW samma som en fotbollsdebatt, där man bara kan se sitt eget lag och allt annat är "skit"
Jag håller med dig helt och hållet Steff99. Det är ju precis vad jag försöker skriva också. Men dom andra här på forumet verkar vara helt insnöade och tror att sina Volvo-bilar är det absolut bästa som finns i hela världen på ALLT. Förvisso likadant om man kikar in på BMW-forumet och Audi-forumet. Blir så trött på att folk inte kan inse att det finns olika märken - för att täcka upp olika människors behov.
Visst är BMWn bättre men prislappen rockar ju loss på flera hundra tusen mer för Audi/Merca/BMW (+200 hk, 2.1 ton dragkapacitet, 4wd) så de är inte intressanta för mig att jämföra med
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Enzo skrev:
NiKeMaN skrev:
Henry_Fågeljazz skrev:Apropå BMW...

Sitter just nu i min bil (inte bakom ratten) och funderar över vilka människor som sitter bakom ratten i BMW. Vad är det som gör att många förare i just BMW anser sig stå över rikets lagar?

Spärrlinjer, mötande fordon vid omkörning, hastighetsgränser, slalom mellan filerna är det något som lärs ut i instruktionsböckerna till BMW?

Jag vill inte att oskyldiga ska drabbas av min framfart och tar därför inga risker.

Blev nyss omkörd av en BMW när vi körde i karavan inom tätbebyggt område, spärrlinje, hastighetsbegränsning flera mötande fordon var inget hinder för denna förare.

Obs att detta självklart inte gäller alla BMW-förare men jag tycker mig märka en överrepresentation hos just detta märke. Något som jag har visst stöd i genom bland annat en engelsk undersökning.

Hänsyn betyder att man minskar risken för andra i trafiken.

Hälsningar

Henry
Det är rätt observerat att BMW ägare är svin som bara tänker på sig själva. Det hör dock verkligen inte till denna tråden. Skapa gärna en egen tråd där Volvoägare kan ösa skit på BMW och bmw-förare.

Men det förändrar inte det faktum att en XC70 D5 inte på något sätt kör ifrån en 525d som någon skrev ovan. Troligtvis inte heller en 520d heller (beroende på föraren).
Klart det beror på föraren, jag åker sannolikt ifrån dig på bana i en v70 1.6d om du kör en 520d, såvida du inte är en erfaren tävlingsförare.
När går Racet av stapeln, jag bokar biljett för jag vill se en V70 1,6D köra skien ur en BMW 520 under några varv.

Det måste vara en unik upplevelse som få får se.......
@Arese (inlägg 37):

Nu var det ju inte jag som trådskapare som började diskutera 0-100 och BMW vs Volvo.

JAG skrev om bränsleförbrukning och automatlådans karaktär. Sedan hoppade några andra in och skrev om annat.

Funderar på att öppna en ny tråd där jag skriver om varför jag valde just en ny XC70 och inte en annan bil (inte för att jag anser att Volvo överlag är bäst på allt och inte för att jag inte skulle ha råd med annat).

Men i just denna tråd kan vi väl gå tillbaka till ämnet? Tack?
NiKeMaN skrev:
Bosse78 skrev:
NiKeMaN skrev: Som BMW-förare förväntar man sig inte att en Volvoförare gasar.
Som BMW-förare eller som NiKeMaN ??? Du representerar inte alla BMW-förare i världen! Tänkte bara informera dig om det! Du har ingen aning vad nån annan än du själv förväntar sig!
Så du menar att alla BMW-förare sitter och är eggade med gaspedalen och ser varje familjekombi från Volvo som en vass motståndare som troligtvis vill rejsa?
Väx upp för fan. Liver går inte ut på att köra ifrån bilen bakom eller brevid vid ett rödljus eller "från 50 till 100".
Vart läser du ens det du kommenterar ?

Jag menar inget annat än att du kan bara veta vad du själv tänker, så för inte alla BMW-förares talan!
Efter 500 mil körda, nu med bl.a. en långresa Sthlm-Malmö tur och retur, kan jag fylla på med följande:

Bränsleförbrukningen sjunker stadigt. Är nu i verklig förbrukning (Spritmonitor) nere i 0,812 l/mil sedan start. Visserligen efter att vi som sagt gjort mer motorvägs-/landsvägskörning än i början, men vi har ju då kört med i princip full semesterpackning och hela familjen (2 vuxna + 2 barn) och i alla fall motorväg 120-130 km/h är ju inte det snålaste. Som snålast verkar bilen vara i stadig fart runt 80 knyck, då verkar den dra runt 0,55 eller så. Är nöjd med bränsleförbrukningen.

Har räknat ut nu att färddatorn underskattar verklig förbrukning med ca 0,05 - bra att veta för framtiden.

Vidhåller att geartronicen växlar mycket mjukt. Sportläget fick tummen upp av frun vid snabba omkörningar.

Framstolarna mycket sköna vid långfärd. Uppskattar det stora bagaget varje dag!

Motorn och billjud utifrån mycket tyst inne i kupén. Däremot visst gnirk från ett par punkter inuti bilen men kan bero på lösa föremål, har inte riktigt felsökt än.
Maccie skrev:Som snålast verkar bilen vara i stadig fart runt 80 knyck, då verkar den dra runt 0,55 eller så. Är nöjd med bränsleförbrukningen.

Har räknat ut nu att färddatorn underskattar verklig förbrukning med ca 0,05 - bra att veta för framtiden.

Framstolarna mycket sköna vid långfärd. Uppskattar det stora bagaget varje dag!
Om du, som första inlägget ger anledning förmoda, låter farthållaren hålla stadigt 80 km/h så finns nog möjlighet att komma ännu lägre än 0.55 lit/mil - även om farten ibland blir 70 uppför och 90 nedför. Farthållaren gör oupphörligen mindre och större pådragsjusteringar som inte märks men som kostar bränsle. Att 80 km/h ger bästa bränsleekonomi kan vara rimligt. Jag vet inte vid vilken hastighet Geartronic (med måttligt gaspedalläge) både lagt i 6:an och dessutom gjort lock-up på denna. Man kanske kan tro att just denna hastighet vore bäst, men det gäller att också beakta kurvan över D5:s verkningsgrad, alltså avgiven driveffekt delad med den kemiska effekten hos dieselflödet till motorn och denna kvot som funktion av varvtal och pådragsnivå. Men eftersom i synnerhet luftmotståndskraften ökar progressivt med farten torde den förbrukningsidealiska farten ligga ganska nära ovanför lock-upfarten för steg 6.

Eftersom de fartändringar som ingår i EU-cykelns landsvägsmoment drar upp förbrukningen en del så vore det intressant att veta förbrukningen vid t ex 50 mil så gott som "ren" motorvägskörning i 100 km/h, med ECC inkopplad (som ju är det normala när ECC finns), utan takbox eller släp, med Volvos rekommenderade däcktryck + 0.2 kp/cm2. Egentligen borde något i den stilen vara bränsletestets "landsvägskörning", sedan kan väl bilspekulanterna själva interpolera mellan denna och "stadskörning" beroende på hur just deras landsvägskörning ser ut.

Färddatorns underskattning med 0.05 - är det lit/mil eller lit/100 km?

Sköna framstolar låter bra, men faktum är att V/XC70II kritiserats just på den punkten. Inte alls så att de är dåliga, men de anses ha tagit ett steg tillbaka jämfört med tidigare modellers "världsledande" stolar. Vad jag förstår handlar det bl a om sittdynans längd.
I läge D lägger automaten i sexan vid 70 km/h, om man gasar försiktigt när man ökar farten. Man kan lura i den något tidigare, fortfarande i läge D, genom att lätta lite på gasen. Eller så kan man förstås växla manuellt, i vilket fall det också går att få i den i något lägre fart än 70 km/h, men inte speciellt mycket lägre. Varvtalet är då under 1500 r/min.
I läge S läggs sexan i vid ungefär 100 km/h.

Förvisso gör farthållaren små justeringar i pådraget, men det är ju inte så att det bara är ökningarna som kostar. Den är ju lika aktiv på att släppa på gaspådraget när det börjar gå fortare, och då går det åt mindre mängd bränsle per körsträcka. Sen är det inte så ovanligt att de som kör med farthållare inte kopplar ur den förrän de behöver bromsa för att inte köra på någon de kommer ifatt, och då finns det förstås en hel del att vinna på att slippa den bromsningen. När man rullar med motorbromsning går det inte åt något bränsle alls.
Den adaptiva farthållaren sköter detta väldigt mjukt och snyggt i landsvägsfart. Däremot får man hjälpa den lite om det är något som svänger in på en annan väg framför en, för då inser inte farthållaren att man kan hålla en högre fart och "svepa förbi bakre hörnet" på bilen framför. Själv ser man ju att den framförvarande bilen är på väg att svänga undan.

Ska man gasa manuellt för att få låg förbrukning krävs det ju också att man hela tiden är alert och gör rätt. Personligen är jag inte lika outtröttlig som farthållaren är, så jag är inte så säker på att jag på en längre körning skulle få ett bättre resultat. Det som är allra effektivast är att sänka farten till runt 80 km/h eller så, och koppla in farthållaren där. Det ger mer än att försöka snålköra manuellt i 90.

Lår- och sidostödet tycker jag är sämre i Dynamicstolen i min XC70 än vad det är i den gamla stolen i 854 Turbo från 1994. Dessutom är den nyare stolen obekvämt hård. Det är inte förarstolen som är nersutten på den gamla bilen heller, något man annars kunde misstänkt efter 46000 mil. Men passagerarstolen känns likadan, så de har hållt bra i den bilen. Det enda som gått sönder är den delen av klädseln som är läder. Plyschen ser helt oberörd ut efter alla dessa timmar. Nu är det helläder i den nya bilen...
Senast redigerad av 1 apersson850, redigerad totalt 0 gånger.
Hej,

Färddatorns felvisning angav jag i lit/mil, dvs att mina mätningar visar att när färddatorn tycker att bilen dragit tex 0,70 över en viss sträcka i snitt så är sanningen 0,75 l/mil.

Jag betvivlar min förmåga att mil efter mil "slå" farthållaren i bränsleffektivitet, för de flesta förare blir det nog snålast med den på.

Jag har också läst om framstolarna i V70N (som jag inte ägt) jämfört med V70II, men jag kan bara konstatera att det är de bästa jag haft.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]