av apersson850 - tor 14 jul 2011, 16:17
- tor 14 jul 2011, 16:17
#547097
Nu har jag förvisso inte varit ute och kört med någon BMW eller Mercedes av allra senaste modell, utan bara av lite äldre datum. Årsmodell -10 är nog den nyaste.
Jag vet inte riktigt vad det är jag ska trakta efter, men jag reflekterade över de här diskussionerna om automatlådans egenskaper när jag körde hem från campandet i Brösarp igår. I min XC70 kan jag höra på dieseln och se på varvräknaren när lådan växlar, men det är också allt. Detta då vid normal körning, eller vad man nu ska kalla det. Har jag pelle i botten känns det förstås mer när den byter växel, men det är inte ett ryck från själva växlingen, utan ett resultat av att motorns dragförmåga varierar med varvtalet, och när man tar ut allt som finns känns det skillnad när det blir en annan växel.
Går det att beskriva hur mycket annorlunda och då bättre det hade varit med en BMW?
Jag vet inte riktigt vad det är jag ska trakta efter, men jag reflekterade över de här diskussionerna om automatlådans egenskaper när jag körde hem från campandet i Brösarp igår. I min XC70 kan jag höra på dieseln och se på varvräknaren när lådan växlar, men det är också allt. Detta då vid normal körning, eller vad man nu ska kalla det. Har jag pelle i botten känns det förstås mer när den byter växel, men det är inte ett ryck från själva växlingen, utan ett resultat av att motorns dragförmåga varierar med varvtalet, och när man tar ut allt som finns känns det skillnad när det blir en annan växel.
Går det att beskriva hur mycket annorlunda och då bättre det hade varit med en BMW?
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.