Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
PS
hörde nyss OLA ALTERÅ propagera för biogasbilar angående inslaget på nyheterna nyss det fanns bara gas i sthlm möjligen u-a själv skulle han åka tåg till norrland! åter igen klimatbluffen i statsteven??
ha en god jul forumedlemmar.
isak
Användarvisningsbild
av crumpets
Att folk klagar på etanol kan jag förstå, men varför klaga på biogas?

Ett rent brinnande 100% förnyelsebart bränsle som går att utvinna ur förruttnelse av alla biologiska material.

_ALLA_ matsopor från varje hushåll, varje mataffär och varje restaurang skulle kunna bidra till att skapa bränslen, likväl som -allt- spill från en hel planets matindustri. Lägg därtill pruttar från djur, slaktrester, nödslaktade och självdöda djur.

Där har vi en -oerhörd- massa outnyttjat bränsle som med rejäla produktionsanläggningar och välplanerad logistik kan bli ett oerhört bra bränsle som varken skitar ner luften särskilt mycket(något att eftersträva oavsett om man tror på växthuseffekt eller ej), eller bidrar till fossila co2utsläpp.

Nej nån jävla måtta får det väl vara. Gnäll på om etanolen ni fossilkramare, men ge er för helvete inte på allt som kan stämplas som "Miljövänligt" bara för att.

Är man någorlunda tekniskt lagd inser man att en begränsad resurs är just begränsad, och att arbeta vidare med den är att måla in sig i ett hörn långsiktigt.

Nu har ju tyvärr politikerna börjat elda upp miljömärkta miljoner på litiumbatteridrivna skitbilar istället för att lägga pengarna på anläggningar för tillverkning av biogas, tankställen och ev. speciell miljöpremie för gasbilar så nu är det ju skitsamma ändå, men det är en teknik som är oerhört lovande och som jag hoppas att tyskarna har bättre vett på att ta vara på än naiva svenska batterikramare till skitpolitiker.

INB4 gnäll.
av swemax
andreas_lofgren skrev:Just nu är det svinkallt, en halv meter snö i skåne - vart tog den berömda växthuseffekten vägen? En kallare och snöigare vinter än vi har nu var det länge sedan vi hade.

Är det för alla fina etanolbilar vi har här i Sverige? :mrgreen:
Om du hade läst på lite så hade du vetat att om det går åt H_e så blir det med stor sannolikhet så att golfströmmen stannar å då blir det riktigt kallt här uppe i norr och varmt vid ekvatorn

För de som vill begripa lite mer om vad det är för mekanismer inblandade kan jag rekomedera er att läsa boken

"Det är vår bestämda uppfattning att om ingenting görs nu kommer det att vara för sent" av Andreas Malm
Användarvisningsbild
av isak
är dina 50% experter bättre än de andra som inte stöder det du pratar om?
POLITIK handlar det här om!
isak
Användarvisningsbild
av Variosboy
Någon mer än jag som såg inslaget om LKAB:s forskning kring stålindustrin på tv häromdagen!?
Dom forskar kring metoder för att minska koldioxidutsläppen från stålindustrin. dom ansåg nu att dom gjort ett stort genombrott nu, vilket skulle reducera utsläppen av koldioxid till hälften!
Och för att ge tittarna en uppfattning om hur mycket det rörde sig om så sa man såhär:

"Om de fem största stålverken i världen byter process till den nya så skulle det motsvara lika mycket utsläpp som ALLA flygplan i hela värden spyr ut på samma tid som de fem stålverken"

Där kan vi snacka att ändringar gör skillnader..

Någon som har siffror där man jämför utstläppen från den Svenska bilparken och hur många flygplan det motsvarar!!??
av swemax
Inte mina experter och bättre är inte frågan men om man skall ge sig in och debattera brukar det vara hyffsat bra att även läsa på lite om vad "motståndarsidan" stöder sina argument på och utifrån detta formulera sina egna :D
I frågan om Golfströmmen så är det dessutom så att det hänt tidigare och det finns fysikaliska principer som styr den.
Bla. havets salthalt inverkar osv. köp boken och läs själv kostar bara 41kr hos Adlibris tex.
Dessutom tror jag att det idag är så att det är fler än 50% av de sk. experterna som anser att vi måste bromsa den globala uppvärmningen.
av swemax
isak skrev:http://translate.google.com/translate?h ... %2F&anno=2 här finns ett digert material att gå igenom för dig!
jag kommer inte ändra åsikt, du får ju tro på vad du vill vad mig anbelangar.
isak
Eftersom jag inte bryr mig om vad du tycker så har det aldrig varit min avsikt att ändra din åsikt.

Det jag gjorde var att påpeka för Lövet att effekten av global uppvärmning förmodligen är att vi får det väldigt kallt här i Norden.

När jag får lite tid över skall jag läsa igenom det du länkar till.
Och du kan ju läsa här http://uppsalainitiativet.blogspot.com/ ... tulna.html
Användarvisningsbild
av Fellow
Jag tankar bensin tills etanolen kostar 7 kr litern, eller när soppan går upp över 14 kr litern.

Swemax;
När jag var liten pratades det om en global istid, nu en global uppvärming. Varför då? Idiotiskt o tro på detta skitsnack. Det är livets och jordens gång med upp och nergångar i naturen. Så är det bara.
Användarvisningsbild
av SvenB
Fellow skrev:Jag tankar bensin tills etanolen kostar 7 kr litern, eller när soppan går upp över 14 kr litern.
Det rekommenderar jag eftersom du enligt din profil har en T 5:a
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]