Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
kalhygge skrev:
s6025t skrev:Ja D3 awd är samma motor som D5 men med annan mjukvara o kanske utan sportläget på automatlådan....

Slut på gissningar: min XC70 D3 AWD 2011(163 hk/ 420 nm / 2,4l / 5 cyl - asså samma som D5) har Sportläge!! men det vill jag nog egentligen ta bort..
Detta finns i andra trådar - tydligen MYCKET förvrringar med de nya modellbeteckningarna.

Ska dock byta mjukvara till BSR 245 hk / 520 nm till våren, får se om det bli mer nytta med sportläget då..
Om man får ett "Brottar-vrid" på hela 520 Nm :-O) :-O) :-O) så är väl ett sportläge som varvar motorn hårt ännu mindre viktigt på en diesel tycker jag. Där måste ju ett riktigt ekonmiläge som åker på moment iställer för varv vara guld värt.
av perhall
[Tittar jag på Volvos hemsida verkar den ha mindre cylindervolym än D3? :???:

MOTORBENÄMNING D2 D3 D4
ANTAL CYLINDRAR 4 5 5
CYLINDERVOLYM 1560 cc 1984 cc 1884 cc
CYLINDERDIAMETER 75 mm 81 mm 81 mm
SLAGLÄNGD 88.3 mm 77 mm 77 mm
MAX EFFEKT 84 kW 110 kW 130 kW
HÄSTKRAFTER 115 hp 150 hp 177 hp

Rent matematiskt går det ju inte ihop. Varför är det ALLTID fel på uppgifterna på Volvos hemsida?![/quote]

Nu tillhör inte jag den som har all motordata i huvet. så ni får gärna förklara vad det är som inte stämmer!
jag tycker det ser ut att stämma![/quote]

En inkompetent webredaktör har släppt fram tryckfelnisse så att 1984 har blivit 1884 cc för D4.[/quote]

ja nu ser jag, såg inte det förut. trode det var nått värre :-)
Är väll inte svårare än att maila o tala omdet.[/quote]

Skulle bli ett väldigt långt mail. om man bara tar de fel man hittar på fem minuter...::(/PH
av Steff 99
Jag har mailat till "kontakten" man uppgivit på hemsidan under hösten/vintern för att få svar på frågor där informationen varit gammal eller bristfällig.
Tyvärr är man lika dålig på att svara som att hålla sidan uppdaterad.
av Bohn74
Jeg er ny på forumet her og fra nabolandet i vest:) Har en XC60 2011 D3 AWD produsert uke 48, kan bekrefte att automaten har sportsfunksjon,(Det står S i dashbordet og den girer bare man rører gasspedalen) det gjør bilen turtallvillig men synes bilen blir litt sløv på turtall.(typisk diesel) Det er nesten bedre å kjøre på momentet på vanlig drivemode. Mulig dette hadde blitt bedre med høyere effekt i motoren, lurer nok på å snakke med Bsr her til våren :D Ellers en strålende bil, fantastisk på vinterføre!!
Användarvisningsbild
av supersonic
Hej Bohn75 och välkommen till forumet!

Din D3 AWD är en strypt D5 men strypningen går in först vid 2700-2800 rpm! Det innebär att du kommer uppleva en härligt vrid på låga varv, där går D3 väldigt bra men sen går den helt in i väggen över 2800 rpm! Därför är det ingen egentlig mening med att varva D3 motorn utan den trivs bäst på låga varv, där den har identiska effekt och vridkurvor som D5 och således flyttar på sig ganska bra!

Sportsfunktion på Automaten är kanon att Volvo äntligen tagit fram men det är precis som du skriver inte riktigt D3 AWD's hemmaplan.

Kolla in dessa grafer så får du se vad vi pratar om:

http://www.ricaab.se/viewcar.aspx?vehicle=1957

Jag kör på 245 hk trimmet och det är så här D3/D5 maskinen ska upplevas!
av Bohn74
Takker.

Det var svært interessant, grafen stemmer presis med det man faktisk opplever med bilen den liksom stopper opp litt.
Min bil har kun gått 2110km så jeg vil tro det er lurt å vente med å oppgradere motoren til den er noe mer innkjørt.
Har ikke funnet noen RICA eller Polestar her i Norge men Bsr er i nærheten. Jeg kjørte en 09-10 xc60 D3 den hadde ikke sportmodus
får jo da håpe att Bsr har tatt frem ett nytt program til D3 som inkluderer Sporten:)
Kan jo opplyse om att prisforskjellen på en D3/D5 her i Norge er 80t Nok uansett utstyrsnivå, heia Norge :-(O)
av Enzo
VolvoB20 skrev:
kalhygge skrev:
s6025t skrev:Ja D3 awd är samma motor som D5 men med annan mjukvara o kanske utan sportläget på automatlådan....

Slut på gissningar: min XC70 D3 AWD 2011(163 hk/ 420 nm / 2,4l / 5 cyl - asså samma som D5) har Sportläge!! men det vill jag nog egentligen ta bort..
Detta finns i andra trådar - tydligen MYCKET förvrringar med de nya modellbeteckningarna.

Ska dock byta mjukvara till BSR 245 hk / 520 nm till våren, får se om det bli mer nytta med sportläget då..
Om man får ett "Brottar-vrid" på hela 520 Nm :-O) :-O) :-O) så är väl ett sportläge som varvar motorn hårt ännu mindre viktigt på en diesel tycker jag. Där måste ju ett riktigt ekonmiläge som åker på moment iställer för varv vara guld värt.
Men här tänker du lite fel!

Man vill ju dra till uppemot 4500 varv/min annars utnyttjar man ju inte effekten.
Senast redigerad av 1 Enzo, redigerad totalt 0 gånger.
av Enzo
supersonic skrev:Hej Bohn75 och välkommen till forumet!

Din D3 AWD är en strypt D5 men strypningen går in först vid 2700-2800 rpm! Det innebär att du kommer uppleva en härligt vrid på låga varv, där går D3 väldigt bra men sen går den helt in i väggen över 2800 rpm! Därför är det ingen egentlig mening med att varva D3 motorn utan den trivs bäst på låga varv, där den har identiska effekt och vridkurvor som D5 och således flyttar på sig ganska bra!

Sportsfunktion på Automaten är kanon att Volvo äntligen tagit fram men det är precis som du skriver inte riktigt D3 AWD's hemmaplan.

Kolla in dessa grafer så får du se vad vi pratar om:

http://www.ricaab.se/viewcar.aspx?vehicle=1957

Jag kör på 245 hk trimmet och det är så här D3/D5 maskinen ska upplevas!
Desto större anledning att varva motorn så man hela tiden befinner sig på effektplatån. Då får man ju bästa acceleration.
av Steff 99
Nu talar vi om dieslar dom behöver inte varvas som bensinare.
Växlar man vid "vrid" topp så sticker den iväg bättre än om man tokvarvar
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10
USB uttag

Tack för hjälpen. Bra tips. På kje[…]

Jag har kladdat på Hammerite smooth silver p[…]

https://www.youtube.com/watch?v=RBCd0XYC_Wk https[…]