Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av PhotoJoe
XC90_Executive skrev:Om jag hade köpt ett "chip" för 8000kr och fått 50hk och nästan 100Nm till i vrid hade jag inte räknat med att sänka förbrukningen iallafall.
Du hade inte heller, i din vildaste fantasi, räknat med att den skulle öka med 25% heller, inte sant?
av bmw
Man kan nästan tro att du jobbar på BSR.

Absolut, det är logiskt att förbrukningen går upp vid trim. Det jag stör mig på är att BSR försöker mörka detta. I sin marknadsföring skriver de texter som med enkelhet tolkas som att förbrukningen inte ska gå upp. Den ska tom minska i vissa fall enligt BSR. De skriver detta trots att de inte gör några tester på hur bränsleförbrukning blir påverkad.
Användarvisningsbild
av PhotoJoe
Vid tuning, som detta också handlar om, så fininställer man insprutningen. Det gör att förbrukningen i kombination med högre oktan, sänker förbrukningen med 5-15%.

Jag gillar inte BSR:s behandling av detta ärende, de var oerhört oprofessionella. Därför tycker jag de kan brinna i helvetet. Jag har inget förtroende för dem längre.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
PhotoJoe skrev:
XC90_Executive skrev:Om jag hade köpt ett "chip" för 8000kr och fått 50hk och nästan 100Nm till i vrid hade jag inte räknat med att sänka förbrukningen iallafall.
Du hade inte heller, i din vildaste fantasi, räknat med att den skulle öka med 25% heller, inte sant?
Det hade jag nog kunnat tänka mig...

För mig är det helt tokigt att köpa ett chip och tro att man ska kunna behålla samma förbrukning. Jag hade endast köpt det för att få bättre prestanda.
av bmw
@XC90_EXECUTIVE.
Du fattar fortfarande inte vad diskussionen handlar om?

Om du går in på BSR:s hemsida så står det ingenstans och de kommunicerar inte ut detta heller att förbrukningen kan gå upp så mkt som 25% trots att man inte har använt de "extra" hästarna. Det är BSR:s sätt att utrycka sig som blir vilseledande.

Det spelar ingen roll vad du tycker om att man kan förvänta sig detta. Gå in själv på BSR:s hemsida och läs.
Jobbar du förresten på BSR?
av viktore
Ett "chip" som är korrekt uppbyggt av en seriös firma som BSR ska inte nämnvärt öka förbrukningen vid lugn körning. Om förbrukningen gått upp med 25% så är det fel på "chippet" eller någon komponent i bilen.

Nej det är en gängad plugg, ser ut lite […]

En (4T) motor som har lägre lyft men ungef&au[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Småkikar lite för kul också p&ari[…]

Uppvärmda vindrutespolare.

Du kanske har rätt, men det var vad servicete[…]