Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enzo
KKR skrev:
Enzo skrev:
Hur räknar du då?

Det är ju bara förmånsvärdet och bränslet som spelar in. Skatten spelar ju ingen roll här.
Gör den inte? FT:n är ju skattebefriad i 5 år. D3:an kostar 3900:-/år i skatt.
Men det påverkar ju inte en tjänstebilsförare.
av Lövet
Det beror på hur leasingavtalet är skrivet. "Tjänstebil" verkar för många vara en bil där allt är gratis. Detta är långt ifrån sant och många tjänstebilsbilister står för i stort sett alla sina kostnader genom bruttolöneavdrag. Benämns vanligen personalbil men folk blandar ihop begreppen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Enzo skrev:
Jag uppfattade det som om TS inte var ute efter en tjänstebil, utan skulle köpa en bil själv.
av Enzo
KKR skrev:
Enzo skrev:
Jag uppfattade det som om TS inte var ute efter en tjänstebil, utan skulle köpa en bil själv.
Fast det inlägg som jag svarade på sa ju uttryckligen att det handlade om tjänstebil/förmånsbil
av Enzo
andreas_lofgren skrev:Det beror på hur leasingavtalet är skrivet. "Tjänstebil" verkar för många vara en bil där allt är gratis. Detta är långt ifrån sant och många tjänstebilsbilister står för i stort sett alla sina kostnader genom bruttolöneavdrag. Benämns vanligen personalbil men folk blandar ihop begreppen.
Men det är ju en annan sak, och individuellt. I så fall kan det ju se ut hur som helst.
av Lövet
Jo, just därför kan man inte skriva "Det påverkar ju inte tjänstebilsförare"
av Enzo
andreas_lofgren skrev:Jo, just därför kan man inte skriva "Det påverkar ju inte tjänstebilsförare"
OK, men då formulerar jag om mig. Det är inte tjänstebilsföraren som direkt betalar fordonsskatten med sina skattade pengar.

Det är märkligt att du tjafsar om detta, men lämnar påståenden om att det generellt går en brytpunkt på runt 2000 mil i nämnda diskussion. Självklart är allt unikt och individuellt, en del kanske bara betalar 28 % skatt på sin bilförmån, då är det ännu billigare. En del får kanske inga löneavdrag alls, som jag, men får betala 52% på förmånen etc.

Men generellt påverkas inte en tjänstebilsförare av fordonsskatten, eftersom det är företaget (hyresmannen) som betalar den. Allt annat är ju individuellt. Rent personligt så beskattas föraren enligt skatteverkets tabeller, minus ev. rabatt upp till ett visst belopp i händelse av miljöbil.

Jag menar, en del kanske får ta diesel gratis av sin arbetsgivare, och då ska du se att de där 2000 milen kanske inte stämmer sådär skitbra heller.

Jag fattar inte varför det ständigt ska bli så jävla låg nivå här.
av Lövet
Så när man påvisar ett felaktigt kategoriskt uttalande då är det låg nivå?

Rent tekniskt betalar leasingtagaren alltid skatten och det är alltid ett företag. Men väldigt många fall betalar sedan föraren skatten genom bruttolöneavdrag. Personalbilar är nästan vanligare än förmånsbilar idag. Att då skriva att skatten inte påverkar tjänstebilsföraren är extremt förenklat.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
berraX skrev:När jag provkörde D3:an var det en fördröjning på ca 2-3sek när man tryckte "plattan i mattan" innan motorns svarade. Är detta vanligt för D3:an?
Titta på din sekundvisare, 2-3 sekunder är en evighet och så lång är inte turbo-lag. Det mycket kortare tid men kan vara irriterande innan man vant sig.

När man kört ett tag tänker man inte alls på det utan möter upp med gasen en halv sekund tidigare så märks det inte alls,
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:
KKR skrev:
Enzo skrev:
Hur räknar du då?

Det är ju bara förmånsvärdet och bränslet som spelar in. Skatten spelar ju ingen roll här.
Gör den inte? FT:n är ju skattebefriad i 5 år. D3:an kostar 3900:-/år i skatt.

Jopp, tjänstebil är inte gratis, D3ans högre skatt slår igenom på mina pengar genom flera avdrag på bla brutto, tror du att en tjänstebil är gratis eller ?:-/
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]

..Jag tror lösningen blir att sätta di[…]