Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
Majoriteten av befolkningen i Sverige (där ibland jag) skiter ju fullständigt i hur mycket bilen släpper ut. Det enda jag är intresserad av är att bilen ska ha bra (inte extrema, men bra) prestanda, uppfylla mina krav på utrymmen o liknande, ha vettig ekonomi samt att jag inte ska behöva tanka efter 40mil. Så enda sättet att få såna som mig miljömedvetna är ju via ekonomiska styrmedel.

Det är nog den bistra sanningen. Men jag hoppas att alla miljömuppar får var sin guldstjärna i himlen för besväret :D
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag kan erkänna och säga att jag i första hand är ute efter tekniknivån, inte att den är mer miljövänlig! :oops:

Jag vill ha en (och kommer med största sannolikhet köpa en) just för att det är häftig teknik! :D
av MattiasD
På vilket sätt ökar D5 tekniknivån jmf T4F?
Senast redigerad av 1 XC90_Executive, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: onödig citering
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Jag tycker att dem borde satsa på 2.5FT AFV istället för D5 till hybridbilen.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Mitt inlägg handlar om hybridtekniken, inte vilken motor som sitter i.

Det har jag skrivit i ett annat inlägg. Ska man lansera en hybrid lite bredare är E85 ingen bra lösning. USA är den största Volvomarknaden, där efterfrågan på dieseldrivna bilar ökar.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
ja, oavsett så hjälper lösningen till att hålla utsläppen nere jämfört med en konventionell lösning med bara förbränningsmotor.

Och tänk bara på elstyrd fyrhjulsdrift :) Snacka om att man kan få en bra fyrhjulsdriftl :) En elmotor är ju mycket lättare att styra exakt än ex en mer mekanisk eller hydraulisk koppling av typ haldex eller liknande.

Som jag har fattat det skall hybriderna få elmotorn direkt inbyggd i drivningen bak. Dessutom en motor för varje hjul om jag inte mindes fel.
av matzen10
Racetwin2 skrev:Men man har ju satsat på en etanolare som MattiasD och flera skriver. T4F kommer ju nu i vår. Det är en flexifuelbil för E85.
Ja jäklar.. My wrong!! :oops:

M V H
--_> Matz
av matzen10
Racetwin2 skrev:Som jag har fattat det skall hybriderna få elmotorn direkt inbyggd i drivningen bak. Dessutom en motor för varje hjul om jag inte mindes fel.
Åtminstone SAAB håller på med den utvecklingen enligt några nummer sedan av tidningen AMS. Borde väl tilltala flera tillverkare så fler ligger säkert och lurar på den lösningen.
av MattiasD
XC90_Executive skrev:Mitt inlägg handlar om hybridtekniken, inte vilken motor som sitter i.

Det har jag skrivit i ett annat inlägg. Ska man lansera en hybrid lite bredare är E85 ingen bra lösning. USA är den största Volvomarknaden, där efterfrågan på dieseldrivna bilar ökar.
Jag kan mycket väl också köpa en laddhybridbil om tekniken tillför något. I fallet V60 laddhybrid med D5 tillför tekniken ingenting - mer än 150 kkr extra på prislappen. Faktum är att bilen känns bara dum och meningslös ju mer jag tänker på den. Men vi får se bilen som ett första försök och förhoppningsvis kommer tekniken lanseras i hela modellprogrammet med klokare val av motorer. Vi får hoppas att V60 laddhybrid i nuvarande utförande inte kommer att subventioneras av staten.
av MattiasD
matzen10 skrev:
Racetwin2 skrev:Som jag har fattat det skall hybriderna få elmotorn direkt inbyggd i drivningen bak. Dessutom en motor för varje hjul om jag inte mindes fel.
Åtminstone SAAB håller på med den utvecklingen enligt några nummer sedan av tidningen AMS. Borde väl tilltala flera tillverkare så fler ligger säkert och lurar på den lösningen.
Haldex har en 4wd med elmotorer som driver bakhjulen. Det är det systemet Saab troligen kommer att använda.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 18
Front v70 stöldbegärligt

Tyvärr är V/XC70 08-16 mycket stöld[…]

Skumt fel b230ft

1 bar ca Turbon är speccad för att klara[…]

Ökad komfort med 17”