Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
DSTC består idag av flera olika komponenter.
  1. "Fattigmans diffbroms", som använder bromsarna för att försöka flytta över kraften till den sida som har bäst grepp.
  2. Antispinn, som minskar motoreffekten om hjulen fortsätter att slira, diffbromsen till trots.
  3. Antisladd, som försöker räkna ut vart föraren vill vara på väg, jämför detta med vart han faktiskt är på väg och bromsar ett eller flera hjul för att få dessa två mer lika, om de skiljer sig åt.
Om man kopplar ur DSTC, eller rättare sagt begränsar det, händer detta:
  1. Behåller samma funktion.
  2. Stängs av helt.
  3. Tillåter ibland större avvikelse mellan vill och är, innan det ingriper.
Att diffbromsen behåller samma funktion förklarar varför det pulserande ljudet finns kvar, även med DSTC avstängt.

Personligen kör jag inte med DSTC SPORT, som det kallas i min bil, när man reducerar funktionen, om det inte är absolut nödvändigt för att låta bilen tugga sig genom lös sand eller snö. Med läget DSTC SPORT fungerar nämligen inte farthållaren, och den använder jag väldigt ofta.
av Ferraridriver
Någon som vet om man kan stänga av DSCT permanent. Jag gör samma procedur och stänger av den varje gång jag sätter mig i bilen. Jag vill känna var jag bilen och DSCT filtrerar bara bort information som jag vill ha...

På min Ferrari med 510 hk kan jag göra detta så varför inte på min Volvo?
Användarvisningsbild
av apersson850
DSTC filtrerar knappast bort någon information. Däremot informerar det med ett tydligt brummande från hydraulsystemet, samt en gul lampa, när systemet har gjort ett ingrepp för att räta upp bilen i färdriktningen.
Enda anledningen till att någon vill stänga av DSTC hela tiden torde väl vara för att man tycker att bilen är en leksak mer än ett transportmedel. Det stämmer ju bra på en Ferrari, så där är det inte speciellt konstigt att det går att koppla ur helt.
av Cox
Nu är ju V70 mest tänkt att vara en trygg familjebil, så det är inte konstigt att det inte går att koppla ur permanent.
Märker du inte skillnaden på en leksak och familjebil så ska du nog inte vara ute och åka i trafiken.
av 2444ever
Och där kom den dryga kommentaren om att någon med avvikande åsikt inte bör vara ute i trafiken.

Själv händer det att jag stänger av DSTC när jag vill köra lite inspirerat. Och även ibland när det är oplogat, för att precis som i tidigare inlägg bättre känna var bilen är, kontrollera den bättre.

Och nej, tror inte att det går att stänga av DSTC permanent.
av Cox
Den dryga kommentaren, grundar jag mig på att det minsann går att göra på Ferrarin men inte Volvon.
Den stora skillnaden måste man väl begripa på en sportbil och familjebil. Upplevs den som dryg får väl kommentaren göra det.
av AndS
Nja, man kan inte stänga av DSTC. Det man gör genom att avaktivera DSTC är att system tar längre tid på sig innan det börjar korrigera, dvs systemet mäter fortfarande förändringar men fördröjer åtgärd.
Har man en enbart framhjulsdriven bil så är det i princip endast vid problem med underlaget och då att kunna ta sig framåt som det har någon större påverkan att avaktivera det temporärt för att få bort antispinnfunktionen.
Har man en fyrhjulsdriven så kan man däremot få lite andra köregenskaper genom att avaktivera, men på vanlig landsväg finns ingen anledning att trixa med det då fyrhjulsdrift är lurigt att ändra sig från under till överstyrd om man provocerar bilen.
Tar man sedan och jämför med en Ferrari som är bakhjulsdriven och byggd för en helt annan körning så är det få som klarar aktiv körning på landsväg, även torr bana, utan hjälpfunktionerna.
Så Nej, man kan inte stänga av hela DSTC permanent på något sätt som jag känner till. Möjligtvis att man kan vända sig till Polestar och köpa sig modifiering av bilen utifrån deras tävlingsverksamhet, men tveksamt om man inte har de rätta känningarna och sedan ska ju bilen servas. Även vid besiktning börjar man ju läsa ut felkoder som kan leda till anmärkning.
av 2444ever
AndS skrev:Nja, man kan inte stänga av DSTC. Det man gör genom att avaktivera DSTC är att system tar längre tid på sig innan det börjar korrigera, dvs systemet mäter fortfarande förändringar men fördröjer åtgärd.
...
Är du säker på det? Trodde det stängdes av helt (V70 -00 Classic FWD).
Användarvisningsbild
av apersson850
Fanns det ens DSTC då? Jag vet att det blev standard 2005, men när gick det för första gången att köpa som tillval? Har V70N haft DSTC som tillval hela tiden?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut från[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]

@batmac ,Pannlampa på(?) Ja det börjar[…]