Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Hubbes2010 skrev: jag kommer att prova detta i nästa vecka och kommer att använda bilens 13-pol släpvagnsuttag.
Jag har snabbtestat att ansluta reläspole till TRM 13-pol uttag pol 5 (bakljus) och pol 10 (tändning).
Upptäckte följande:
1. Det finns en testström på ca 2 mA på pol 5 (även på en del andra poler) ca 10 sekunder efter varje aktivitet på bilen t.ex. öppna dörren. Efter denna tid 0 mA. Det bör kollas om denna funktion är till för att avgöra om släpvagn är tillkopplad. Detta skulle kunna användas t.ex. för att avaktivera backvarnaren. Jag vet inte om detta är fallet. Hann inte köra med bilen under testen. På min förra bil fanns ingen sådan funktion och jag har ännu inte kört med släp efter den nya.
2. Pol 5 har spänning även då bilens bakljus tänds vid öppning av bakluckan även om parkeringsljuset är avstängt. Summern kommer att ljuda när luckan öppnas om tändningen är avstängd. Detta skiljer sig från skyltbelysningen som inte tänds vid detta tillfälle.
3. Pol 10 (tändning) har spänning endast i tändningsnyckelläge 2. Detta skiljer sig från cigg-uttagen i kupén som får spänning redan i nyckelläge 1. Detta innebär att det räcker inte med nyckelläge 1 för att sitta kvar i bilen med parkeringsljuset tänt och slippa höra summern (såvida man inte sitter kvar längre än 30 min).
Kortfattat är det enklare att utnyttja släpvagnskontakten inkopplingsmässigt men funktionen blir inte helt lika som om man kopplar in sig på cigg-uttag och skyltbelysning.
4. Reläspolen drar drygt 160 mA vid ganska låg systemspänning. Kommer att dra lite mer med motorn igång (högre systemspänning).

Se bild från min snabbtest:
Bild
av Soulman
Med din fina beskrivning för frånslagsfördröjningen av 12v uttaget bak i åtanke... borde summerfunktionen gå att bygga in bak i bilen ihop med lösningen för innerbelysningen? Matningen för nummerplåtsbelysningen borde väl gå att tjyva i häradet och vipps så finns alla ingredienser där tycker en intresserad lekman :lol:
Användarvisningsbild
av Camel
Precis det var tanken, att montera allt i lastutrymmet och slippa ge sig in i "komplicerade" utrymmen. Inkopplingspunkterna har jag valt utifrån att minska förväxlingsrisker vid inkoppling så mycket som möjligt. Annars kan man ju göra allt framme vid CEM men förväxlingrisken blir stor och det är trångt och bökigt. Som jag skrivit tidigare finns kabeln till nummerskyltbelysningen på Gul-Violett plusledning åtkomlig på pinne nr. 9 i kontaktstycket för bakluckan. Kvar att kolla är om en styrström på 200 mA till en reläspole påverkar negativt då nummerskyltbelysningen försörjs direkt från CEM-utgång. Har inte kollat detta själv. Jag ska själv bygga in summer men kommer troligen att använda en elektroniklösning eller ett mindre kretskortsrelä, de drar ca 30 mA, blir garanterat inga problem.
av Soulman
Var ligger kontaktstycket för bakluckan? Hur är det på Volvo, finns färdigt kontaktstycke i bakluckan för anslutning av 13 polanslutningen elelr dras den fram till CEM?
Användarvisningsbild
av Camel
Det ska sitta ett kontaktstycke dolt bakom takpanelen som takbelysningen till lastutrymmet sitter i. Kabelstammen från CEM till bagageluckan går upp genom D-stolpen på vänster sida på V70II.
Användarvisningsbild
av Camel
Soulman skrev:Hur är det på Volvo, finns färdigt kontaktstycke i bakluckan för anslutning av 13 polanslutningen elelr dras den fram till CEM?
Om du menar 13-pol släpvagnsuttag är det (om Volvos originalsats använts) anslutet till en enhet som kallas TRM (Trailer Module) och som monteras under golvet i lastutrymmet. Denna enhet kommunicarar sedan via CAN (ett nätverk i bilen) med CEM.
av Soulman
Camel skrev:
Soulman skrev:Hur är det på Volvo, finns färdigt kontaktstycke i bakluckan för anslutning av 13 polanslutningen elelr dras den fram till CEM?
Om du menar 13-pol släpvagnsuttag är det (om Volvos originalsats använts) anslutet till en enhet som kallas TRM (Trailer Module) och som monteras under golvet i lastutrymmet. Denna enhet kommunicarar sedan via CAN (ett nätverk i bilen) med CEM.
Det jag undrade var om TRM är installerad från fabrik även om bilen inte är utrustad med släpvagnsuttag. Finns TRM i alla bilar finns redan färdiga kopplingspunkter att använda tänkte jag.
Senast redigerad av 1 Soulman, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Camel
OK, då förstår jag. Nej, TRM är inte installerad om bilen saknar dragkrok.
Användarvisningsbild
av Camel
Jag byggde ihop en lite smidigare (fysiskt mindre) variant av summer som ljuder när man glömt släcka parkeringsljuset och motorn är avstängd. Allt ryms i en liten låda (7,2 x 5 x 2,7 cm) om man använder reläer för kretskortsmontage. De drar även mindre ström, ca 35 mA. Funktionen är lika som tidigare förslag i denna tråd. Jag planerar att montera denna innanför luckan i sidoklädseln i lastutrymmet bak på vänster sida. Ljudet borde lätt höras ut genom ventilationsutsläppet för sidorutan i lastutrymmet. Summern låter högt när jag testat den på bänken hemma. Man kan enkelt reducera ljudet med en bit tejp. Med den summer jag använt kan man välja mellan intermittent ton eller konstant ton, jag valde intermittent. Ska byggas in i bilen så snart tid finns.

Bild

Förutom anslutning till minus (jordning i chassie) enligt schemat ska punkterna A, B, C anslutas med varsin 500mA säkring enligt följande:
A: Ansluts till Röd-Violett plusledning för cigaretttändaruttag i kupé (Från elbox motorrum, säkring F25 via relä R9, åtkomlig på cigguttag eller på pinne nr. 1 i kontaktstycke tunnelkonsol 74/502)
B: Ansluts till Gul-Violett plusledning för nummerskyltbelysning bak (Från CEM C2:52, åtkomlig på pinne nr. 9 i kontaktstycke baklucka 74/602)
C: Ansluts till Blå-Vit plusledning för takbelysning i lastutrymme (Från CEM, säkring F17 via relä K10-A, åtkomlig på takarmatur)

Inne i lådan ryms reläerna och dioderna på ett litet kretskort, summern är inbyggd i lådans lock:
Bild

Lådan ihopskruvad med summern i locket, anslutningssladd med Molex 4-pol stiftkontakt:
Bild

Anslutningskablage för bilen, med Molex 4-pol hylskontakt:
Bild
av perhall
lobbysleeper skrev:Haha, sjukt men jag har aldrig kommit på att just det är tanken med park.ljusen :) lärde man sig det.

Men håller ändå med om att en varningston bör finnas. Nu har jag förvisso fått in det i ryggraden att vrida av lyset varje gång, men ibland är man nära att glömma.

Varningsljudet kan ju sluta när man stänger dörren alt. Låser bilen, då kan man lämna bilen utan att ljudet fortsätter. Räcker ju att man hör ljudet när man öppnar dörren...
Skulle ju t o m räcka med ett meddelande i centralinstrumentet "positionsljus påslaget"... jag tror inte bilkonstruktörer är så mycket för det här att köra med dimljus.../PH
Oljespec.

Tack för detta, men har inte tillgång t[…]

Lagning av mindre lackskador

Lackstift funkar hyfsat på riktigt små[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Har sökt info om vilket bränsle man ska […]

Är den xenonkonverterad med kina-dynga? Det[…]