Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Janne Flash
för att komma runt det här med att vindrutetorkarna inte går att fälla upp när man behöver borsta av rutan, gör jag så här:

* när jag ställer bilen på kvällen/dan innan så ser jag till att ha vindrutetorkarna i serviceläge
* jag ställer tiduret på det klockslag jag har tängt använda bilen
* när jag kliver ur bilen och låser den passar jag på att fälla upp vindrutetorkarna

* när jag sedan kommer ut på morgonen borstar jag av vindrutan och "fickan" under huven där vindrutetorkarna brukar ligga(om det har snöat)
* fäller sedan ner vindrutetorkarna
* sätter mej i bilen och startar[/list]

jag behöver ju inte tänka på att starta bilen innan jag börjar bortsta och ha mej då jag ju använder tidursvärmaren och bilen redan är varm när jag skall ha den :D
av S80_140HK
Nu har jag inte använt någon 2,4D, men på jobbet har vi S40 1,6D Drive -09.

Det värsta "kallstarten" jag gjort med "min" var i -33, värmaren hade givetvis stått och brummat innan och motorn gick igång utan problem. Vi har inte haft några som helst problem med urdragna batterier eller något sådant, värmarna används flera gånger per dygn.

Har även gjort en riktig kallstart (ingen värmare) i runt -20, glödade motorn innan start och den hoppade igång utan problem.

Kanonbra vinterbilar enligt mig... :-)-)
Användarvisningsbild
av supersonic
S80_140HK skrev:Nu har jag inte använt någon 2,4D, men på jobbet har vi S40 1,6D Drive -09.

Det värsta "kallstarten" jag gjort med "min" var i -33, värmaren hade givetvis stått och brummat innan och motorn gick igång utan problem. Vi har inte haft några som helst problem med urdragna batterier eller något sådant, värmarna används flera gånger per dygn.

Har även gjort en riktig kallstart (ingen värmare) i runt -20, glödade motorn innan start och den hoppade igång utan problem.

Kanonbra vinterbilar enligt mig... :-)-)
Japp, men använder man värmaren flera gånger per dag och kör för lite så är det enkel matematik: batteriet kommer dö. Jag menar rent generellt :D

Klippte röret Körde silver-lod vid banjo[…]

Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]

Är en svets diffad låda på den o […]

Låter ju nog som lagerljud och om det inte t[…]