Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Racetwin2
16.000 per år blir 1.300 Kr per månad för förmånsvärdet i mitt fall vilket inte är lite. Dessutom är gasen billigare än diesel. Reduceringen av rena förmånsvärdet motsvarar 23% i mitt fall då bilen ligger en bit över 400.000. För effekten på nettolöneavdraget så motsvarar de 16.000 ca 30%.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:Att räkna ut att tjänstebil lönar sig behöver man ingen revisor tilll.
Vem driver runt en bils kostnader på 18:- milen?

Ju dyrare bil, dest mer förmånligt att låta företaget ta kostnaden.
?:-/

Vi har kostnadsneutral förmånsbil där jag jobbar.

Dvs du kan ta ut en bil eller få pengarna i näven.

Då kostar en XC70 D5 ca 6000 kr / månad + bränsle vilket gör att den kostar ca 40 kr/mil att köra om man kör 2500 mil per år.

Vad får du 18 kr ifrån? Menar du att din arbetsgivare konfiskerar dina pengar och stoppar dem i sin egen ficka om du inte tar ut en bil eller?
Användarvisningsbild
av Guligan
Racetwin2 skrev:16.000 per år blir 1.300 Kr per månad för förmånsvärdet i mitt fall vilket inte är lite. Dessutom är gasen billigare än diesel. Reduceringen av rena förmånsvärdet motsvarar 23% i mitt fall då bilen ligger en bit över 400.000. För effekten på nettolöneavdraget så motsvarar de 16.000 ca 30%.
Tar man hänsyn till minskade arbetsgivaravgiften på miljöbilen när nettolöneavdraget räknas ut?
av Malmstroem
Om du kör mycket, och håller dig kring 7,5 basbelopp eller lägre så blir en tjänstebil, förmånsbil, leasingbil (eller vad du nu vill kalla det) nästan alltid billigare för den enskilde -- även om den är kostnadneutral för företaget.

Väljer du en miljöbil så blir det nästan helt säkert billigare än att köpa själv.

Men om du kör relativt lite, väljer en bil som är dyr(are) med den ökade förmånsbeskattningen det medför, och din bil har ett relativt bra andrahandsvärde så är det långt ifrån säkert att det blir billigare.

Om du är i den lyckliga sitsen att du bara behöver betala förmånsvärdet -- då är det garanterat billigare.

Jag tittar på en fullutrustad XC70. Jag kommer att köra 1500 mil per år. För mig ser det ut att bli billigare att köpa privat än att ta den som "kostnadsneutral" förmånsbil. Men det är långt ifrån en generell sanning att så är fallet.
Användarvisningsbild
av kave
Volvob20: när du säger kostar 6000, menar du efter skatt?
Hur ska du driva runt en privatägd xc70 för 6000/ månad?
Om vi räknar ett pris på 400.000, restvärde på ett treårslån 50%
Enbart ränta och amortering 7500/månad.

Sen tillkommer service,skatt,försäkring,biltvätt, däck, vägtullar etc etc.
av Steff 99
Att finansiera sin egen bil som har ett nettopris på ca 450.000 kostar mellan 7500-8000kr/månaden inkl kapitalkostnad, försäkring, skatt och service. kalkylerat på ca 8-9000 mil och tre år
Tillkommer kostnader för bränsle.
Kör man då på milersättning kan man kalkylera på att de ca 20-22 kr/milen som man får när bränslet är frånräknat.
Kör man ca. 1000 mil/år betalt, så minskar månadskostnaden till ca 6500-7000kr/mån
Flera har löneavdrag för privat nytjande på sin förmånsbil från företaget inget ovanligt att det ligger på 3000kr/mån.
Netto ger det ca 1500kr/mån. det ger en faktisk kostnad på 5000-5500kr/mån, Den kostnaden kan man jämföra med vad en "Förmånsbil" kostar i månaden netto.
av Qualia
jag tog my CX60 nästan fullmatat.. På firman.. tog dock upp det på någon annan tråd.. blev billigare med företaget.. försäkring, skatt.. allt annat går ju till företaget för utom bränsle.. får dock göra netto lön avdrag på förmånsvärde, för att spara litet slantar åt företaget..
av Maccie
Jag har köpt en ganska fullmatad XC70 D5 nyligen (ca 450.000 med de rabatter jag fick på en lagerbil i detta fall).

Har möjlighet att via jobbet ta ut förmånsbil av den kostnadsneutrala sorten, dvs att jag får både bruttolöneavdrag och blir förmånsbeskattad. Detta skulle inneburit en total nettominskning av lönen på minst 8.000:- per månad. Ev skulle även tjänstepensionsavsättningen minskat med ytterligare nån tusing eller mer pga bruttolöneavdraget.

Med denna typ av förmånsbil hamnar även självrisker på ev skador, biltvättar mm mm till slut på löneavdraget så man slipper inte det. Modellen blir allt vanligare, tror jag.

Summa summarum kom jag inte fram till att förmånsbil skulle vara så värst förmånligt så jag privatköpte. Räknar med att ha bilen 6+ år istället för att byta var 3:e som med förmånsbil.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:Volvob20: när du säger kostar 6000, menar du efter skatt?
Hur ska du driva runt en privatägd xc70 för 6000/ månad?
Om vi räknar ett pris på 400.000, restvärde på ett treårslån 50%
Enbart ränta och amortering 7500/månad.

Sen tillkommer service,skatt,försäkring,biltvätt, däck, vägtullar etc etc.
Har kikat i hur det ser ut i mitt fall för företaget.

Inköp 350.000 kr (Jag kör ju som bekant inga SumFlum paket på min XC70 D5) hade hade bara ett visst antal basbelopp att spela med
Restvärde vid 36 månader om jag ska köpa ut den 240.000, Värdeminskning 3000 kr/månad.

Däck = O kr, Pirellidäcen är stenhårda och går 36 månader utan problam ser jag, Det är hälften kvar och bilen är snart 36 månader.

Vägtull = O kör alldrig i Nollberga

Besiktning = 11 kr / månad

Försäkring går till stor del på vagnsskada första 2 åren.

Skatt 500 kr/ månad

Service 500 kr/ månad

Tvätt, spolarvätska osv 0 kr (får jag betala själv)

Sen kan ju företaget lyfta momsen också

Så för företaget kommer det inte i närheten av de 6000 som företaget drar av på min lön igentligen. (blir ju 6000 kr efter skatt för mig också då förmånsvärdet kommer till)

Företaget tvingar mig inte till något, jag kan själv välja om jag vill ha bil eller få 6000 i näven
av Lövet
Hur långt kommer din bil har gått när du ska lämna tillbaka den?
Räknar du med att sälja den privat?

Tittar man vad sparsamt utrustade 10k milare går för som utpris så ser kalkylen inte riktigt bra ut om du tänkt byta in
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_X ... ?ca=11&w=3
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]