NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Bosa skrev:utesluter T5:an och nästan 2,0D också. Finns en 2,0D under 150k på Blocket. Kan du däremot tänka dig att gå upp 10-20k så finns det ett gäng 2,0D att välja på. Orsaken att jag rekommenderar faceliften är att jag tror den kommer att hålla ett bättre andrahansvärde samt att den är snyggare. Nu är ju allt vad gäller andrahandsvärde bara spekulationer och ett bilköp är väl en av de sämre affärerna man kan göra rent ekonomiskt men men. :)
Klart att andrahandsvärdet i pengar kommer att vara högre, men kostnaden är ju högre från början. En så försiktig facelift som S40/V50 sätter ingen större press på andrahandsvärdet. Misstänker att de procentuellt sett kommer att falla lika mycket vilket innebär att en pre-facelift blir billigare i kronor räknat.

Sedan kan man vilja ha en nyare bil av andra anledningar men ekonomiskt är det i stort sett alltid en sämre affär ju nyare bilen blir.
Användarvisningsbild
av Bosa
andreas_lofgren skrev:Klart att andrahandsvärdet i pengar kommer att vara högre, men kostnaden är ju högre från början. En så försiktig facelift som S40/V50 sätter ingen större press på andrahandsvärdet. Misstänker att de procentuellt sett kommer att falla lika mycket vilket innebär att en pre-facelift blir billigare i kronor räknat.

Sedan kan man vilja ha en nyare bil av andra anledningar men ekonomiskt är det i stort sett alltid en sämre affär ju nyare bilen blir.
Jag kanske är unik i mitt tänk men jag funderar på att köpa en V50 nästa gång och jag ska ha den faceliftade versionen för jag tycker den är snyggare samt att flera jag pratat med anser den hålla en bättre standard inredningsmässigt, men det är kanske bara jag som tänker så iofs. :)

Klart en äldre bil faller mindre i pris det kan ju de flesta räkna ut, jag menar hur mycket i rena kronor förlorar man på att köpa en 940 men det behöver å andra sidan inte vara rätt köp för alla. TS får väl helt enkelt känna efter vad han tycker om gamla och nya modellen samt motorer och sätta det i relation till pengarna.

Ska man prata pengar så är väl T5 ett av de sämre köpen, verkar ju inte direkt vara en eftertraktad vagn. Dyker upp nån faceliftad T5 AWD ibland men de försvinner iofs ganska fort medans pre-facelift ligger kvar ganska länge. Nu är ju en sån vagn inte aktuellt för TS iofs utan det är vad jag kikar efter. :)
av Lövet
T5 är generellt sett ganska svårsåld idag. Den lockar nog mer den yngre begagnatköparen än den som tänkt lägga 200.000kr på en nyare begagnad. Att det inte finns några faceliftade begagnat ute beror främst på att det inte sålts några. Jag vet inte exakt hur många facelift T5 det sålts, men så många hundra är det inte. Pre-facelift (innan miljöhysterin) såldes det betydligt fler vilket innebär att det alltid kommer ligga fler sådana bilar ute.

Skillnaden mellan facelift och pre-facelift är verkligen minimal egentligen. Det är nya lampor fram och bak, någon enstaka kromlist invändigt, samt 10hk. Det är inte värt många kronor i mina ögon i alla fall.
av Lazy
Har ägt V40 2,0T (5år) S60 2,5T (3år) äger nu en V50 T5 och känslan för den bilen är fantastisk, underbar komfort och motor, bensinförbrukningen just nu 0,88, jag älskar att köra denna bil, värd alla pengar jag betalade.
av johan086
Då har jag jsut provkört 1,8F...Inte mkt action där inte. Kändes ungefär som pappas gamla S80 med 140 hkr. Den räckte till men gav ingen mersmak alls. Fin i stan då man kan ligga i 50 km/h på femmans växel men desto surrigare på landsväg/motorväg. Pratade även med en försäljare som sade att 1,6D och 2,0D hade D5`s partikelfilter efter en viss årsmodell. Dvs att man alltså inte behöver byta det. Stämmer det?
av jumu01
D5:ans partikelfilter behöver ej bytas ut, men däremot 1.6D o 2.0D partikelfilter bytes vid 12000 mil. Mig veterligen så har det inte kommit några nya partikelfilter för varesig 1.6D o 2.0D, dessa dras med dyrare serviceavgifter då dom skall bytas ut och sedan har dom även vätskepåfyllning, tyvärr!
Användarvisningsbild
av supersonic
johan086 skrev:Då har jag jsut provkört 1,8F...Inte mkt action där inte. Kändes ungefär som pappas gamla S80 med 140 hkr. Den räckte till men gav ingen mersmak alls. Fin i stan då man kan ligga i 50 km/h på femmans växel men desto surrigare på landsväg/motorväg. Pratade även med en försäljare som sade att 1,6D och 2,0D hade D5`s partikelfilter efter en viss årsmodell. Dvs att man alltså inte behöver byta det. Stämmer det?
Lita inte på säljare, det finns alla sorters... dom som kan och dom som inte kan...

Rätt säker på att säljaren har fått något om bakfoten...
av matthh
Sant är dock, åtminstone enligt min mekaniker, att byteintervallet på partikelfiltret på de små dieslarna numera är borttaget och bytes i stället vid behov.
av marcbe
andreas_lofgren skrev:Skillnaden mellan facelift och pre-facelift är verkligen minimal egentligen. Det är nya lampor fram och bak, någon enstaka kromlist invändigt, samt 10hk. Det är inte värt många kronor i mina ögon i alla fall.
Nja, nu tänker du enbart visuellt.
Det var inget litet facelift med tanke på många andra ändringar som höjde nivån på bilarna avsevärt.
Bara bytet till riktiga panelmunstycken i instrumentbrädan, nytt mittarmstöd/förvaring mellan stolarna, förbättrad ljudisolering mm, gjorde mycket för bilen även om detta inte syns utifrån. Värt många kronor i mina ögon.
Användarvisningsbild
av supersonic
marcbe skrev:
andreas_lofgren skrev:Skillnaden mellan facelift och pre-facelift är verkligen minimal egentligen. Det är nya lampor fram och bak, någon enstaka kromlist invändigt, samt 10hk. Det är inte värt många kronor i mina ögon i alla fall.
Nja, nu tänker du enbart visuellt.
Det var inget litet facelift med tanke på många andra ändringar som höjde nivån på bilarna avsevärt.
Bara bytet till riktiga panelmunstycken i instrumentbrädan, nytt mittarmstöd/förvaring mellan stolarna, förbättrad ljudisolering mm, gjorde mycket för bilen även om detta inte syns utifrån. Värt många kronor i mina ögon.
Håller med!

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]