Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cyklisten
De nya kulmunstyckena fungerar säkerligen bättre, men jag tror knappast att problemet med kass spolning bara härrör från för lågt tryck/lågt ställda munstycken:
Tänk så här istället, ta fram Kärschertvätten och ta med den i bilen....rikta munstycket tvärs bilen genom sidorutan och kör tvätten....någon som tror att strålen har någon kraft i fartvinden ?
Alltså, trycket från strålarna är ingenting jämfört med fartvinden...Volvos nya bilar måste ha problem med aerodynamiken istället tror jag.
av Tobbev
Det är en kombination av

1. Spray (små droppar, lågt Stokes-tal, fångas lätt av vinden)
2. Vinkeln på munstycket.
3. Hastigheten på spolarvätskan ut ur munstycket.

Aerodynamiken i sig spelar noll roll, allt handlar om att att få rätt kombination av punkterna 1-3.
Användarvisningsbild
av Gurra82
Idag har jag varit hos Liljas bil i Växjö och pratat om vindrutespolarproblemet, och kundmottagaren va ju god dag yxskaft :D , han kände ju inte till problemet men teknikern kände till problemet och sa bara "du me" och log, men på fredag skall jag in och byta dem och bara att komma in när jag hade tid, bra att slippa ha en tid att passa. Skönt! Bra gjort!
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Gurra82 skrev:Idag har jag varit hos Liljas bil i Växjö och pratat om vindrutespolarproblemet, och kundmottagaren va ju god dag yxskaft :D , han kände ju inte till problemet men teknikern kände till problemet och sa bara "du me" och log, men på fredag skall jag in och byta dem och bara att komma in när jag hade tid, bra att slippa ha en tid att passa. Skönt! Bra gjort!
Hej Gurra! Kontrollfråga: Hade du uppvärmda spolarmunstycken? Gissar att den nya lösningen inte funkar om man har den uppvärmda varianten? Typiskt isf...
Användarvisningsbild
av Gurra82
Nepp har inte den uppvärmda varianten
av bmwtomas
Det finns även en uppvärmd variant, fick dom monterade på min häromdan, passade också på att koppla bort lyktspolningen, så nu räcker ju spolarvätskan hela resan;)
av xoxo
bmwtomas skrev:Det finns även en uppvärmd variant, fick dom monterade på min häromdan, passade också på att koppla bort lyktspolningen, så nu räcker ju spolarvätskan hela resan;)
Vad säger jag på verkstaden för att få dem inmonterade? Verkstaden har ingen aning, inte ovänliga men rådvilla.
av bmwtomas
Beskriv problemet för verkstaden, spraymunstyckena funkar ej i hög fart, detta finns som servicemeddelande från Volvo, munstyckena bytes till kulmunstycken från xc60, finns eluppvärmda, monterade dessa på min i onsdags, funkar kanon
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det konstiga är att vissa spraymunstycken funkar. Har kört 30 mil motorväg i "vinterslask" idag och jag har inget att klaga på! Dom är eluppvärmda också förresten...
av RCE
Om jag läst denna tråd rätt så använder Volvo nu kulmunstycken på alla V70 som ligger i produktion, är detta rätt?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 14
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]