Sådär, nya spjället i!
Men finns inte så mycket mer positivt att säga om det. Med risk för att få höra "Vad var det jag sa" "Du skulle gjort såhär" osv så tänker jag iaf berätta min gasspjälls historia så det kan ev hjälpa andra.
Jag monterade i spjället och startade bilen, jämn tomgång direkt, jag vart glad.
Stängde av bilen för att radera alla felkoder.
Jag startade bilen igen och tomgången är extremt ryckig och motorn är dyngslö, hur mycket jag än gasar kommer jag inte över 3000 varv, jag kör iaf hem(2km) bilen från garaget där jag var å mecka å det är precis så det går att köra med bilen.
Lampan för "fel i bilens avgasreningssystem" tänds och det kommer upp nåt "motorsystem service omgående" i displayen.
Jag söker felkoder när jag kommer hem och får fram några nya som är:
ECM-903C Gasspjällenhet, internt fel.
ECM-903C Spjällägesgivare
ECM-903C Spjällägesgivare. Felaktig signal
ECM-903F Gasspjällenhet, internt fel
ECM-903F Gasspjällenhet, internt fel. Felaktig signal
ECM-903F Gasspjällenhet, internt fel. Felaktig signal. Intermittent fel
ECM-903F Gasspjällenhet, internt fel. Felaktig signal. Permanent fel
ECM-903F Gasspjällenhet, internt fel. För hög signal
ECM-903F Gasspjällenhet, internt fel. För låg signal/signal saknas
ECM-903F Gasspjällenhet, internt fel. Signal saknas
ECM-904C MIL begärd av gasspjällenhet
ECM-904C MIL begärd av gasspjällenhet. Felaktig signal
ECM-904D Pedalgivarfel
ECM-904D Pedalgivarfel. Felaktig signal
ECM-9190 Gasspjällenhet, internt fel
ECM-9190 Gasspjällenhet, internt fel. Felaktig signal
ECM-9190 Reglerventil inlopp. Felaktig signal
Kan det räcka med en ETM omladdning? eller tror ni det behövs göras en mjukvare uppdatering också?
Är det bara volvo som kan göra en ETM omladdning?
Så här står det i pappret jag fick med om bilen inte går som den ska efter byte.
Procedur om spjällhuset inte fungerar direkt efter montering och start:
För at garantera en bra funktion av spjällhuset, rekommenderar vi at mjukvaran läsas in igen hos Volvo ÅF - eller annat företag med VADIS eller VIDA diagnosverktyg. Vissa stora Bosch testare klarar också at göra nedannämnda.
Observera vänligen – själva elektroniken är ändrat jämfört en Volvo original spjällhus, men funktionen bibehålls!!!
Det som måste göras om motorn inte går bra kallas för en ”ETM Omladdning” eller ”ETM Reload” beroende av vilket diagnos verktyg som används. Detta kan endast göras med spjällhuset monterat på den aktuella bilen - och mjukvare parametern ges/levereras av motor styrdonet.
Det vill säga, att man får absolut inte göra en uppdatering av mjukvaran innan - men at existerande mjukvare måste användas! Det kallas en "ETM Reload"/ ”ETM Omladdning” och denna meny punkt finns i diagnosverktyget.
Efteråt går det hur bra som helst att göra en uppdatering – men det måste alltså göras i nämnda turordningen - ”ETM Omladdning/Reload” och sen en eventuell mjukvare uppdatering!
Ständiga mjukvare uppdateringar behövs inte med den numer kontaktlösa givare som finns på våra spjällhus.
Ett spjällhus med rätt mjukvare vill av-aktivera spjället, 10 sek. efter tändningsnyckeln sättas i position II (start INTE motorn) (Nu kan spjället flyttas för hand!).
Om jag förstår det där rätt så ska man alltså köra en ETM reload/omladdning och sen om bilen inte går bra så ska man även göra en mjukvaru uppdatering?
Vad gäller nedanstående så fattar jag ingenting av det, nån annan som gör?
Ett spjällhus med rätt mjukvare vill av-aktivera spjället, 10 sek. efter tändningsnyckeln sättas i position II (start INTE motorn) (Nu kan spjället flyttas för hand!).
TROR NI JAG KAN KÖRA BILEN DOM 4 MILEN JAG HAR TILL VOLVO SERVICE? ELLER ÄR DET SLÄP alt BOGSERING SOM GÄLLER?